Suomalaiset pakkausratkaisut ovat maailman kärkiluokkaa

Suomalaiset ja ruotsalaiset pakkausalan yritykset tapasivat Suomen Tukholman-suurlähetystössä.

Suomen suurlähetystö täyttyi pakkausalan asiantuntijoista, kun suomalaisia pakkausinnovaatioita esiteltiin ruotsalaisille sidosryhmille Business Finlandin järjestämässä pakkausseminaarissa ja verkostoitumistilaisuudessa 14.12.2023

Suomi on yksi maailman johtavia kestävien pakkausratkaisujen maita. Suomessa kehitetään jatkuvasti uusia innovatiivisia pakkausratkaisuja, joiden avulla tavoitellaan ympäristöystävällisempää tulevaisuutta. Ruotsi on Suomen tärkein vientimarkkina. Monet ruotsalaiset tuotemerkkien omistajat etsivät käytännöllisiä pakkausratkaisuja, joiden avulla vähentää ympäristökuormitusta ja kustannuksia. Suomalaisten ja ruotsalaisten pakkausyritysten mahdollisuudet lisätä yhteistyötä ja tiivistää keskinäisiä suhteitaan ovat hyvät.

”Ruotsalaisten ja suomalaisten pakkausyritysten välisestä menestyksekkäästä yhteistyöstä ja kumppanuuksista on useita esimerkkejä. Nyt on tärkeämpää kuin koskaan, että olemme avoimia uusille, kansalliset rajat ylittäville yhteistyömahdollisuuksille ja parannamme siten mahdollisuuksia saavuttaa ympäristö- ja ilmastotavoitteet", sanoo Paccedon toimitusjohtaja ja ohjelman moderaattori Per-Stefan Gersbro.

”Olemme järjestäneet pakkaustapahtumia suomalaisille yrityksille seitsemän kertaa vuodesta 2020 lähtien. Tällä kertaa kiinnostus tapahtumaa kohtaan oli erityisen suurta, ja olemme iloisia siitä, että niin monet suomalaiset yritykset osallistuivat tapahtumaan. Business Finlandin tavoitteena on edistää suomalaista vientiä Ruotsiin avaamalla markkinamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja yhdistämällä suomalaisia ja ruotsalaisia toimijoita näiden tapahtumien kautta”, sanoo Josefin Hörhammer, Business Finlandin asiantuntija ja tapahtuman projektipäällikkö.

Aamukahvin jälkeen edustuston päällikön sijainen ja ministeri Janne Jokinen sekä Josefin Hörhammer Business Finlandilta avasivat seminaarin. Tämän jälkeen seurasi kolme intensiivistä paneelikeskustelua, joita johti Per-Stefan Gersbro Paccedolta.

Ensimmäisessä paneelikeskustelussa "Uusi lainsäädäntö ajaa muutosta" käsiteltiin EU:n ehdotusta uudesta pakkaus- ja pakkausjätelainsäädännöstä (PPWR) ja sitä, miten uusi lainsäädäntö vaikuttaa kuluttajiin, tuotemerkkien omistajiin ja tuottajiin. Keskusteluun osallistuivat Kai-Yee Thim, tuotepolitiikasta vastaava johtaja, Ruotsin metsäteollisuusliitto; Maja Kjellberg, pakkauskehityspäällikkö, IKEA; Marcus Morfeldt, Senior Policy Advisor, Visita, ja Michael Hoffman, Vice President Sustainability & Communications, Huhtamäki.

Kahdessa seuraavassa paneelikeskustelussa pohdittiin, miten älykkäiden ja kestävien pakkausratkaisujen avulla voidaan vastata nykypäivän haasteisiin. Keskusteluihin osallistuivat Oscar Lindqvist, operatiivinen johtaja, Fredman, Johan Nyström, myyntijohtaja, Walki, Anders Rydell, myyntipäällikkö, Wipak, Kai Lankinen, Dr. Lankinen Graphic Innovationsin perustaja; Tuukka Friman, myyntijohtaja, Huhtamäki, Iida Miettinen, Kamupakin perustaja ja Martin Wichmann, KraftPalin toimitusjohtaja.

Paneelikeskustelujen jälkeen tapahtuma jatkui verkostoitumistilaisuudella kauniissa suurlähetystörakennuksessa.

"Tapahtuma oli silmiä avaava kokemus Ruotsin markkinoiden osalta, ja se tarjosi lähtökohdan liiketoiminnan jatkokehittämiselle”, sanoo Fredmanin kansainvälinen myyntijohtaja Alex Lindholm.

Tapahtuma oli avoin kaikille pakkausalasta kiinnostuneille.

Kuva: Eva Norling Gersbro

Josefin Hörhammer, neuvonantaja, Business Finland, p. +46 768 10 46 76, josefin.horhammer@businessfinland.fi

Jonas Granqvist, senior neuvonantaja, Business Finland, +46768 06 46 76, jonas.granqvist@businessfinland.fi