LuxTurrim5G-ekosysteemi rakentaa tulevaisuuden älykaupunkia

LuxTurrim5G-ekosysteemi on Business Finlandin osarahoittama kokonaisuus, jossa joukko toimijoita eri liiketoiminta-alueilta tekee yhteistyötä uusien Smart City-kokonaisuuteen liittyvien teknologiainnovaatioiden ja liiketoimintamallien parissa. Tähtäimessä ovat uudet liiketoiminta-avaukset ja globaalit markkinat. Hanke on kehittänyt mm. uuden älypylväskonseptin.

LuxTurrim5G-ekosysteemi kokoaa yhteen suomalaisia innovaatioita ja yhteistyötä. Ekosysteemin liiketoimintapotentiaalia globaalilla tasolla voidaan pitää vähintään satojen miljardien arvoisena. Business Finland haluaa vauhdittaa tämän globaalin markkinapotentiaalin jalkauttamista ja sen realisoitumista myös Suomeen.

Hankkeen myötä on kehitetty älypylväskonsepti, jossa valaisinpylväisiin on integroitu 5G-tukiasemia, erilaisia sensoreita, videokameroita, näyttöjä ja muita laitteita. Kokonaisuus luo alustan, joka puolestaan mahdollistaa supernopeat tietoliikenneyhteydet ja älykaupungin tarvitsemat digitaaliset palvelut.

- LuxTurrim5G on erinomainen esimerkki suomalaisesta osaamisesta, jossa kulminoituvat pitkä tutkimus- ja kehitystyö sekä 5G Test Network Finlandin edistämä kokeilukulttuuri, erilaisten mahdollistavien teknologioiden yhdistäminen, toimialarajat ylittävä yhteistyö ja merkittävät miljarditason globaalit markkinamahdollisuudet, kertoo Business Finlandin digitalisaatiojohtaja Mika Klemettinen.

Kaupunkiympäristössä on useita merkittäviä haasteita liittyen ihmisten turvallisuuteen, energiatehokkuuteen, ilmanlaatuun, liikenteeseen ja asumiseen, joihin digitaalisuus voi tuoda huomattavia ratkaisuja. Toimiakseen tehokkaasti kaupungit tarvitsevat uudenlaista palveluinfrastruktuuria ja digitaalista ekosysteemiä sekä erityisesti luotettavan, riittävän ison tiedonsiirtokapasiteetin takaavan tietoverkon ja sen mahdollistamat palvelut asukkaille ja yrityksille.

Ekosysteemin yritykset tähyävät vahvasti kansainvälisille markkinoille

LuxTurrim5G tarjoaa ratkaisun mobiiliverkkojen tiedonsiirtokapasiteetin riittämättömyyteen käyttäjämäärien kasvaessa jo aivan lähivuosina. Pienen solukoon radioverkkoteknologia ja suuremmat taajuudet ovat edellytys tiedonsiirtokapasiteetin merkittävälle parannukselle. Hankkeessa kehitetyt älyvalaisinpylväät ja niihin integroitavat pienikokoiset 5G-tukiasemat ja sensorit mahdollistavat nykyisen katuvalaisinverkoston kaltaisen älypylväsinfran toteuttamisen, mikä tuo suuren tiedonsiirtokapasiteetin ihmisten ja yritysten käyttöön ja paljon uutta dataa hyödynnettäväksi.

- 5G-älypylväskonseptiin perustuva kaupunkiverkko luo alustan moninaisille älykaupungin digitaalisille palveluille, mikä tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia useille eri toimijoille, kertoo Nokian Mobile Networks -liiketoimintaryhmän johtaja ja Suomen maajohtaja Tommi Uitto.

Yritysten ja Business Finlandin yhdessä rahoittamassa erittäin monialaisessa kymmenen yrityksen ja kolmen tutkimuslaitoksen yhteishankkeessa on edetty nopeasti tutkimuksesta käytäntöön. Hankkeessa on kehitetty ja pilotoitu innovatiivisia älypylväsrakenteita, 5G-radioverkkoteknologiaa, uusia antennimateriaaleja, erilaisia sensoriratkaisuja sekä useita uusia palvelu- ja liiketoimintakonseptejakin.

- Maailmalla näitä ratkaisuja odotetaan ja LuxTurrim5G-ekosysteemin yritykset tähtäävätkin uusilla tuotteillaan vahvasti kansainvälisille markkinoille ja miljardiluokan liiketoimintaan. Näin ollen Espoon edelleen kehittyvä pilottiympäristö on erittäin tärkeä ponnahduslauta, sanoo Hanna Marttinen-Deakins Business Finlandilta.

Intensiivisen yhteistyön ja hyvien tulosten myötä LuxTurrim5G-ekosysteemi on laajenemassa. Seuraavassa vaiheessa LuxTurrim5G-pilottiympäristöä on tarkoitus laajentaa Nokian Kampuksen ympärillä ja luoda edellytykset konseptin kaupallistamiselle. Tavoitteena on viedä näitä uusia ratkaisuja pikimmiten käytäntöön niin Espoossa kuin muissakin uudistuvissa Suomen kaupungeissa.

Intensiivisessä ekosysteemiyhteistyössä ovat olleet mukana Nokia Bell Labs, Sitowise, Exel Composites, Premix, Lammin Ikkunat ja Ovet, Vaisala, Teleste, Indagon, Ensto, Rumble Tools, VTT, Tampereen yliopisto, Aalto-yliopisto ja hankkeen koordinaattorina Spinverse.

LuxTurrim5G on soveltava co-innovation-kokonaisuus, joka kuuluu osaksi suomalaista 5G Test Network Finlandia (www.5gtnf.fi), jota Tekes ja Business Finland ovat olleet aktiivisesti synnyttämässä ja tukemassa 5thGear- sekä Connected Intelligent Industries Finland -ohjelmien kautta.

Yhteystiedot ja lisätiedot:

Hanna Marttinen-Deakins