Suurin suomalaisen muotiviennin maajoukkue hakee kasvua Pariisin muotiviikoilla

Suomalaisen muodin vuosi 2018 on käynnistynyt komeasti kansainvälisillä markkinoilla. Firenzen miesten muotitapahtuma Pitti Uomossa teemamaa Suomi esittäytyi näyttävästi muotimaailman kermalle. Positiivinen noste saa lisää löylyä tammikuussa, kun historian suurin joukko suomalaisyrityksiä esittäytyy Pariisin muotiviikkojen aikaan ammattilaisille maailman johtavimpiin showroomeihin kuuluvassa Paper Mache Tigerissa. Suomi-muodin yhteisellä esiintymisalustalla haetaan yrityksille vientiä edistävää näkyvyyttä ja merkittäviä ostajakontakteja.

Rohkeasti omaperäinen suomalainen muoti on jo vuosien ajan herättänyt kiinnostusta kansainvälisesti. Nuoret suomalaissuunnittelijat ovat pokanneet palkintoja esimerkiksi ranskalaisen Hyères-festivaalin suunnittelukilpailussa. Myös alan vientiluvut ovat kääntyneet nousuun, ja ikonisten Suomi-brändien lisäksi myös uudemmat yritykset lähtevät rohkeasti maailmalle. Iso joukko vientiin panostavia suomalaisyrityksiä hakee nyt kansainvälistä kasvua legendaarisilta Pariisin muotiviikoilta. Business Finlandin järjestämässä Lifestyle Finland -showroomissa 13 muotialan yritystä esittäytyy alan merkittävimmille ostajille, jälleenmyyjille ja medialle.

”Yhteinen Suomi-muodin loistoristeilijä on erinomainen tapa esitellä suomalaista osaamista Pariisin muotiviikoilla vieraileville ammattilaisille ja päättäjille.  Henkilöstöltään pienille, ja usein suunnittelijavetoisille muotiyrityksille vastaavan näkyvyyden saaminen ja oikeiden ovien avaaminen voi olla haastavaa. Joukossa on voimaa, joten on ilo huomata, että yhä useampi yritys haluaa edistää kansainvälistymistään yhdessä yksin tekemisen sijaan”, kertoo Business Finlandin Lifestyle Finland -ohjelmasta vastaava toimialajohtaja Irma Patala.

Lifestyle Finland -showroom esittelee Suomi-muodin parhaimmistoa merkittäville päättäjille Pariisin muotiviikkojen aikana 19.-25.1. Alan huippushowroomeihin lukeutuvassa Paper Mache Tigerissa järjestettävään tilaisuuteen on kutsuttu muotiviikoilla vierailevia ostajia, jakelijoita ja päättäjiä tutustumaan Suomi-muodin kiinnostavimpiin yrityksiin ja uusiin kykyihin. Showroomissa muoti ja asuste-mallistojaan esittelevät Arela, Formal Friday, Frenn, Gemmi, Hálo, Ivana Helsinki, Lovia, Lumi, Myssyfarmi, Terhi Pölkki, Turo, Vejits ja Vestiarium.

”Pariisissa tavoitteenamme on saada uusia kontakteja, esitellä ja markkinoida Turo x Ikla –mallistoamme kansainväliselle yleisölle, sekä saada aikaan myyntiä. Lifestyle Finland -ohjelma on mahdollistanut nopealla aikataululla uusien, potentiaalisten asiakkaiden tapaamisia, kehittänyt suhteitamme kansainväliseen mediaan ja luonut pohjaa tulevalle kansainvälistymiselle”, sanoo tapahtumaan osallistuvan Turon myynti- ja markkinointijohtaja Timo Tuominen.

Business Finlandin Lifestyle Finland -ohjelma kiihdyttää suomalaisten lifestyle-yritysten kansainvälistä kasvua Aasian ja Euroopan kuluttajamarkkinoilla. Ohjelman toimintaan osallistuu tällä hetkellä 59 kotimaista lifestyle, muoti ja design-alan yritystä.

Lisätiedot:

Irma Patala, toimialajohtaja, Business Finland, irma.patala@businessfinland.fi, p. +358 40 526 8682

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Business Finland, hetta.huittinen@businessfinland.fi, p. +358 40 033 9597

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi