Saksalaisjätti Schaeffler lanseeraa suomalaisen partneriverkoston avulla kehitetyn kunnonvalvontajärjestelmän

Saksalainen auto- ja teollisuusalan jättiyritys Schaeffler on toteuttanut kunnonvalvontajärjestelmänsä OPTIME :n suomalaisen partneriverkoston avulla ja lanseeraa nyt tuotteensa kaupallisesti. Schaeffler on jo aikaisemmin perustanut tuotekehitystiimin Suomeen. Business Finlandin Invest in Finland -yksikkö on auttanut Schaeffleria Suomen toimintaympäristön esittelyssä ja partneriverkoston muodostamisessa.

Saksan suurimpiin perheyrityksiin kuuluva Schaeffler perusti IoT Solutions Center -yksikön Jyväskylään vuoden 2018 loppupuolella. Schaefflerin 14,4 miljardin euron liikevaihdosta noin neljännes tulee teollisuusdivisioonasta, johon Jyväskylänkin toiminnot kuuluvat.

Nyt Jyväskylässä kehitetty uusi järjestelmä on teollisuussovelluksiin suunniteltu kunnonvalvontajärjestelmä, jonka avulla mitataan koneesta tai moottorista erilaisia arvoja. Mittaustietoja seuraamalla ja analysoimalla ennakoidaan esimerkiksi osien kulumista, jolloin huoltotoimia voidaan tehdä hallitusti.

”Perustimme Suomeen Industrial IoT Solution Centerin ja löysimme sopivat partnerit järjestelmän eri osa-alueiden kehittämiseen. Suomalaisten partnereiden ekosysteemi on mahdollistanut järjestelmän nopean kehitysaikataulun. Olemme löytäneet Suomesta myös osaavia työntekijöitä tiimiimme, ja olemme hyvin tyytyväisiä Jyväskylän tuotekehityskeskukseemme”, Rauli Hantikainen, Senior Vice President Industry 4.0, Schaefflerilta kertoo.

”Tulimme Suomeen tuotekehitysosaamisen, partneriverkoston ja myös aktiivisen asiakasverkoston vuoksi. Tuomme etenkin partneriverkostolle merkittävää kasvua työntekijämäärässä ja liikevaihdossa”, Hantikainen jatkaa.

Tehokasta yhteistyötä

Schaeffler on kehittänyt ratkaisunsa useiden suomalaispartnereiden kanssa, ja suomalaiset partnerit ovat toimineet tehokkaasti yhdessä projektin edistämiseksi ja tiukan projektiaikataulun ylläpitämiseksi. Business Finland on auttanut Schaeffleria verkoston rakentamisessa.

”Suomalainen IoT-ekosysteemi on todistanut osaamisensa ja yhteistyön laadun Schaefflerin OPTIME-järjestelmän kehittämisessä. Suomalaiselle teolliselle IoT-osaamiselle tämä on upea referenssi. Suomessa on maailman toimivin teollisen IoT:n ekosysteemi, mikä on vakuuttanut saksalaisjätin”, kommentoi hankkeessa tiivisti mukana ollut toimialajohtaja Janne Kari Invest in Finlandilta.

Lisää korkean tuottavuuden työpaikkoja ja mainehyötyä

Schaefflerin toiminta hyödyttää Suomea monella tasolla.  Yritys työllistää tällä hetkellä noin 20 henkeä Jyväskylässä mutta huomattavasti enemmän partneriverkostossa. Tämän lisäksi suomalaiset partnerit saavat tärkeän vientikanavan ja merkittävää myyntiä vientimarkkinoilla.

”Schaefflerilla on ollut jo pitkään Suomessa myyntiyhtiö, joka on myynyt teollisuudelle esimerkiksi laakereita. Nyt kyseessä on uusi ja toivottu osa-alue eli osa yrityksen tuotekehitystä. Schaeffler on erittäin maineikas yritys Euroopassa - esimerkiksi autoteollisuudessa. Tästä on mainehyötyä koko Suomelle.  Vastaavanlaisia onnistumisia eli suoria ulkomaisia sijoituksia kaivataan nyt lisää, jotta Suomi pääsee korjaamaan taantuman aiheuttamia vahinkoja”, Kari sanoo.

Suomalainen osaaminen auttaa Schaeffleria erottautumaan

Schaefflerilla on ollut kunnianhimoiset tavoitteet tuote- ja palveluliiketoiminnalleen heti alusta lähtien, kertoo saksalaisyrityksen yhteistyökumppaneihin kuuluvan Wirepasin toimitusjohtaja Teppo Hemiä.

”Oli selvää, että järjestelmän tulee täyttää heidän kovat liiketoimintavaatimuksensa langattoman tiedonsiirron suhteen. Näitä ovat esimerkiksi alhainen tehonkulutus, laajennettavuus ja teollisuuden vaatima luotettavuus. Wirepasin mesh-radioteknologia täytti nämä vaatimukset. Partneruus Wirepasin ja muiden suomalaisten partneiden kanssa on auttanut heitä keskittymään heidän tuotetarjoomaansa, jolla he aikovat erottua markkinoilla.  Tämä on erittäin hieno referenssi Wirepasille ja koko suomalaiselle IoT-ekosysteemille.”

Lisätietoa medialle:
Janne Kari
Head of Invest in Finland, ICT
Business Finland, Invest in Finland

janne.kari@businessfinland.fi

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi