Suomen EU-puheenjohtajuuskausi käynnistyi - Business Finland edistää eurooppalaista yhteistyötä

Suomen EU-puheenjohtajuuden kausi käynnistyy tänään 1.7. Alkava kausi on erinomainen mahdollisuus vaikuttaa EU:n ja Suomen tulevaisuuden kilpailukykyyn, kestävään kasvuun ja tutkimus- ja kehitysinvestointeihin. Business Finlandin tavoitteena on tuoda esiin Suomi merkittävänä innovaatiotoiminnan edelläkävijänä ja auttaa asiakkaitaan hyödyntämään EU:n rahoitusta ja yhteistyöverkostoja.

Suomen EU-puheenjohtajakauden aikana Suomessa järjestetään virallisten kokousten lisäksi tapahtumia, jotka tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet vahvistaa yhä tärkeämmäksi nousevaa eurooppalaista yhteistyötä,  edistää tärkeitä teemoja sekä hyödyntää EU:n jakamaa rahapottia. Suomalaisten kannattaa olla nyt aktiivisia ja osallistua esimerkiksi niihin tapahtumiin, joita myös Business Finland on järjestämässä. Nyt on mahdollisuus päästä mukaan käynnissä oleviin ja tuleviin hankkeisiin, arvoketjuihin ja aloitteisiin. Kärkiteemoinamme ovat esimerkiksi digitalisaatio, energia-ala ja akkuteollisuus, kiertotalous ja terveys. Voimme yhdessä vaikuttaa siihen, miten ja mihin tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa panostetaan Suomessa ja Euroopassa, toteaa Eero Silvennoinen Business Finlandista. Silvennoinen on vastuussa Business Finlandin yhteisponnistuksista Suomen EU-puheenjohtajuuden aikana.

Nykyinen puiteohjelma Horisontti 2020 lähestyy jo loppuaan -  viimeiset suuret ja tärkeät rahoitushaut aukeavat tänä vuonna.

- Vaikka Horisontti 2020 –ohjelma alkaa olla lopuillaan, on rahoitusta vielä haettavana peräti noin 13,5 miljardia euroa. Nämä haut kannattaa hyödyntää eurooppalaisen yhteistyön ja kansainvälisten verkostojen rakentamiseen. Samalla kohtaamisissa valmistellaan sisältöä vuonna 2021 alkavaan Horizon Europe –puiteohjelmaan, muistuttaa johtaja Elina Holmberg Business Finlandista.

Puheenjohtajuus ja digitalisaation luomat mahdollisuudet

Suomessa järjestetään EU-puheenjohtajuuskautensa aikana Digital Excellence Forum @ ICT Proposers' Day 2019 –tapahtuman 19.–20.9. Tapahtumaan osallistuu yli 3 000 päättäjää, teollisuuden edustajaa sekä johtavaa ICT-alan tutkimus- ja tuotekehitysosaajaa. Siellä esitellään konkreettisesti Euroopan komission Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatiorahoitus sekä tulevat haut.

- Tapahtuma tarjoaa suomalaisille yritysten, yliopistojen ja tutkimuslaitosten edustajille erinomaisen tilaisuuden osallistua keskusteluun digitaalisen muutoksen mahdollisuuksista ja vaikutuksista teollisuuteen ja yhteiskuntaan sekä verkottua Horisontti 2020 loppuosan toteuttajien kanssa, sanoo johtaja Hanna Marttinen-Diekins Business Finlandista.

- Business Finlandin järjestämä Finnish Village -osasto kokoaa yhteen suomalaiset digitaaliset innovaatiot sekä huippuosaamisen. Osastolla pääsee kokeilemaan, miten tulevaisuuden kilpailukyky rakennetaan digitalisaatiota hyödyntämällä, Marttinen-Diekins täsmentää.

Valmistava teollisuus, kiertotalous ja kestävä kehitys – yhteistä haastetta ratkaisemaan

Manufuture 2019 - Sustainable and Smart Manufacturing-konferenssi järjestetään syys-lokakuun taitteessa osana European Days for Sustainable Circular Economy-tapahtumaa, joka on Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kiertotalouden ja kestävän kehityksen päätapahtuma. Business Finland järjestämässä Manufuture 2019 - Sustainable and Smart Manufacturing -konferenssissa keskitytään valmistavan teollisuuden ajankohtaisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Manufuture 2019-konferenssi on 15-juhlavuotenaan tärkeä foorumi niille, jotka haluavat olla mukana kehittämässä valmistavan teollisuuden kilpailukykyä sekä digitalisaation ja kiertotalouden kestävien toimintamallien hyödyntämistä. Aiheena ovat mm. puiteohjelmien välisten rakenteellisten ja sisällöllisten muutosten vaikutukset eurooppalaiseen valmistavaan teollisuuteen liittyvään tutkimukseen ja innovointiin.

- Valmistavan teollisuuden kilpailukyvyn paraneminen edellyttää merkittäviä muutoksia liiketoimintamalleihin sekä tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen ja käyttötapoihin. Tekoälyn ja koneoppimisen ratkaisut datan hyödyntämisessä tarjoavat uusia mahdollisuuksia valmistavalle teollisuudelle, kommentoi asiantuntija Pasi Viitanen Business Finlandista.

Puheenjohtajuuskauden tapahtumat, joissa Business Finland on mukana:

Digital Excellence Forum @ ICT Proposers' Day 2019 (Messukeskus, Helsinki) 19.–20.9.2019. Tapahtuman järjestää Euroopan komissio, jonka yhteistyökumppaneina toimivat Business Finland, Työ- ja elinkeinoministeriö, Sitra, VTT. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille, mutta vaatii ennakkorekisteröitymisen komission sivuilla.

Lisätietoja: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/digital-excellence-forum-ict-proposers-day-2019  sekä  Business Finlandin juuri julkaistulta sivulta: https://www.businessfinland.fi/finnishvillage

European Days for Sustainable Circular Economy 30.9. –1.10.2019. Kolme rinnakkaista konferenssia: CE 2019 – Sustainable transition to a low-carbon, climate resilient circular economy: creating the knowledge base, Manufuture 2019  – Sustainable and Smart Manufacturing ja SI 2019 – Sustainable innovation. Lisätietoja: https://edsce19.eu/

SET Plan -konferenssi 14. –15.11.2019. Eurooppalainen strateginen energiateknologiasuunnitelma SET-Plan kiihdyttää vähähiilisten energiateknologioiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Lisätietoja: https://eu2019.fi/tapahtumat/2019-11-14/energiateknologia-set-plan-konferenssi

European Forum for Electronic Components and Systems EFECS 2019 19. –21.11.2019 Lisätietoja: https://efecs.eu/