Olutmatkailusta uusi valtti Saimaan alueelle

Lukuisia suomalaisia pienpanimoita osallistuu marraskuussa Itävallassa järjestettävään Craft Bier Fest Wien -festivaaliin, joka antaa itävaltalaisille esimakua Suomen luovasta olutskenestä. Keväällä käynnistyvä suora lentoyhteys yhdistää Wienin ja Lappeenrannan tarjoten itävaltalaisille matkailijoille mahdollisuuden nauttia suomalaisista pienpanimo-oluista kauniissa Järvi-Suomen maisemissa.

Itävalta on olutmaa, jossa juodaan olutta vuodessa 109 litraa henkeä kohden. Pienpanimoiden oluet kasvattavat merkitystään, kun kuluttajat hakevat uusia makuelämyksiä sekä erikoisoluita, kuten luomu- tai gluteenittomia oluita.

• Itävaltalaiset kuluttajat siirtävät enenevässä määrin alkoholikulutustaan kalliimpiin ja laadukkaampiin tuotteisiin, mikä avaa uusia mahdollisuuksia suomalaisten yritysten innovatiivisille panimotuotteille, kertoo Business Finlandin elintarvike- ja juomapuolen markkinamahdollisuusprosessista vastaava Lili Lehtovuori.

Suomalaiset panimotoimijat esittelevät tuotteitaan itävaltalaisille kuluttajille ja jälleenmyyjille Craft Bier -festivaalilla Wienissä 22.-23.11.2019 yhteistyössä Business Finlandiin kuuluvien Visit Finlandin ja Food from Finlandin kanssa. Mukana ovat muun muassa paikallisia metsän antimia hyödyntävät HIISI Brewing ja Fiskars Brewery, Suomen suurin pienpanimo Laitilan Wirvoitusjuomatehdas puolestaan esittelee tapahtumassa Kukko-brändinsä alla gluteenitonta ohramallasolutta.

Suomi on tänä vuonna festivaalin kumppanimaa ja festivaaliin osallistuvat Suomesta iso määrä painimotoimijoita: Bryggeri Helsinki – Rakuuna Olut Oy, Fiskarsin Panimo Brewery, HIISI Brewing Oy, Kukko – Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy, Lumi Brewing Company Finland, Mustan Virran Panimo, RPS Brewing Oy, Ruosniemi Brewery, Stadin Brewing Oy, VASP –  Vakka-Suomen Panimo Oy, Laplandia Vodka – Shaman Spirits Oy, Kalevala Distillery ja Hätälä Oy.

Uusi lentoyhteys Lappeenrantaan tarjoaa hidastamista ja hetkessä nauttimista

Maaliskuun 2020 lopusta lähtien Itävallan pääkaupungista lentävät matkailijat pääsevät paikan päälle nauttimaan suomalaisesta rauhallisuudesta eli Slow Down -kokemuksesta, kun lentoyhtiö Laudamotion käynnistää kahdesti viikossa kulkevat kevätlennot Lappeenrantaan keskelle Saimaan järvialuetta. Slow-down -kokemus, Suomen matkailun myyntivaltiksikin noussut elämys tarkoittaa hidastamista ja hetkessä nauttimista. Euroopan suurin järvialue tarjoaa laadukkaiden pienpanimo-oluiden lisäksi paljon mielenkiintoista nähtävää matkailijoille.

• Itävaltalaisten matkailu on kasvanut lupaavasti 2015 alkaen tuplaten volyymin Suomeen. Lapin suorien lomalentojen ohella myös Saimaan voi nyt saavuttaa helposti Wienistä ja uskomme Suomen kesän mahdollisuuksiin edelleen kasvattaa matkailukysyntää Itävallassa, toteaa saksankielisten maiden markkinavastaava Jyrki Oksanen Visit Finlandilta.

Jyrki Oksanen, Market Representative, Visit Finland, Business Finland
Jyrki.oksanen@businessfinland.fi, +49 152 2867 7233

Lili Lehtovuori, Global Opportunity Leader, Food from Finland, Business Finland
Lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545289