• Business Finland/

Business Finlandin häiriötilannerahoitus jakautuu laajasti eri toimialoille – eniten projekteja kaupan alalle, matkailuun ja ravintoloille

Yritykset hyödyntävät Business Finlandin häiriötilannerahoitusta monipuolisesti etsiessään ratkaisuja koronakriisin selättämiseen. Yhteensä 7 752 yritystä on saanut myönteisen rahoituspäätöksen projektilleen 29. huhtikuuta mennessä. Lähes 14 000 projektia odottaa vielä rahoituspäätöstä.

Tähän asti rahoitetuista projekteista suurin osa kohdistuu kaupan alalle (793 rahoitettua projektia). Toiseksi eniten myönteisiä rahoituspäätöksiä on tehty ravintola- ja matkailualalle (762 rahoitettua projektia). Analyysi perustuu 20. huhtikuuta mennessä tehtyihin päätöksiin.

- Monet yritykset suunnittelevat uusia tapoja markkinoida, myydä ja jaella tuotteitaan. Osa pohtii, miten tuotantoa voisi osittain siirtää Suomeen. Osa kehittää täysin uusia tuotteita, palveluja tai tuotantotapoja, Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola taustoittaa.

Rahoitetuista projekteista 64 prosenttia on esiselvityshankkeita. Yrityksistä 36 prosenttia on saanut rahoitusta liiketoiminnan kehitysprojektille. Esiselvityshankkeen avulla yritys voi suunnitella keinoja uudistaa liiketoimintaansa ja kehitysprojektissa toteuttaa niitä käytännössä.

- Häiriötilannerahoitus auttaa yrityksiä pääsemään pahimman yli ja samalla antaa mahdollisuuden uudistaa liiketoimintaa tulevaisuutta varten. Yritykset ovat löytäneet monipuolisia ja käytännönläheisiä tapoja selvitä koronakriisistä.

Rahoituksen määrä päätetään yrityksen hakemuksessaan esittämän projektisuunnitelman, kustannusarvion ja yrityksen omien resurssien perusteella. Yrityksen oma rahoitusosuus projektista on 20 prosenttia kustannuksista.

- Jos projekti ei toteudu suunnitelmien mukaan tai yritys käyttää rahoitusta muuhun kuin suunnitelmissa ilmoitettuihin asioihin, Business Finlandilla on oikeus periä rahoitus takaisin, Nina Kopola muistuttaa.

Ohjeiden muuttuminen on hämmentänyt hakijoita

Maaliskuun 16. päivä Suomen hallitus esitti Business Finlandille lisärahoitusvaltuuksia koronakriisiä varten perustettua rahoituspalvelua varten. Liiketoiminnan kehitysrahoitus häiriötilanteissa avattiin yrityksille haettavaksi 19. maaliskuuta. Tätä edelsi nopea suunnittelutyö työ- ja elinkeinoministeriön ohjauksessa.

- Tilanne, jossa rahoituspalvelu rakennettiin, oli poikkeuksellinen. Tavallisesti valmistelemme uutta rahoitusta pitkän harkinnan aikana, mutta kriisitilanteessa oli tärkeää aloittaa nopeasti. On luonnollista, että kokonaiskuvan arviointi pitkällä aikavälillä oli kesken, Nina Kopola toteaa.

Ensimmäisen hakuviikon aikana kaikki pienet ja keskisuuret yritykset, koosta riippumatta, pystyivät hakemaan ja saamaan liiketoiminnan kehitysrahoitusta häiriötilanteissa Business Finlandista. Tällöin myös moni yhden hengen yritys haki ja sai rahoitusta Business Finlandista.

Myöhemmin työ- ja elinkeinoministeriö laajensi rahoituspalveluita ELY-keskuksiin ja kuntiin. Samalla ministeriö ohjeisti työnjaosta, jossa Business Finland käsittelee yli 6 henkeä työllistävien yritysten hakemukset.

- Ymmärrämme, että ohjeiden muuttuminen kesken kaiken on aiheuttanut epävarmuutta ja kysymyksiä rahoitusta hakevissa yrityksissä. Valitettavasti kun kokonaiskuva täsmentyi, meidänkin piti täsmentää ohjeitamme.

Aikajana

16.3. Hallitus esittää, että Business Finlandin myöntövaltuutta korotetaan 30 miljoonalla eurolla.

17.3. Business Finland uutisoi kahdesta uudesta rahoituspalvelusta.

19.3. Business Finland avaa rahoituksen haettavaksi 1-250 henkilön pk-yrityksille sekä midcap-yrityksille.

20.3. Business Finland tekee ensimmäiset rahoituspäätökset.

26.3. Hallitus esittää, että Business Finlandin myöntövaltuutta korotetaan 700 miljoonaan euroon. TEM tiedottaa ELY-keskusten rahoituksesta, joka suunnataan yrityksille, joissa työskentelee 1-5 ihmistä. Business Finlandin rooliksi tulee rahoittaa yrityksiä, joissa työskentelee yli 6 henkilöä.

27.3. BusinessFinland uutisoi, että 27.3. mennessä tulleet hakemukset käsitellään alkuperäisten ohjeiden mukaisesti. TEM tiedottaa, että yksinyrittäjät voivat hakea kunnilta tukea koronavirustilanteessa.

8.4. Hallitus esittää, että Business Finlandin myöntövaltuuksia korotetaan 800 miljoonaan euroon.

Median haastattelupyynnöt:

Heli Hemgård, Communications Manager | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi 040 901 5219

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi