Pohjois-Savon yritysten vienti selvässä kasvussa

Business Finlandin ”Ohituskaista maailmalle” -tilaisuus tarjosi tietoa ja verkostoja Kuopiossa 29.1.

Team Finland -palveluita (Business Finland, Finnvera, ELY) saaneiden yritysten vienti on ollut viime vuosina Pohjois-Savossa selkeässä kasvussa. Vuonna 2017 asiakasyritysten vienti oli reilu miljardi euroa. Kasvua vuotta edeltävään oli lähes 14 prosenttia.

”Kasvavia toimialoja Pohjois-Savossa ovat olleet esimerkiksi ohjelmisto- ja tekninen konsultointi sekä informaatioala. Business Finlandilta eniten rahoitusta saivat vuonna 2017 maakunnassa teollisuuden sekä tieteellisen toiminnan toimialat. Pk-yritykset puolestaan saivat yritysrahoituksesta yli 85 prosenttia, niissä on siis paljon potentiaalia”, arvioi Business Finlandin digialueen Senior Director Janne Peräjoki.

Business Finlandin rahoitus Pohjois-Savossa toimiville yrityksille ja tutkimuslaitoksille oli vuonna 2017 yhteensä noin 14 miljoonaa euroa. Tästä yritysten osuus oli noin 76 prosenttia. Vuoden 2018 luvut Business Finland julkaisee 14.2.

”Vaikka yritysten kansainvälistyminen ei ole lainkaan helppoa, on se nyt helpompaa kuin koskaan aikaisemmin. Esimerkiksi kuopiolaisen 3D Talon ´Design Space´ -SaaS ohjelmistoa käytetään beta-versiona nyt Kiinassa! Toisaalta myös palveluja voi tuottaa kansainvälisesti, esimerkiksi Elcoline Groupin henkilöstöä työskentelee tammi-helmikuussa 2019 Suomen lisäksi muun muassa Ruotsissa, Bahamalla, Dubaissa ja Italiassa. Maailma on avoin rohkeille kansainvälistyjille”, kannustaa yrityspuheenvuoron tilaisuudessa pitänyt Elcolinen hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen.

Laajemmin tietoa Business Finlandin rahoituksesta löytyy Business Finlandin verkkosivuilla olevasta avoimesta tietoaineistosta, jossa voi muun muassa vertailla alueellisia tilastoja tai hakea tietoa organisaation nimellä tai toimialalla.

Finpro ja Tekes yhdistyivät vuoden 2018 alussa Business Finlandiksi. Ohituskaista maailmalle -kampanja tekee Business Finlandin palvelut tutuiksi nykyisille asiakkaille ja sidosryhmille sekä tuo uusia yrityksiä kasvun ja kansainvälistymisen palvelujen asiakkaiksi. Kampanja konkretisoi asiakkaille tarjottavia palveluja – Business Finlandista saat samassa paketissa globaalia markkinatietoa, rahoitusta ja kontakteja.

Janne Peräjoki
janne.perajoki (at) businessfinland.fi
050 5577 812

Jere Räisänen