Suomen elintarvikeala kansainvälistyy vauhdilla - startupit nyt vahvemmin mukana kasvussa

Suomalaiset elintarvikkeet tavoittavat useampia markkinoita eri puolilla maailmaa kuin koskaan aikaisemmin. Entistä laajemman kansainvälistymisen taustalla on Business Finlandin Food from Finland -ohjelman palvelut ja kansainvälistymisrahoitus, sekä aivan uusien kasvuhakuisten startup-yritysten mukaantulo elintarvikevientiin.

Suomen elintarvikevienti ajautui vaikeuksiin kesällä 2014 Ukrainan kriisin tuomien talouspakotteiden ja Venäjän tuontisulun seurauksena. Food from Finland -ohjelma perustettiin samana vuonna laajentamaan elintarvikealan vientiponnisteluja ja avaamaan uusia vientimarkkinoita. Vuonna 2014 rahoitusta myönnettiin yhteensä 14,5 miljoonaa 53 elintarvikealan yritykselle. Vuonna 2018 Business Finland rahoitti jo 183 elintarvikeyritystä yhteensä 22 miljoonalla eurolla ja tänä vuonna rahoituksen määrä nousee 25-30 miljoonaan euroon.

- Yritysten tahtotila on selkeästi muuttunut. Elintarvikesektori on kansainvälistynyt ja alalla on myös enemmän start-uppeja, jotka kansainvälistyvät heti. Business Finlandin rahoitus on näille yrityksille käänteentekevä ja mahdollistaa monen yrityksen kasvamisen vientiyritykseksi, toteaa Business Finlandin rahoitusasiantuntija Kari Venäläinen.

Elintarvikealan kehitysohjelmien parissa yli 20 vuotta työskennelleen Venäläisen mukaan viime vuosikymmeneen saakka Suomessa ei käytännössä ollut kansainvälistyneitä elintarvikealan pk-yrityksiä startupeista puhumattakaan.

- Tekesin Sapuska-ohjelma 2008-2012 ja nyt Food From Finland -ohjelma ovat osoittaneet yritystarvevetoisen ohjelmatoiminnan ja hyvin kohdistetun innovaatiorahoituksen voiman, jolla olemme saaneet vauhtia suomalaiseen elintarvikeyritysten kansainvälistymiseen, sanoo Venäläinen.

Kolme Food From Finland -ohjelmapalveluiden aktiivista käyttäjää – Puls Nutrition Oy, Ambronite Oy ja Kyrö Distillery Company (Rye Rye Oy) – ovat ensimmäisinä elintarvikelan startuppeina selvinneet perinteisesti teknologiapainotteisen Nuoret innovatiiviset yritykset - rahoituksen (NIY) kakkosvaiheeseen. Business Finland on myöntänyt kullekin 500 000 euroa rahoitusta kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen.

Puls Nutrition kansainvälistyy vauhdilla

Urheiluravinnetuotteisiin ja terveellisiin elintarvikkeisiin erikoistunut Puls Nutrition oli jo käynnistänyt vientiä Viroon ja Venäjälle tullessaan mukaan Food from Finland -ohjelmaan vuoden 2018 alussa. Tuloksia on syntynyt nopeasti, kun yritys on fokusoinut vahvemmin kansainvälisille markkinoille.

- Olemme palkanneet henkilökuntaa myyntiin ja markkinointiin sekä osallistuneet useille kansainvälisille messuille. Uusia jakelijoita ja edustajia on löytynyt ympäri maailmaa. Moni markkina olisi jäänyt avaamatta ilman ohjelmaa, kertoo Puls Nutritionin toimitusjohtaja Tuomas Uusi-Hakala.

- Latvian ja Liettuan lisäksi uusia markkinoita on nyt avautumassa Itä-Eurooppaan, Lähi-Itään ja Kiinaan. Tämä on todella mielenkiintoista aikaa. Viimeksi lähetimme merikontillisen tuotteita Nigeriaan.

Suomen vähittäiskaupassa urheiluravinnetuotteita löytyy jo pitkät hyllyrivit, mutta Itämeren kehittyvillä markkinoilla niitä on ollut saatavissa lähinnä erikoiskaupoista ja kuntosaleilta. Puls Nutritionin strategiana on ollut kehittää koko urheiluravinnekategorian myyntikanavaa yhdessä paikallisen vähittäiskaupan kanssa.

- Olemme nyt hyvissä asemissa, kun uusi tuotekategoria tulee Venäjän ja Baltian maiden vähittäiskauppaan. Kysyntä tulee räjähtämään samalla tavalla kuin Suomessa kävi, toteaa Uusi-Hakala optimistisesti.

Food from Finlandin järjestämä sparraussessio ja kansainvälisten sijoittajien paneelin arviointi on Uusi-Hakalan mukaan järkeistänyt vuonna 2014 perustetun startupin toimintaa. Ohjelma antoi myös paukkuja tuotteiden sertifiointiin, mikä olisi muuten jäänyt tekemättä.

- Suomalaiset elintarvikkeet tiedetään todella puhtaiksi ja laadukkaiksi, ja suomalaiset tunnetaan rehellisiksi kauppakumppaneiksi, mistä on iso etu varsinkin lähimarkkinoilla. Pyrimme tekemään yhteistyötä myös muiden kotimaisten yritysten kanssa, koska olemme pieni tekijä isoilla markkinoilla ja siellä on tilaa monellekin suomalaisyritykselle.

Ambronite panostaa tuotekehitykseen ja jälleenmyyntiin

Vuonna 2013 perustettu Ambronite on kehittänyt aidoista ruoka-aineista valmistetun vegaanin smoothiejauheen, joka täyttää ravintosaantisuositukset ja tarjoaa terveellisin ateriakorvikkeen aikuisille. Tuotetta menee vientiin vajaan puolen miljoonan euron edestä vuodessa ja yritys laatii parhaillaan uutta strategiaa jälleenmyynnin laajentamiselle Suomessa ja kansainvälisesti.

- Vientikohteina ovat Ruotsi, Hollanti, UK ja Kiina, joissa kaikissa on yhteistyökuvioita aluillaan. Samalla keskitymme tuotekehitykseen ja tuoteperheen laajentamiseen – tavoittelemme kasvua tekemällä parempia tuotteita isommalle yleisölle, kertoo tuotekehityksestä vastaava Arno Paula, joka on myös yksi Ambroniten perustajista.

- Kansainvälisille markkinoille laajentuminen on tiukkaa ponnistelua ja kovaa työtä. Food from Finlandin -ohjelmalla on tärkeä rooli siinä. Vienninedistämismatkat ja niiden kautta verkostoituminen on hyvin konkreettista ja eteenpäin auttavaa toimintaa. Olemme viimeisen vuoden aikana tavanneet jakelijoita ja yhteistyökumppaneita Euroopassa ja Aasiassa.

Tavoitteena jalostus- ja brändiarvon nostaminen

Ruotsin jälkeen suomalaisia elintarvikeyrityksiä eniten kiinnostavat vientimarkkinat ovat muut Pohjoismaat ja Keski-Eurooppa, mutta Business Finlandin elintarvikeohjelman ansiosta myös Kiina, Korea, Japani ja Pohjois-Amerikka ovat nousseet kohdemarkkinoiksi myös startuppien puolella.

Ohjelmaan osallistuvien yritysten määrä on kasvanut nopeasti, kun onnistumiset vahvistavat alan uskoa kansainvälistymisen mahdollisuuksiin. Pk-yrityksiä jo kauan sparrannut Kari Venäläinen on innoissaan alan vientinäkymistä ja kannustaa lisää yrityksiä liittymään ohjelmaan. Samalla Venäläinen kuitenkin muistuttaa, että jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla saa vain, jos onnistuu aidosti puhuttelemaan jotain asiakasryhmää eri tavalla kuin kilpailijat.

- Kaikki lähtee yrityksen strategiasta ja hyvästä tiimistä, jolla on tahtoa ja kykyä kansainvälistyä. Me tuemme tätä polkua tarjoamalla huippuammattilaisia sparraamaan vientiä sekä rahoitusta. Alkuvuoden säpinän perusteella suomalaisten elintarvikeyritysten kansainvälistymisen tahti jatkuu ainakin samalla tasolla kuin viime vuonna. Perusruoka ei riitä. Pitää osata luoda asiakastarvelähtöinen brändi jollekin markkinalle. Kannattavan elintarvikebisneksen avain on nostaa jalostusarvoa ja brändiarvoa ylöspäin.

Lisätietoja Business Finlandissa:

Esa Wrang, Head of Food Program + 358 400 243 076, esa.wrang(at)businessfinland.fi

Kari Venäläinen, Senior Adviser, +358 40 722 1632, kari.venalainen(at)businessfinland.fi

Maria Arruda, viestintäpäällikkö Business Finland, +358 400 933 913 maria.arruda(at)businessfinland.fi

Kuvat:

1. Pulse Nutrition: Kuvassa vasemmalla Jonne Pöyhtäri, oikealla Tuomas Uusi-Hakala. Pulse Nutrionin perustajat ja pääomistajat. Kolmas perustaja Matti Myllymäki puuttuu kuvasta.
  2. Ambrontie_tuotekuva 1
  3. Arno Paula

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi