Business Finlandilta täsmätoimia teollisuuden tueksi

Business Finland käynnistää viisi toimenpidekokonaisuutta suomalaisen valmistavan teollisuuden asiakashankinnan tueksi. Toimenpiteet rahoitetaan valtioneuvoston kesäkuun lisäbudjetissa Business Finlandille tätä tarkoitusta varten myöntämällä ylimääräisellä toimintamenomäärärahalla.

Koronapandemian seurauksena valmistavan teollisuuden yritysten uudet tilaukset ovat kääntyneet laskuun ja toimitusajat pidentyneet. Esimerkiksi Teknologiateollisuuden tuoreen jäsenkyselyn mukaan jo yli neljänneksellä teknologiayrityksistä heikko kysyntä haittaa yritystoimintaa erittäin paljon ja lähes puolet teknologiayrityksistä odottaa kysynnän hiljenevän vielä nykyhetkestä.

Business Finlandin nyt käynnistyvillä toimenpiteillä tuetaan valmistavaa teollisuutta rakentamalla yhteistarjoamia, tunnistamalla uusia markkinoita ja asiakasryhmiä ja toteuttamalla kohdennettuja vienninedistämistoimia vuosina 2020 – 2021.

”Tavoitteena on auttaa turvaamaan yritysten toimintakyky ja teolliset työpaikat Suomessa. Vahvasti vientipainotteisilla toimenpidekokonaisuuksilla tavoitellaan nopeita tuloksia”, kertoo ohjelmajohtaja Kaisa Hernberg

”Teollisuus tarvitsee tuekseen nyt hyvin konkreettista tekemistä: uusien potentiaalisten asiakasryhmien ja vientimarkkinoiden tunnistamista, yhteisien tarjoamakokonaisuuksien rakentamista, tapaamisia kansainvälisten asiakkaiden kanssa. Business Finlandin vahvuuksia ovat kattava maailmanlaajuinen asiantuntijaverkostomme sekä kykymme tuoda yhteen eri toimijat, ja näitä hyödynnämme vahvasti. Korona tuo työhön omat haasteensa, mutta olemme jo tämän vuoden aikana kehittäneet uusia, hyvin toimivia digitaalisia toimintatapoja”, Hernberg lisää.

Valmistavan teollisuuden uudet toimenpidekokonaisuudet ovat:

1. Konepajateollisuuden alihankintaverkoston yhteistarjoaman rakentaminen, uusien arvoketjujen rakentaminen ja viennin vauhdittaminen
  2. Meriteollisuuden elvyttäminen: tilauskannan turvaaminen palauttamalla matkailijoiden luottamus risteilymatkailuunterveyttä ja turvallisuutta turvaavilla ratkaisuilla, uusien asiakkaiden ja asiakastoimialojen löytäminen sekä uusien liiketoimintamallien luominen
  3. Tekstiilien kierrätysratkaisujen, biopohjaisten tekstiilien sekä biopohjaisten pakkausten valmistajien yhteistarjoamien rakentaminen ja viennin vauhdittaminen
  4. Batteries from Finland -akkuarvoketjun yhteistarjoaman rakentaminen, viennin vauhdittaminen sekä investointien hankkiminen Suomeen
  5. Terveysteknologian ja diagnostiikkayritysten liiketoimintaedellytysten edistäminen

Kokonaisuuksiin on valittu sekä perinteisiä vahvoja vientialoja että uusia lupaavia kasvualoja, ja niitä on suunniteltu yhteistyössä toimialojen kanssa.

Meriteollisuudella jo uusia ratkaisuja

Meriteollisuuden kanssa uudenlaisen tarjoaman työstäminen aloitettiin jo kesällä satamien ja matkustajalaivojen terveys- ja turvallisuusratkaisujen yhteistarjoaman rakentamisella.

”Meriteollisuus kattaa noin kymmeneksen Suomen kokonaisviennistä, ja alan näkymät ovat tällä hetkellä sumuiset risteilymatkustuksen seisahtumisen ja satamien kautta kuljetettavien rahtien määrän vähenemisen vuoksi. Uusien markkina-alueiden ja asiakasryhmien tunnistaminen sekä uusien ratkaisujen innovointi on nyt todella tärkeää, jotta yksi Suomen talouden peruspilareista pysyy pystyssä”, toteaa Smart Mobility -ohjelman päällikkö Ulla Lainio.

Kaisa Hernberg

kaisa.hernberg (at) businessfinland.fi

Ulla Lainio
ulla.lainio (at) businessfinland.fi