• Business Finland/

Suomalaisyrityksillä aitiopaikka maailman nopeimmin kasvavaan talviurheilumarkkinaan - Suomen ja Kiinan talviurheilun yhteistyövuosi alkaa

Suomi aikoo ottaa etulyöntiaseman valtavassa kasvussa olevalla Kiinan talviurheilumarkkinalla. Business Finlandin kokoaman Finnish Winter Sports Clusterin yritykset vievät Kiinaan muun muassa talviurheiluosaamista esimerkiksi koulutuksen, suunnittelun, teknologioiden ja innovatiivisten tuotteiden kautta. Finnish Winter Sports Cluster osallistuu Kiinan ja Suomen väliseen talviurheilun yhteistyövuoteen.

Business Finland on koonnut Finnish Winter Sports Cluster -ryhmittymän, joka muodostuu urheiluosaamista myyvistä kotimaisista yrityksistä, urheiluopistoista, talviurheilun lajiliitoista, kaupungeista ja sekä Team Finland -verkoston jäsenistä opetus- ja kulttuuri-, ulko- sekä työ- ja elinkeinoministeriöstä. Suomalaista talviurheiluosaamista lähdetään viemään Kiinaan tänä vuonna toden teolla.

”Suomessa on maailman johtavaa talviurheiluun liittyvää osaamista. Voimme tarjota Kiinaan valtaville markkinoille osaamisen ja koulutuksen lisäksi innovatiivisia sekä energiatehokkaita ratkaisuja sekä vahvoja kuluttajatuotteita,” Business Finlandin Sports Clusterista vastaava johtaja Petri Tulensalo sanoo.

Teemavuosi tähtää talviurheilun suosion kasvattamiseen

Cluster hyödyntää voimakkaasti tammikuussa käynnistyvää Kiinan ja Suomen välistä talviurheilun teemavuotta. Kiinan presidentti Xi Jinping ja tasavallan presidentti Sauli Niinistö sopivat yhteistyövuodesta presidentti Xin valtiovierailulla vuonna 2017 ja nyt presidentti Niinistö tekee vastavuoroisesti valtiovierailun Kiinaan.

China Finland Year of Winter Sports -yhteistyövuoden avajaisia vietetään 15.1. Pekingissä. Avajaisiin osallistuvat presidentti Sauli Niinistö, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen sekä eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho. Yhteensä vuoden aikana Team Finland järjestää peräti 70 tapahtumaa. Yhteistyövuosi on osa Kiinan valmistautumista Pekingissä järjestettäviin talviolympialaisiin. Kiinan tavoitteena on saavuttaa olympialaisissa maan kaikkien aikojen parhaat tulokset ja samalla luoda maahan kestävää talviurheilukulttuuria

”Kiinan tarkoituksena on tavoittaa 300 miljoonaa uutta talviurheiluharrastajaa ja rakentaa tarpeeseen vastaava infrastruktuuri. Tähän Suomella on paljon annettavaa”, eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho sanoo.

Yhteistyö edistää Suomen maakuvaa talviurheiluosaajana

Kiinaan rakennetaan seuraavan viiden vuoden aikana satoja laskettelukeskuksia ja jääareenoita. Kiina on tällä hetkellä Suomen neljänneksi suurin kauppakumppani.

”Vuonna 2017 Suomen vienti Kiinaan kasvoi 27 prosenttia ja tuonti 12 prosenttia, ja kaupan kasvun odotetaan jatkuvan. Kiinan nopea kaupungistuminen ja innovatiivisten sekä ympäristöystävällisten ratkaisujen tarve avaa Suomelle uusia yhteistyömahdollisuuksia Kiinassa”, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen sanoo.

Kysyntää suomalaiselle osaamiselle on niin talviurheilutapahtumien järjestämisessä, lumiosaamisessa kuin jää- ja lumilajien monipuoliselle kehittämiselle.

”Suomella on maailmanluokan osaamista talviurheilutapahtumien järjestämisessä ja urheiluvalmennuksessa. Suomessa on järjestetty ennätysmäärä hiihdon maailmanmestaruuskisoja, ja olemme voittaneet yli 160 mitalia talviolympialaisissa. Suomen tuore maailmanmestaruus nuorten jääkiekossa antaa myös omalta osaltaan hienon viestin suomalaisen joukkueurheilun kansainvälisestä tasosta ja osaamisesta” Tulensalo kertoo.

Teemavuosi edistää myös suomalaista maakuvaa talviosaamisen asiantuntijana ja talviurheilun unelmakohteena Kiinassa. Teemavuonna erityisesti Visit Finland kannustaa kiinalaisia matkailijoita tulemaan Suomeen ja kokeilemaan talviurheilulajeja.

Petri Tulensalo, Business Finland Sports Clusterin johtaja, sp. Petri.tulensalo@businessfinland.fi p. +358 40 343 3437

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Business Finland, sp. Hetta.huittinen@businessfinland.fi p. +358 40 033 9597

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Avainsanat: