Talouskasvu, kestävä kehitys ja kilpailukyky Business Finlandin toiminnan ohjaajiksi

Business Finlandin maanantaina 28.9 julkaistu uusi strategia ohjaa palvelemaan suomalaisen elinkeinoelämän tarpeita entistä paremmin. Uuteen strategiaan pohjautuva organisaatiomuutos asiakaslähtöisyyden ja entistä paremman työntekijäkokemuksen varmistamiseksi on myös loppusuoralla. Vuoden verran Business Finlandia johtanut Nina Kopola tiivistää uudistetun strategian ytimen; tehtävänä on kiihdyttää asiakkaiden kestävää kasvua maailmanlaajuisesti. ”Maailma muuttuu ja Suomen on pysyttävä muutoksen eturintamassa. Kriisistä noustaan vain panostamalla rohkeasti uudistumiseen.”

Business Finland haluaa näyttää uudistumisessa esimerkkiä. Kopola painottaa, että nyt on oikea aika uudistaa strategia ja organisaatio. Strategia antaa vastauksen siihen, miten Business Finland parhaiten voi luoda lisäarvoa asiakkaille ja vaikuttaa yhteiskuntaan sekä millaisia muutoksia paremmin toimiva organisaatio edellyttää. Business Finland haluaa olla johtavan asiantuntijuuden paras työpaikka.

"Suomen menestyminen on aina perustunut kykyyn sopeutua muutoksiin ja kääntää vaikeudet voitoksi. Suomi voidaan nostaa jaloilleen vain panostamalla innovaatioihin ja kansainvälistymiseen", Nina Kopola pohtii.

Talouden ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edistäminen on Business Finlandin toiminnan perusta. Business Finland vaikuttaa myönteisesti yhteiskunnan kehitykseen panostamalla kolmeen ydinalueeseen: talouden kasvuun, kestävään kehitykseen ja kilpailukykyyn.

"Vain menestyvät ja uudistuskykyiset yritykset synnyttävät työtä ja verotuloja, joilla turvataan tulevien sukupolvien hyvinvointi. Business Finlandin strategisena tavoitteena on varmistaa, että asiantuntijamme ja palvelumme auttavat asiakkaitamme – suomalaisia yrityksiä, tutkimusorganisaatioita ja julkisia toimijoita - menestymään globaalisti, kehittämään kestäviä ratkaisuja ja toimintoja sekä uudistamaan rohkeasti toimintaansa. Uusi strategia ohjaa jokapäiväistä työtämme.

Veturiyritysten haastekilpailu esimerkkinä uuden strategian käytännöistä

Tänään pääjohtaja Kopola puhuu veturityritysten mediainfossa alkaen klo 13:00. Business Finland haastoi kansainvälisesti toimivia yritysverkostojen vetureja ratkaisemaan merkittäviä tulevaisuuden haasteita ja kasvattamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatio (TKI)-investointejaan Suomeen. Kilpailuehdokkailta edellytettiin myös yhteistyötä pk-yritysten ja tutkimusorganisaatioiden kanssa.  Business Finland lupautui rahoittamaan voittajahankkeita yhteensä 60 miljoonalla eurolla, kun yhteisesti sovitut tavoitteet on saavutettu.

Kilpailun voittajiksi valittiin kesällä neljän veturiyrityksen – Neste, Fortum, Metsä Group, Nokia - kolme hanketta.

"Koronakriisin myötä panostaminen uusiin innovaatioihin on yrityksille entistäkin tärkeämpää, jotta ne voivat pärjätä kriisin jälkeisessä maailmassa. Nämä innovatiiviset hankkeet osoittavat, että Suomen kannattaa herkeämättä kehittää uusia ideoita, joista osa jalostuu innovaatioiksi globaaleilla markkinoilla. Uutta luovaa TKI-toimintaa, yritysten kansainvälistymistä, tutkimuksen ja yritysten yhteistyötä sekä suoria sijoituksia tarvitaan, jotta Suomi pysyy globaalin tason tiennäyttäjänä myös tulevaisuudessa."

Veturiyritysten haastekilpailun voittajayritykset ovat sitoutuneet lisäämään TKI-työpaikkojen määrää yhteensä sadoilla ja TKI-investointejaan yhteensä sadoilla miljoonilla euroilla. Onnistuessaan hankkeet johtavat useiden miljardien lisäinvestointeihin Suomeen, tarjoavat ratkaisuja merkittäviin tulevaisuuden haasteisiin ja vaikuttavat oleellisesti Suomen osaamiseen, kilpailukykyyn ja TKI-panostuksiin.

"Edistämme Suomen potentiaalia ja sovitamme sen globaaleihin mahdollisuuksiin. Business Finlandin uusi strategia palvelee paremmin asiakkaiden tarpeita ja nopeuttaa kestävää kasvua maailmanlaajuisesti. Tavoitteena on luoda maailmanluokan menestystarinoita", kuvaa Kopola tehtyä uudistusta.

Pääjohtaja Nina Kopola, nina.kopola@businessfinland.fi

Viestintäjohtaja Tomi Korhonen, tomi.korhonen@businessfinland.fi, puh. +358 50 449 9575

Veturiyritysten mediainfo 28.9.2020 klo 13:00 – 14:30.

Tilaisuuteen voi vielä ilmoittautua ottamalla yhteyttä Pia Mörk, sähköposti pia.mork@businessfinland.fi

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 750 asiantuntijaa 44 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa.