Suomi-päivä Dubain maailmannäyttelyssä - 120 suomalaisyritystä paraatipaikalla

Dubaissa 1.10.2021– 31.3.2022 järjestettävään Expo 2020 maailmannäyttelyyn osallistuu 120 yritystä Business Finlandin koordinoimissa Suomen Lumi-paviljongissa. Suomalaisten tavoitteena on nostaa esille puhdasta teknologiaa, kiertotaloutta, kestäviä energiaratkaisuja, digitaalisuutta, koulutusta ja matkailua. Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen johtaa Suomen valtuuskuntaa maailmannäyttelyn yhteydessä järjestettävässä Suomi-päivässä ensi sunnuntaina 31.10. Puhemiehen johtamaan valtuuskuntaan kuuluu kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari (sd.).

- Expon hyöty suomalaisille yrityksille on merkittävä. Osallistumalla maailmannäyttelyyn Suomi ja osallistuvat yritykset lujittavat yhteistyötään Arabiemiraattien ja muiden Persianlahden maiden kanssa, kommentoi Suomen osallistumisesta vastaava pääkomissaari Severi Keinälä Business Finlandilta.

- Dubain Expo on ensimmäinen laaja yleisötapahtuma Lähi-idässä pandemian puhkeamisen jälkeen. Kävijämäärä on ensimmäisten viikkojen aikana ylittänyt odotukset. Seuraavan puolen vuoden aikana suomalaiset yritykset jakavat täällä asiantuntemustaan osoittaakseen, kuinka yhteistyö, digitaaliset innovaatiot ja kiertotalous voivat tasoittaa tietä kestävälle muutokselle, hän jatkaa. Keinälän mukaan vain pari yritystä on perunut tulonsa korona aikaan liittyen - ja vielä syksyn aikana mukaan on saatu 20 uutta partneriyritystä.

Business Finlandin koordinoimassa Suomen paviljongissa on näyttelyn aikana mukana 120 suomalaista yritystä. Suurimpia yhteistyökumppaneita ovat KONE, Wärtsilä, Fiskars Group, Nokia, Konecranes, Metso Outotec, Fortum, Isku, Valmet, Haaga-Helia, iLOQ, Granlund, Black Donuts Engineering, Collaprime, Genelec, Smart Nuclear Energy Solutions, Education Finland ja Neles.

Maailman onnellisin kansa esittäytyy paviljongissa

Lumi paviljongin on suunnitellut JKMM Arkkitehdit ja näyttelystä on vastannut ”Symbiosis” -suunnitteluryhmä, johon kuuluvat Flatlight Creative House, Futudesign, Sun Effects ja JKMM. Paviljongin teemana on onnellisuus - ”Sharing Future Happiness”.  Suomen näyttely tarjoaa kävijälle elämyksiä ja tietoa siitä, mihin onnellisuutemme rakentuu.

- Perustana ovat jatkuva kehittäminen, innovointi, kestävät ja ympäristöystävälliset ratkaisut sekä laaja kansainvälinen yhteistyö.

Suomen paviljongissa on käynyt jo nyt yli 140000 messukävijää.  Ensimmäisen kuukauden aikana he ovat jo tutustunut Suomen digitaalisiin innovaatioihin ja arkkitehtuurin.

KONE DX –hissin sisäänrakennetut tietoyhteydet antavat käyttäjille uuden ja innostavan digitaalisen käyttökokemuksen.

Teknologiayhtiö Wärtsilä, yhteistyössä Soletair Powerin sekä Q Powerin kanssa, esittelee Power-to-X –osaamistaan. Kävijälle tarjotaan kahvia havainnollistamalla, kuinka hengitysilmasta talteen otetusta hiilidioksidista tuotetaan puhdasta energiaa kahvikoneeseen.

Vierailijat voivat myös perehtyä Nokian ja Luxturrim 5G -ekosysteemin älypylvään takana olevaan tekniikkaan, ja oppia, kuinka älykkään kaupungin menestys perustuu yhteistyöhön ja digitaaliseen infrastruktuuriin.

Paviljongissa esillä oleva ”Missing Link”-taideinstallaatio kuvaa, miten kiertotalous pienentää hiilijalanjälkeä ja tarjoaa monia mahdollisuuksia kestävämpään elämään.

Muita tulevia tapahtumia Suomen paviljongissa ovat muun muassa joulupukin vierailu joulukuussa ja suomalaisen onnellisuuden esitteleminen maaliskuussa 2022.

Suomen paviljonki on avoinna päivittäin kello 10.00–22.00 lokakuusta 2021 maaliskuun loppuun 2022.

• Finland at Dubai Expo 2020

• Paviljongin 360° -esittely

Severi KeinäläPääkomissaari
severi.keinala@businessfinland.fi
puh.+ 358 40 594 9944

Pirkko Autio, Viestintäpäällikkö
pirkko.autio@businessfinland.fi
puh. + 358 50 396 7519

Business Finlandon suomalainenjulkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa.www.businessfinland.fi

EXPO 2020 Dubai

Maailmannäyttely järjestetään Dubaissa 1. lokakuuta 2021– 31. maaliskuuta 2022. Näyttelyyn osallistuu yli 190 maata teemalla ”Connecting Minds, Creating the Future”. Maailmannäyttely järjestetään nyt ensimmäistä kertaa arabiankielisessä maassa. Järjestäjät odottavat yli 25 miljoonaa käyntiä.

(Kuvajatieto kuvassa 001 paviljonki ulkoa, valokuvaaja www.gerryoleary.com)