ITOCHU Corporation sijoittaa Papticiin

Japanilainen Itochu Corporation sijoittaa suomalaiseen ympäristöystävällisiä pakkausmateriaaleja valmistavaan Papticiin. Business Finlandiin kuuluvalla Invest in Finlandilla oli merkittävä rooli investoinnin syntymisessä.

Itochu Corporation, yksi suurimmista japanilaisista kauppayhtiöistä on sijoittanut Papticiin. Muovia korvaavan puupohjaisen materiaalin kehittänyt Paptic Oy on kerännyt toiminta-aikanaan jo yli 13 miljoonaa euroa osakesijoituksilla. Suoria ulkomaisia investointeja Suomeen houkuttelevalla Invest in Finlandilla oli tärkeä rooli investoinnin syntymisessä.

- Tapasimme Japanissa Itochun metsäryhmän johtoa marraskuussa 2019 ja kuulimme heidän kiinnostuksestaan Suomessa kehitteillä oleviin innovatiivisiin biotuotteisiin. Invest in Finland järjesti Itochun edustajille tapaamisia Helsingissä ja nyt puolitoista vuotta myöhemmin saamme kuulla näistä hienoista sijoitusuutisista, Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola iloitsee.

Espoolainen Paptic on nopeasti kasvava yritys ja investointi varmistaa yrityksen kasvutarinan seuraavan vaiheen.

- Viime kuukausien keskustelut ja yhteistyö ovat osoittaneet, että olemme löytäneet Itochusta pitkäaikaisen sijoittajan, jonka kasvu- ja kestävyyssuunnitelmat ovat hyvin linjassa meidän suunnitelmiemme kanssa, sanoo Tuomas Mustonen, Papticin toimitusjohtaja ja yksi yrityksen kolmesta perustajista.

Suomi on edelläkävijän roolissa biopohjaisten ratkaisujen kehittämisessä. Meillä on pitkät perinteet metsäteollisuudessa, joka uusiutuu voimakkaasti, vahva tutkimustoiminta ja tutkimuksen ja teollisuuden välinen aktiivinen yhteistyö. Monet menestyneet biotalouden startup-yritykset, kuten Spinnova, Infinited Fiber ja Paptic ovat lähtöisin tutkimusympäristöistä. Suomessa on lisäksi maailmanluokan osaamista ja vahva raaka-ainepohja.

- Biopohjaisilla ratkaisuilla on kasvava kiinnostus kansainvälisissä investoinneissa. Taustalla on kestävään kehitykseen painottuvan kuluttaja – ja sijoittajakäyttäytymisen sekä säätelyn nopea muuttuminen. Kiinnostusta on niin Euroopasta, Japanista kuin Etelä-Amerikasta, Invest in Finlandin asiantuntija Helvi Väisänen kertoo.

Lisätietoja medialle:

Helvi Väisänen, Senior Advisor, Invest in Finland | Business Finland
helvi.vaisanen@businessfinland.fi 040 343 3295

Heli Hemgård, viestintäpäällikkö, Finland Promotion Services | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 9015219

Esa Torniainen, liiketoiminnan kehitysjohtaja, Paptic Oy
esa.torniainen@paptic.com 050 598 7668

Invest in Finland auttaa ulkomaisia yrityksiä löytämään liiketoimintamahdollisuuksia Suomesta, tuottaa tietoa Suomesta investointikohteena sekä kehittää ja koordinoi kansallista investointien hankintatyötä verkottuen aktiivisesti alueellisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Lisäksi Invest in Finland kerää ja ylläpitää tietoa ulkomaalaisomisteisista yrityksistä Suomessa. Invest in Finland toimii Business Finlandin osana. www.investinfinland.fi

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 700 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi