Suomessa kaikkien aikojen kongressivuosi

Suomessa järjestettiin vuonna 2019 enemmän kongresseja kuin koskaan aiemmin. Viime vuoden aikana järjestettiin yhteensä 835 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui ennätykselliset 136 413 kongressivierasta. Aikaisempi ennätys on vuodelta 2017, jolloin kongresseja oli 791 ja osallistujia yli 111 000.

Kuten aiempinakin vuosina, suurin osa kongresseista järjestettiin pääkaupunkiseudulla. Järjestökongressien lukumäärä Helsingissä kasvoi vuonna 2019 noin 20 prosenttia ja Espoossa huimat yli 40 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tampere ja Turku säilyttivät paikkansa Suomen suosituimpien kongressikaupunkien joukossa; viiden kaupungin kärkeen mahtuu myös Jyväskylä. Lisäksi Vaasassa ja Kuopiossa kongressivuosi 2019 oli menestyksekäs.

Viime vuonna erityisesti syys- ja lokakuu olivat poikkeuksellisen suosittuja ajankohtia. Osallistujamäärän mukaan mitattuna vilkkain kongressikuukausi oli syyskuu, kun useassa kaupungissa järjestettiin suuria tapahtumia. Kesä- ja lokakuussa osallistujamäärät olivat lähes yhtä suuria. Suosituimmat alat olivat lääketiede ja terveydenhuolto, koulutus, teknologia sekä ympäristö ja ekologia.

- Kongressien onnistuminen edellyttää monipuolista ja ammattimaista palvelutarjontaa sekä luotettavia toimijoita, mutta erityisesti aktiivisia tieteentekijöitä, jotka isännöivät omien alojensa tapahtumia Suomessa. Kongressien hakuprosessit ovat pitkiä ja kansainvälinen kilpailu kongressikaupunkien välillä kovaa, joten ennätyksellinen tulos kertoo sitkeästä ja pitkäjänteisestä työstä, iloitsee Business Finlandiin kuuluvan Finland Convention Bureaun johtaja Ines Antti-Poika.

Kongressit muokkaavat maakuvaa ja tuovat matkailutuloja

Kongresseilla on huomattava taloudellinen merkitys. Kansainvälinen kongressivieras viipyy pidempään ja jättää Suomeen huomattavasti enemmän rahaa kuin yksittäinen matkailija. Lisäksi moni vierailija harkitsee Suomea lomakohteena kongressikokemuksensa jälkeen ja on halukas suosittelemaan kohdetta ystävilleen ja sukulaisilleen.

Suomessa vierailevat kongressimatkailijat käyttävät paikallisia palveluita ja tutustuvat suomalaiseen kulttuuriin kongressien isäntäkaupungeissa. Kongressit ovat kaupungeille ja alueille merkittävä tapa markkinoida paikallista osaamista. Kongresseissa voidaan myös edistää vientiä, markkinoida suomalaisia innovaatioita ja mahdollistaa investointeja. Kongressit voivat siis toimia kehityksen ja innovaatioiden alustana tieteessä ja tutkimuksessa. Suomessa tehdään monilla tieteen aloilla huippututkimusta, jonka vieminen maailmalle onnistuu nimenomaan kongressien kautta. Kongressiosallistujat ovat omien alojensa asiantuntijoita, mielipidevaikuttajia ja tulevaisuuden tekijöitä; tärkeimpiä syitä kongresseihin osallistumiseen ovat verkostoituminen, tiedonvaihto ja oman työn esittely.

Suomi on jo pitkään ansainnut paikkansa maailman 20 suosituimman kongressimaan listalla, sillä Suomella on erinomaista tapahtumaosaamista ja vakaa infrastruktuuri. Lisäksi meidät tunnetaan hyvin saavutettavana, luotettavana ja toimivana kongressimaana. Eri puolilla maata käynnissä olevilla hotelliprojekteilla on positiivinen vaikutus tulevien vuosien kongressilukuihin.

Vilkas kongressisesonki edessä

Kongresseja järjestetään Suomessa ympäri vuoden, mutta tänäkin vuonna vilkkain sesonki ajoittuu kesäkauteen touko-syyskuulle. Pohjoismaisen kasvatustieteen tiedeseuran Nordic Educational Research Associationin (NERA) vuotuinen kongressi järjestetään 4.-6.3. Turun yliopistossa. Tapahtuma tuo kaupunkiin 670 kasvatustieteilijää ja se on suurin Turussa järjestettävä tieteellinen kongressi tänä vuonna. Digitaalisen terveydenhuollon huippukonferenssi HIMSS & Health 2.0 European Conference tuo alan kiinnostavimmat innovaatiot, yritykset, asiantuntijat ja päättäjät Helsinkiin toukokuussa. Tapahtumaan odotetaan 3 000 vierasta ja yli 200 puhujaa.

Top 5 suomalaiset kongressikaupungit vuonna 2019

1. Helsinki           395 (84 114 osallistujaa)

2. Espoo               92 (9 975 osallistujaa)

3. Tampere         78 (10 468 osallistujaa)

4. Turku                52 (7 244 osallistujaa)

5. Jyväskylä         51 (3 736 osallistujaa)

Lisätietoja medialle:

Ines Antti-Poika, Manager, Business Events. Finland Convention Bureau, Visit Finland | Business Finland
Ines.antti-poika@businessfinland.fi 050 386 3472

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Finland Convention Bureau (FCB) on valtakunnallinen kokous- ja kongressialan markkinointiorganisaatio, joka ylläpitää tilastoja Suomessa järjestetyistä kansainvälisistä kokouksista ja niiden osanottajista. Visit Finlandin FCB on osa Business Finlandia.

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi