Business Finlandin mediatyö poiki ennätysmäärän kansainvälisiä mediaosumia vuonna 2018

Vuonna 2018 Business Finlandin kansainvälisen mediatyön tuloksena julkaistiin yhteensä 4680 juttua eri maiden medioissa, ja niiden potentiaalinen tavoittavuus yhteensä oli jopa 15,6 miljardin silmäparia. Ansaittu näkyvyys on vaikuttavimpia tapoja edistää median kautta Suomen tunnettuutta matkailu- ja investointikohteena sekä kauppakumppanina.

Suomen näkyvyys kansainvälisessä mediassa oli kovassa nousussa vuonna 2018. Business Finlandiin kuuluvat Finnfacts ja Visit Finland toivat vuonna 2018 Suomeen yhteensä 600 ulkomaista toimittajaa, joka on 130 toimittajaa enemmän kuin edellisvuonna.

- Business Finlandin Finnfacts ja Visit Finland ovat systemaattisesti rakentaneet Suomen tunnettuutta median kautta maailmalla jo vuosia. Visit Finland edistää tietoisuutta Suomesta matkailukohteena, ja Finnfacts keskittyy kasvattamaan suomalaisen osaamisen näkyvyyttä. Toiminta kohdistuu erityisesti niihin markkinoihin, joissa suomalaisten yritysten osaamiselle on kysyntää ja Suomi matkailukohteena kasvattaa suosiotaan. Kiinnostus Suomea kohtaan näkyy jatkuvasti kasvavissa vierailevien toimittajien määrissä, kertoo Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez.

Mediavierailujen lisäksi Visit Finland teke muutakin kansainvälistä mediatyötä, kuten järjestää mediatilaisuuksia, julkaisee lehdistötiedotteita, tarjoaa haastatteluja ja vastaa haastattelupyyntöihin sekä julkaisee uutiskirjeitä. Mediavierailujen osuus näkyvyydestä vuonna 2018 oli 22 %. Finnfactsin toiminta keskittyy mediavierailujen järjestämiseen ulkomaisille toimittajille Suomessa.

Merkittävä osa näkyvyydestä Aasian markkinoilta

Aasian kiinnostus Pohjoismaita ja Suomea kohtaan on kasvanut niin matkailussa kuin muussakin kaupankäynnissä viime vuosina. Tämä näkyy myös Finnfactsin ja Visit Finlandin tekemän mediatyön tuloksissa. Mediaosumia tuli yhteensä 4680 kappaletta, joista vajaa kolmasosa tuli Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta. Pelkästään Visit Finlandin mediatyön pohjalta Kiinassa julkaistujen juttujen potentiaalinen tavoittavuus oli lähes kuusi miljardia.

- Suomen saama positiivinen huomio paikallisissa medioissa helpottaa merkittävällä tavalla suomalaisyritysten toiminnan edistämistä Aasiassa. Visit Finlandin rakentama positiivinen yleiskuva Suomesta luo pohjaa suomalaisyritysten kansainvälistymiselle ja liikesuhteiden rakentamiselle. Aasialaisten Suomen-matkailun kasvu luo paikalliselle medialle kiinnostusta kirjoittaa lisää Suomesta, mikä vuorostaan lisää matkailijoiden kiinnostusta Suomeen entisestään. Alustavien, vuoden 2018 tilastojen perusteella aasialaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat 1,6 %. Visit Finlandin ja Finnfactsin tekemä mediatyö ruokkii tätä positiivista kierrettä, sanoo Business Finlandin Itä-Aasian johtaja Jusa Susia.

Finnfactsin järjestämistä vierailuista syntyi kaiken kaikkiaan 316 artikkelia, yhteensä 27 eri maassa. Aasian merkittävyys näkyi tässäkin, sillä eniten mediaosumia tuli Kiinasta (13 %), UK:sta (11 %), Japanista (10 %) sekä Etelä-Koreasta (9 %).

Esimerkiksi maailman suurin talousmedia, japanilainen Nikkei, osallistui Finnfactsin järjestämälle Slush-mediavierailulle joulukuussa 2018, ja haastatteli vierailun aikana suomalaisstartup Solar Foodsia, joka tuottaa ruoaksi sopivaa proteiinia hiilidioksidista, vedestä ja sähköstä.

- Erityisesti startup-yrityksille medianäkyvyys on kultaakin arvokkaampi, sillä resursseja maksettuun mainontaan ei välttämättä ole. Kansainvälinen medianäkyvyys johtaa yhteydenottoihin, uusiin kontakteihin sekä parhaimmillaan jopa liiketoimintamahdollisuuksien avautumiseen. Nikkein meistä kirjoittaman artikkelin julkaisupäivä ei ollut meillä etukäteen tiedossa, mutta julkaisuhetki kävi hyvin nopeasi ilmi, kun näimme nettisivujemme liikenteessä yhtäkkiä piikin. Artikkelin ansiosta saimme korvaamattoman arvokasta huomiota kohdemarkkinoillamme Japanissa, mitä emme olleet aikaisemmin saavuttaneet englanninkielisten artikkeleiden kautta. Juttu poiki kontakteja niin liike-elämän vaikuttajien kuin japanilaisten teknologiajättienkin kanssa, kertoo Pasi Vainikka, Solar Foodsin toimitusjohtaja.

Näkyvyyttä haetaan ansaitussa mediassa

Finnfacts toi viime vuonna Suomeen yhteensä 150 toimittajaa. Aasian maiden ja UK:n lisäksi viime vuosien aikana artikkeleita on julkaistu paljon Venäjällä sekä Yhdysvalloissa ja vuonna 2018 enenevissä määrin myös Intiassa. Vierailuista syntyineiden mediaosumien arvioitu tavoittavuus oli 677 miljoonaa.

Visit Finlandin mediatyön tuloksena syntyi vuonna 2018 yhteensä 4364 osumaa, joka on lähes kaksinkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna (2885). Eniten juttuja julkaistiin Saksassa, Kiinassa, Italiassa ja Japanissa. Osumien yhteenlaskettu arvioitu potentiaalinen tavoittavuus oli yhteensä 14,9 miljardia, josta Kiinan osuus oli 40 %, Ison-Britannian 19 %, Japanin 14 % ja Saksan 13 %. Median edustajia Visit Finland toi Suomeen viime vuonna 450.

- Business Finland ei lähtökohtaisesti osta mainostilaa kansainvälisissä medioissa. Tehokkain ja vaikuttavin tapa lisätä kiinnostusta Suomea kohtaan on ansaitun median kautta, esimerkiksi verkkojulkaisuissa tai lehtien sivuilla. Suomen näkyminen artikkeleissa tai televisio-ohjelmissa on vaikuttavampaa kuin ostettu mainonta, sillä journalistinen sisältö herättää aitoa mielenkiintoa ja koetaan uskottavaksi, sanoo Jimenez.

Visit Finlandin PR-tiimin tekemän kansainvälisen mediatyön piirissä ovat sekä perinteinen media että vaikuttajat. Työtä tehdään yhdessä Suomen alueellisten matkailuorganisaatioiden ja muiden matkailualan toimijoiden kanssa. Visit Finlandin mediatyöstä vastasi vuonna 2018 kolmen hengen PR-tiimi Helsingin Ruoholahdessa sekä PR-toimistot ulkomailla. Finnfacts puolestaan kutsuu toimittajia tutustumaan suomalaisiin yrityksiin, erityisesti pk-yrityksiin ja startupeihin. Vierailuista noin puolet tehdään yhteistyössä ulkoministeriön kanssa. Finnfactsin mediavierailuita järjestävään tiimiin kuuluu kaksi henkeä.

Määritelmät

Tavoittavuus viittaa eri mediatyyppien yleisölukuihin: tavoittavuus perustuu printtimedian arvioituun lukijamäärään, verkkomedian sivuston kävijämääriin, radiokuuntelijoihin ja tv-katsojiin. Median arvioitu yleisömäärä siirretään suoraan esimerkiksi artikkelin lukijamääräksi ja lopuksi kaikkien artikkeleiden lukijamäärä lasketaan yhteen.

Hetta Huittinen, Head of International Media & PR, Business Finland, p. +358 40 033 9597 sp. hetta.huittinen@businessfinland.fi

Heli Jimenez, Senior Director, International Marketing, Business Finland, p. +358 50 594 3832, sp. heli.jimenez@businessfinland.fi

Tsui-Shan Tu (Ms.), PR & Media Manager, Finnfacts/Business Finland, p. +358 40 193 6887, sp. tsui-shan.tu@businessfinland.fi

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi