Rent a Finn -onnellisuusoppaat valittu

Onnellisuusoppaat kutsuvat matkailijoita Suomeen

Visit Finlandin Rent a Finn -kampanja kutsuu matkailijoita eri puolilta maailmaa kokemaan suomalaista luonnonläheistä elämäntapaa. Rent a Finn vastaa maailmalla jo nousseeseen ”live like a local” -trendiin, jossa jaetaan aitoja kokemuksia paikallisten kanssa.

Rent a Finn -kampanjassa kahdeksan tavallista suomalaista toimii Suomeen saapuvien matkailijoiden onnellisuusoppaina. Satojen innokkaiden joukosta valitut oppaat avaavat kesällä 2019 kotinsa tai kesäpaikkansa vierailleen muutamien päivien ajaksi ja esittelevät oman tapansa lievittää stressiä ja rentoutua luonnossa. Valitut onnellisuusoppaat edustavat monipuolisesti Suomea aina Utöstä Sodankylään.

- Yhteistä onnellisuusoppaillemme on tietynlainen läsnäolon taito, rakkaus luontoon ja sekä kiireettömästä elämänrytmistä nauttiminen. Vierailun aikana matkailijat voivat kokea yhteyttä luontoon muun muassa siirtolapuutarhassa puuhaillen, veneillen, kalastaen, mökkeillen, saunoen tai marja- ja sienimetsässä samoillen, Business Finlandin Visit Finland -yksikön kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez kertoo.

Valittujen onnellisuusoppaiden joukkoon kuuluvat mm. urbaaneista luontoelämyksistä nauttiva helsinkiläinen opiskelija Katja, kalastusta harrastava Rovaniemen kaupunginjohtaja Esko, Suomen eteläisimmällä saarella Utöllä asuvat Linda ja Niko sekä idyllisessä Mathildedalin kylässä asuva Petri.

- Olimme positiivisesti yllättyneitä suomalaisten halukkuudesta ryhtyä onnellisuusoppaiksi, hakemuksia tuli satoja. Tärkeimpinä valintakriteereinä olivat syvä yhteys luontoon, positiivinen asenne, ulospäin suuntautuneisuus sekä rohkeus laittaa itsensä peliin, Jimenez jatkaa.

Kansainvälinen haku suomalaisen Rent a Finn -onnellisuusoppaan vieraaksi on nyt avattu ja vierailut toteutetaan kesä-elokuun aikana.

Suomalainen elämäntapa nyt kaikkien ulottuville

Rent a Finn -kokonaisuuden yhteistyökumppanina on valmennusyritys Hintsa Performance, jonka mukaan tasapainoinen elämä johtaa kestävään suorituskykyyn. Rent a Finn -sivustolla kuka tahansa voi tehdä oman elämän tasapainoa kartoittavan testin Hintsan mallin mukaisesti ja saada suosituksia stressittömämmän elämän ja kestävämmän suorituskyvyn saavuttamiseen.

-Nyky-yhteiskunta on täynnä virikkeitä ja rentoutuminen on haastavaa. Luonnossa vietetty aika auttaa pysähtymään ja palautumaan. Oman elämäntilanteen hahmottaminen on ensimmäinen askel kohti stressittömämpää elämää ja kestävämpää suorituskykyä, Annastiina Hintsa, Hintsa Performancen operatiivinen johtaja sanoo.

Suomalaisten onnellisuusoppaiden esittelyt: www.rentafinn.com

Petri, vierailupaikkana Mathildedal

”Luonnon hiljaisuus, joka huumaa mielen. Saa olla yksin ja läsnä. Tai raukea hetki saunan jälkeen seurana yksi olut”

Timo, vierailupaikkana Punkaharju

”Luonnon äänet, rauha, veden liplatus tuovat tasapainon. Haluan jakaa tätä onnen tunnetta muiden kanssa. Suomessa on niin paljon upeita paikkoja, joita matkailijat eivät löydä ilman paikallisia ”

Hanna, vierailupaikkana Ansalahti

“Luonnon äänet ja rakkaalla mökillä oleminen ovat onnen hetkiä. Myös purjehtiminen on yksi rakkaista harrastuksista.”

Esko, vierailupaikkana Rovaniemi

“Olen varmaan onnellisimmillani perheen kanssa lähellä luontoa. Vesielementti ja kalastus ovat minulle tärkeitä”

Linda ja Niko, vierailupaikkana Utö

“Meidän saarella on erilainen aikakäsitys. Siellä aika kulkee jotenkin hiljaisemmin ja hoppua ei ole”

Laura ja Joni, vierailupaikkana Sodankylä

“Muutimme Etelä-Suomesta Sodankylään luonnon lähelle. Meille onni syntyy hiljaisuudesta ja siitä, että luonto on läsnä joka paikassa. Meitä viehättää pienen paikkakunnan tunnelma. Emme ole ihan yksin, mutta kuitenkin rauhassa ”

Juho, vierailupaikkana Porkkala ja Nuuksio

"Yksinkertainen elämä luonnon helmassa voimaannuttaa. Se, että saan viettää aikaa luonnossa yksin tai rakkaitteni kanssa. Tehdä nuotio, haistella pellolla kypsyvää viljaa ja tuntea lämmin kallio jalkojeni alla. Haluan tuntea kaikilla aisteillani, että olen elossa.”

Katja, vierailupaikkana Helsinki Kivinokka

Meditatiiviset hetket luonnon keskellä ja luonnon vehreys. Tyyni järvi ja sauna. Maagiset kohtaamiset luonnon ja sen eläinten, kuten peurojen kanssa.”

Lisätietoja medialle:

Heli Jimenez, Senior Director, International Marketing. Visit Finland | Business Finland heli.jimenez@businessfinland.fi 050 5943 832

Paavo Virkkunen, Executive Director, Travel & Head of Visit Finland | Business Finland
paavo.virkkunen@businessfinland.fi 040 7666 355

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi /  www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Lisätietoja medialle:

paavo.virkkunen@businessfinland.fi 040 7666 355