• Business Finland/

Tanja Poutiainen-Rinne ja kymmenet suomalaisyritykset vievät talviurheiluosaamista valtavan markkinapotentiaalin Kiinaan

Suomalainen talviurheiluosaaminen on näyttävästi esillä Kiinassa järjestettävien World Winter Sports Expo -talviurheilumessuilla. Tanja Poutiainen-Rinne ja 40 muuta suomalaista huippuosaajaa, yritystä, lajiliittoa ja kaupunkia ovat mukana jättimäisillä messuilla Pekingissä. Kiina aikoo innostaa 300 miljoonaa harrastajaa talviurheilun pariin, ja Suomen ja Kiinan tekemä yhteistyö on avannut suomalaisyrityksille maahan valtavan markkinapotentiaalin.

Suomalainen talviurheiluosaaminen on näkyvästi esillä 17.–20. lokakuussa Kiinassa, kun maassa järjestetään yhdet maailman suurimmista talviurheilun messutapahtumista. Noin viisikymmentä suomalaisyritystä ja organisaatiota esittelevät messuilla talviurheiluosaamistaan. Messuosallistumisen mahdollistaa Business Finlandin talviurheiluklusteri, opetus- ja kulttuuriministeriö ja ulkoministeriö.

- Kokonaisuudessaan messut ovat valtava ponnistus ja todellinen portti Kiinan talviurheilumarkkinoille. Suomen ja Kiinan presidenttien tapaaminen tammikuussa Kiinan ja Suomen talviurheiluvuoden avajaisten yhteydessä oli äärimmäisen merkittävä hetki talviurheilun yhteistyölle, ja World Winter Sports Expo on seuraava iso askel, talviurheiluklusterin johtaja Petri Tulensalo Business Finlandilta kertoo.

Messuille odotetaan 130 000 kävijää, joiden joukossa on runsaasti Kiinan maakuntien ja kaupunkien hallinnon päättäjiä. Suomi on maana saanut maininnan ”Country of Honor” eli on messujen kunniavieras, ja esimerkiksi messujen pääfoorumeihin ottaa osaa parikymmentä Kiinassa jo kannustimia hankkinutta suomalaistoimijaa.

Messuilla puhuu muun muassa alppihiihdon olympia- ja MM-mitalisti Tanja Poutiainen-Rinne ja tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen, joka myös avaa ovia suomalaisyritysten näkökulmasta tärkeisiin neuvottelupöytiin.

- Kiinaan viedään suomalaista teknologiaa ja valmennusosaamista, mutta myös talviurheilun kulttuuria. Suomalaiseen mentaliteettiin kuuluu tasa-arvoisuus, yhdessä perheen kanssa tekeminen ja liikkuminen liikunnan ilon vuoksi, ei pelkästään huippu-urheilun takia, Kiinan ja Suomen talviurheiluvuoden 2019 urheilijalähettiläänä toimiva Poutiainen-Rinne kuvaa.

Kiinan tavoitteena 300 miljoonaa talviurheilun harrastajaa – tähtäimessä olympiamitalit

Kiinassa on tällä hetkellä noin 20 miljoonaa talviurheilulajien harrastajaa, ja maan tavoitteena on nostaa harrastajien määrä 300 miljoonaan. Kiinan talviurheilukiinnostuksen takana on vuonna 2022 Pekingissä järjestettävät talviolympialaiset, joissa maa tähtää komeaan mitalisaaliiseen.

Arvokisamitalien määrällä mitattuna Poutiainen-Rinne on Suomen menestynein alppihiihtäjä. Pienen maan arvokisamenestys kiinnostaa kiinalaisia.

- Arvokisamitaleilla on suuri merkitys, koska ne luovat Suomelle uskottavuuden: emme puhu lämpimiksemme, vaan meillä on todellista osaamista, Poutiainen-Rinne sanoo.

Kiinalaisia kiinnostavat myös urheilulliset esikuvat. Poutiainen-Rinne tahtoo kannustaa kiinalaisnuoria kohti ammattiurheilua.

- Urheilu antaa valtavasti pääomaa elämään, vaikka huipulle ei koskaan pääsisikään. Tahdon toimia myös esikuvana sille, että menestyneen urheilu-uran jälkeen on elämää, Poutiainen-Rinne kuvaa.

Kiinan talviurheilumarkkinoissa piilee valtava potentiaali

Päästäkseen tähtäimeensä tulevaisuuden talviurheilumaana Kiinan on myös rakennettava tarvittava infrastruktuuri. Sen rakentamisessa piilee Suomelle valtava markkinapotentiaali. Muun muassa jääkiekon puolella kiinalaisia kiinnostaa sekä suomalainen valmennusosaaminen että lajin harrastamista ympäröivät raamit ja rakenteet.

- Esimerkiksi jääkiekon junioripolun kehittäminen ja Mestiksen ja SM-liigan kaltaiset sarjajärjestelmät kiinnostavat kovasti Kiinassa. Tämänvuotinen jääkiekon maailmanmestaruus ei ole jäänyt kiinalaisilta huomaamatta, Tulensalo toteaa.

Business Finlandin Winter Sports Cluster on virallinen toimija niin kotimaassa kuin Kiinassakin, ja hanke on avannut ovia valmennusosaamiselle, koulutukselle ja teknologiaosaamiselle. Esimerkiksi jääkiekko-osaamista viedään Kiinaan jo nyt. Suomalainen metallialan yritys Vepe Oy toimittaa kaikki viisi jääkiekkokaukaloa Pekingin olympialaisiin. Yritys on jo rakentanut useita kaukaloita Kiinan suurimpiin monitoimiareenoihin.

Kaikkinensa hankkeen puitteissa on solmittu jo satoja aiesopimuksia ja kymmeniä olympiasopimuksia, ja esimerkiksi Lahden ja Vuokatin kiinalaisturistien määrässä on saatu aikaan hurjaa kasvua.

- Eikä tekeminen lopu olympialaisiin, sillä tänä vuonna käynnistetty yhteistyö on vasta alkua. Suomalaisyritykset voivat yhteistyön ja vahvan osaamisen avulla menestyä Kiinan globaalisti kilpailuilla talviurheilumarkkinoilla, Tulensalo kuvaa.

Petri Tulensalo
Business Finland, Head of Sports Cluster
petri.tulensalo@businessfinland.fi

Tanja Poutiainen-Rinne