Suomelle paviljonki Tokion 2020 kesäolympialaisiin ja paralympialaisiin

Business Finland toteuttaa Suomi-paviljongin vuoden 2020 kesäolympialaisten ja paralympialaisten yhteyteen. Paviljonki sijaitsee keskeisellä paikalla isäntäkaupunki Tokiossa, Suomen Japanin suurlähetystön tontilla. Hankkeelle haetaan parhaillaan yrityskumppaneita.

Paviljongin tavoitteena on tarjota suomalaisille yrityksille mahdollisuus luoda uutta liiketoimintaa Japanissa ja saada uusia kontakteja markkinalta. Tavoitteena on myös vahvistaa Suomen houkuttelevuutta matkailulle ja investoinneille positiivista maakuvaa vahvistamalla.

Paviljonki rakennetaan Suomen Japanin suurlähetystön tontille, jonka etuna on keskeinen sijainti Tokion ydinkeskustassa. Olympialaisten ja paralympialaisten aikana paviljonki toimii Suomen joukkueiden virallisena National Hospitality House -talona. Paviljongissa vierailee Suomen valtion, Suomen Olympiakomitean ja Suomen Paralympiakomitean virallisia delegaatioita, huippu-urheilijoita ja kisaturisteja.

Japani on merkittävä kauppakumppani Suomelle

Japani on Suomen kolmanneksi suurin kauppakumppani Euroopan ulkopuolisista maista Yhdysvaltain ja Kiinan jälkeen. Vuonna 2017 vienti Japaniin kasvoi 28 prosenttia ennätykselliseen 1,3 miljardiin euroon. Suomalaisten yritysten vientiä Japaniin helpottaa tulevaisuudessa EU:n ja Japanin välillä heinäkuussa allekirjoitettu vapaakauppasopimus (EPA). Sopimuksen on määrä astua voimaan helmikuussa 2019.

- Japani on suomalaisille yrityksille kiinnostava markkina ja tuleva Suomi-paviljonki antaa mahdollisuuden tuoda osaamista näkyväksi markkinalla. Japanin fokusalueina Tokion kisoissa ovat uusiutuvat energiaratkaisut, kiertotalous, tekoäly, tulevaisuuden uudet teknologiat ja robotiikka, joten erityisesti näihin liittyvät ratkaisut kiinnostavat. Myös mm. suomalainen puhdas ruoka, hyvinvointiin liittyvät ratkaisut, aktiivinen innovaatiotoiminta ja Suomi matkakohteena ovat Japanissa kiinnostavia, kertoo Pekka Laitinen, Senior Advisor, Business Finlandin Tokion toimistosta.

Globaalia näkyvyyttä suomalaiselle osaamiselle

Tokion kesäolympialaiset ja paralympialaiset tarjoavat yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden saada osaamiselleen globaalia näkyvyyttä. Hankkeelle haetaan parhaillaan erilaajuisia yrityskumppaneita, joilla on vaikutusmahdollisuudet jopa tapahtuma- ja tilasuunnittelussa.

- Kisojen yhteydessä olevat tapahtumat muodostavat ainutlaatuisen kokonaisuuden ja koko maailman katseet kohdistuvat Japaniin. Tulemalla yrityskumppaneiksi suomalaiset yritykset pystyvät hyödyntämään tämän suurtapahtuman ja siihen liittyvän näkyvyyden täysimääräisenä, sanoo Petri Tulensalo, Head of Sports Cluster, Business Finland.

Vastaavan tyyppinen konsepti on toteutettu vuoden 2016 Rion olympialaisiin, joiden aikana paviljongissa vieraili yli 35 000 kävijää. Tokion Suomi-paviljonki eroaa Rion konseptista siten, että paviljongin toimintaa voidaan tarvittaessa jatkaa vielä syksyllä olympialaisten jälkeen erilaisten yritysaiheisten teemapäivien, -viikkojen sekä vienninedistämiskampanjoiden muodossa.

Petri Tulensalo, Head of Sports Cluster, Business Finland
petri.tulensalo@businessfinland.fi, +358 40 343 3437

Pekka Laitinen, Senior Advisor, Business Finland, Tokio
pekka.laitinen@businessfinland.fi, +818 05 172 5984