Business Finland tuo SuomiAreenalle terveyttä, matkailua ja kestävän kasvun innovaatioita

Business Finland on yksi tämän kesän pääyhteistyökumppaneista heinäkuussa (15.-19.7.) Porissa järjestettävällä SuomiAreenalla.  Tapahtuman pääteemat - tulevaisuuden osaaminen ja innovaatiot -  ovat olennaisia osia Business Finlandin ydintoiminnoissa. Innovaatioilla on merkitystä jokaisen suomalaisen hyvinvointiin, sillä tutkimusten mukaan innovaatiot ovat kestävän kasvun tärkein lähde.

SuomiAreenan ohjelma on julkaistu tänään. Business Finland järjestää tapahtumassa useampana päivänä keskusteluja eri aiheista. Business Finlandin torstain innovaatiokeskustelussa aiheena on, mistä syntyvät maailmaa mullistavat uudet ideat.

- Jokainen innovaatiorahoitukseen sijoitettu euro vivuttaa uutta liiketoimintaa jopa 20-30-kertaisesti. Nostamme Porissa esille, miten varmistetaan, että Suomi pysyy mukana kansainvälisessä kilpailussa ja lunastaa paikkansa takaisin kansainvälisen innovaatiotoiminnan kärkisijoilla, kertoo Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soini.

Suomi on terveysosaamisen edelläkävijä kansainvälisesti

Terveytemme ja hyvinvointimme ovat suuren haasteen edessä, kun elämäntapasairaudet yleistyvät. Suomella on kuitenkin erinomaiset valmiudet tuottaa tulevaisuuden ratkaisuja, sillä suomalaisilla on valtavasti terveysalan ja tutkimuksen osaamista.

- Suomessa jokaiselle voidaan räätälöidä sopiva hoito tai toimintatapa, jolla ennaltaehkäistään todennäköisesti myöhemmin ilmaantuvaa vaivaa. Suomi on yksilöön kohdistuvan terveysosaamisen kansainvälinen edelläkävijä. Meillä on digitaalisia tietovarantoja ja biopankkeja, joiden sisältämän datan hyödyntäminen terveydessä ja hyvinvoinnissa on tulevaisuudessa avainasemassa. Meidän on osattava hyödyntää tieto, osaaminen ja kehittäminen parhaalla mahdollisella tavalla ja se vaatii yhteistyötä, kertoo Business Finlandin terveysalueesta vastaava johtaja Minna Hendolin.

Miten onnistumme vastaamaan terveysalueen haasteisiin ja mitä hyvää kehitys tuo tullessaan? Business Finlandin Lisääkö tieto tuskaa vai terveyttä? -paneeli järjestetään SuomiAreenan avajaispäivänä maanantaina, jossa on asiantuntijajoukko keskustelemassa aiheesta. Oman kokemuksensa suomalaisesta geeniosaamisesta ja terveydenhoidosta on tässä keskustelussa kertomassa Heidi Sohlberg.

Suomesta Pohjoismaiden houkuttelevin matkailukohde

Business Finlandin Visit Finland-yksikkö tuo Areenalle kesäisen tuulahduksen matkailua. Tiistaina 16.7. SuomiAreenan rantalavan ohjelmassa on pohdintaa, miten Suomesta tehdään Pohjoismaiden houkuttelevin matkailukohde. Digitaalisuus tuo myös ison mahdollisuuden matkailun kehittämiseen, joten luvassa on puhetta myös siitä, mitä digimatkailu tänä päivänä tarkoittaa.

- Matkailuviennin osuus kaikesta vientitulosta on yli viisi prosenttia, joten puhutaan merkittävästä tulosta Suomelle. Suomessa vierailee vuosittain puolitoista kertaa enemmän matkailijoita kuin mitä meillä on asukkaita, joten se kertoo maamme houkuttelevuudesta kansainvälisesti. Meillä on huikea mahdollisuus parantaa menestystä entisestään, nyt ollaan vasta alussa, iloitsee Business Finlandin matkailusta vastaava johtaja Paavo Virkkunen.

Visit Finland lanseeraa tapahtuman yhteydessä matkailun Sustainable Travel Finland -merkin, jonka pilotointivaihe on jo edennyt pitkälle. Yritysten edustajat ovat kertomassa, miten vastuullisuus näkyy matkailussa ja millaisia asioita matkailijat arvostavat. Madventuresin Riku Rantala on mukana keskustelemassa, onko utopistista ajatella, että matkailu voisi olla ilmastoteko. Lisäksi kuullaan kokemuksia, mikä houkuttaa myös maailmantähdet Suomeen lomailemaan.

Visit Finland tarjoaa matkailuaiheista ohjelmaa koko tiistain SuomiAreenan rantalavalla.

Tutustu

Tomi Korhonen, viestintäjohtaja
tomi.korhonen(a)businessfinland.fi

Paavo Virkkunen, Visit Finland –johtaja