Pandemian hyydyttämä messutoiminta käynnistyy vauhdilla elintarvikesektorilla – nyt hiilineutraalisti

Alkuvuodesta 2020 koronapandemian levitessä messutoiminta pysähtyi välittömästi. Tänä syksynä messutoiminta elpyy tiukkojen turvatoimien vallitessa ja myös entistä ympäristöystävällisempänä. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma vie jälleen suomalaisyrityksiä elintarvikealan tärkeimpään tapahtumaan Anuga-messuille Saksaan 9.-13.10.2021. Anugassa on mukana seitsemän suomalaista elintarvikealan yritystä.

Elintarvikkeiden tehokas markkinointi edellyttää ostajien mahdollisuutta tutustua tuotteisiin omakohtaisesti.

–  Messuja on siirretty useitakin kertoja, ja tilalle kehitettiin digitaalisia virtuaali- ja hybriditapahtumia. Oikeita kohtaamisia ne eivät pysty täysin korvaamaan ja varsinkin uusien asiakassuhteiden luominen on ollut vaikeaa, sanoo Food from Finland -ohjelman johtaja Esa Wrang Business Finlandista. Tänä syksynä näitä siirrettyjä kansainvälisiä tapahtumia päästään vihdoin toteuttamaan. Näistä ensimmäinen on Anuga Kölnissä.

–  Suomen elintarvikevienti on selvinnyt melko pienin vaurioin pandemian aikana. Eniten pandemia on vaikuttanut uusien markkinoiden avaamiseen ja uusien asiakkaiden hankintaan, Wrang tiivistää.

Anuga on elintarvikealan tärkein tapahtuma Euroopassa –  Suomen viennin tilanne lupaava

– Messujen turvatoimenpiteet tulevat olemaan mittavat: esimerkiksi sisäänpääsyyn vaaditaan koronapassi, käytäviä on levennetty, turvaväleistä ja tuotteiden maistatuksista on tarkat säännöt, kommentoi Wrang.

Suomalaisten yritysten valmius lähteä syksyn elintarvikealan tapahtumiin Euroopassa on Wrangin mukaan ollut kiitettävää. Innostus päästä konkreettisiin tapaamisiin on suurta. Anugaan lähtevät seitsemän suomalaista yritystä ovat Apetit Ruoka, Helsingin Mylly, Kinnusen Mylly, Moilas, Olvi, Pohjolan Peruna sekä Raisio. Messut on tärkeä osa monen yrityksen kansainvälistä liiketoimintaa.

–  Osana strategiaamme jatkamme vahvaan kauraosaamiseemme perustuvaa kansainvälistä laajentumista sekä B2B- että kuluttajatuotemarkkinoilla. Kuluttajien valinnat suuntautuvat entistä voimakkaammin terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun kasvipohjaiseen ravintoon. Raisio haluaa vahvistaa asemaansa tällä lupaavalla ja nopeasti kasvavalla markkinalla niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Kansainväliset messut ovat panos-tuotossuhteeltaan yksi parhaista tavoista tavoittaa uutta asiakaskuntaa näille tuotteille, sanoo Jukka Vainionpää Raisiosta.

– Messutoiminnalla on ollut hyvin keskeinen osa Olvin ulkomaankaupan kehityksessä, jonka vuoksi Anuga-messujen järjestämisen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Vientiportfolioomme on tämän vaativan korona-ajan aikana kehitetty kaksi uutta vientituotetta, jotka esitetään messuilla kansainvälisille markkinoille nyt ensimmäistä kertaa. Vaikka kuluneen vuoden aikana olemmekin onnistuneesti avanneet uusia vientimarkkinoita Olvi Groupin tuotteille, tällaista mahdollisuutta olemme ehtineet jo hetken aikaa odotella.  Anugan kaltaiset tapahtumat valavat jälleen uskoa ja auttavat meitä pääsemään yli pandemia-ajan vaikeuksista, kommentoi Valtteri Antikainen Olvilta.

–  Yritysten asiakaskontaktit ovat säilyneet pandemian läpi. Vientimme oli vuonna 2020 jopa suurempi kuin 2019, eli noin 1,8 miljardin euroa. Viennin kasvu on ollut suurinta Kiinaan viimeisen kahden vuoden ajan: vuonna 2020 kasvua oli 68 prosenttia ja vuonna 2021 ensimmäisen puolen vuoden aikana 18 prosenttia. Keskeisimmät tuoteryhmät Kiinan viennissä ovat maitojauheet ja sianliha. Myös muiden tuotteiden kysyntä Kiinaan on kasvussa. Vientimme muihin maihin, myös Saksaan, on ollut melko vakaata. Pandemia on pudottanut eniten kalasektorin ja alkoholituotteiden vientiä, joista jälkimmäiseen on vaikuttanut ravintoloiden lähes täydellinen sulkeminen Euroopassa ja matkustajaliikenteen pysähtyminen, sanoo Wrang.

Ensimmäinen hiilineutraali messuosasto

Anuga-messuilla toteutetaan ensimmäistä kertaa Business Finlandin messukumppanin Messeforum Oy:n kehittämä hiilineutraali messuosasto.  Hiilineutraali messuosasto tukee osaltaan Suomen elintarviketeollisuuden hiilineutraaliustavoitteita ja Food from Finland -ohjelman pyrkimyksiä kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan kaikissa tekemisissään.

Messuosastojen hiilineutraalius perustuu tarkkaan päästölaskentaan, jossa Messeforumin kumppanina on hiilijalanjälkilaskennan ja ilmastoystävällisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Clonet Oy. Laskennassa tarkastellaan koko messuosaston elinkaarta materiaaleineen, kalusteineen ja energiankulutuksineen aina suunnittelusta ja designista itse messurakentamiseen, messujen jälkeiseen purkamiseen, sekä niihin liittyvään logistiikkaan ja matkustamiseen.  Messeforum on ensimmäinen messurakentaja Suomessa ja myös maailmanlaajuinen pioneeri, joka toteuttaa messuosastot tästä lähtien aina hiilineutraaleina.

Seuraavat Food from Finlandin ja Messeforumin yhteiset hiilineutraalit messuprojektit:

Business Finlandin toteuttama, suomalaista elintarvikevientiä tukeva Food from Finland -ohjelma on järjestänyt jo useiden vuosien ajan Suomen maapaviljonkeja lukuisilla kansainvälisillä ammattimessuilla.  Ohjelma on tarjonnut kansainvälisestä liiketoiminnasta ja viennistä kasvua hakeville suomalaisille yrityksille mahdollisuuden päästä kustannustehokkaasti luomaan kontakteja vientimarkkinoille. Samalla on vahvistettu kansainvälisten ostajien ja kuluttajien mielikuvaa korkealaatuisesta, puhtaasta ja turvallisesta suomalaisesta elintarviketarjonnasta. www.foodfromfinland.fi

Esa Wrang
Ohjelmajohtaja, Food from Finland
Business Finland
esa.wrang@businessfinland.fi

Valtteri Antikainen
Key Account Manager

Valtteri.antikainen@olvi.fi

Jukka Vainionpää
Business Manager

Jukka.vainionpaa@raisio.com