Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot 2010 Gollalle, The Switchille ja Music Export Finlandille

Tasavallan presidentti Tarja Halonen on myöntänyt vuoden 2010 kansainvälistymispalkinnot mobiilituotteiden laukkuja valmistavalle Gollalle, tuuli- ja aurinkovoimaan pohjautuvia energiaratkaisuja toimittavalle The Switchille ja suomalaista musiikkivientiä edistävälle Music Export Finlandille.

Kansainvälistymispalkinnon tavoitteena on edistää yritysten toimintaa kansainvälisessä ympäristössä sekä kykyä kehittää ja soveltaa uusia toimintamalleja. Vuoden 2010 kansainvälistymispalkinnot jaettiin tänään Helsingissä.

”Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon yksi tehtävä on nostaa esiin konsepteja ja liiketoimintamalleja esikuviksi muille kansainvälistyville suomalaisyrityksille. Tänä vuonna kaikki palkinnon saajat edustavat korkeaa erityisosaamista ja ovat perustamisestaan lähtien suunnanneet kansainvälisille markkinoille tavoitteenaan saavuttaa niillä menestystä”, Finpron toimitusjohtaja Kari Häyrinen sanoo.

Finpro toteuttaa vuosittain kansainvälistymispalkintoehdokkaiden haun ja ennakkoarvioinnin, jonka perusteella Finpron hallitus tekee ehdotuksen palkinnon saajista presidentille yhteistyössä Suomalaisen Työn Liiton kanssa. Tasavallan presidentti valitsee kansainvälistymispalkinnon saajat näiden ehdotusten pohjalta. Palkinto jaettiin nyt 43. kerran. Palkinnot lahjoittaa Suomen Messusäätiö.

Golla yhdistää mobiilituotteet ja muodin

Golla on kansainvälisesti toimiva, mobiilituotteille suunnattujen laukkujen valmistaja. Se yhdistää muotia ja teknologiaa ja sen laukuilla on asiakkaita ympäri maailmaa. Gollan valttina on design, jolle leimaa-antavaa on värikkyys, raikkaat printit, laadukkaat materiaalit sekä viimeistelty ulkoasu. Tämän vuoden mallistossa on värivaihtoehdot mukaan lukien yli 170 tuotetta.

”Vuonna 2001 päätimme keskittyä laukkuihin ja asetimme tavoitteeksemme olla mobiilituotteille suunnattujen laukkujen tunnetuin brändi maailmalla. Tässä olemme onnistuneet: olemme nyt ehdottomasti oman alamme ykkönen sekä markkinaosuudella että myyntimäärällä mitattuna. Golla on originaali, muut seuraavat perässä”, Golla Oy:n toimitusjohtaja Petri Kähkönen sanoo.

Gollan tunnettu, värikäs tyyli syntyy suomalaisen suunnittelutiimin voimin Helsingissä. Tekemisen taustalla on vahvaa tuotesuunnitteluosaamista ja halua jatkuvasti kehittää tuotteiden laatua ja ilmettä. Golla haluaa tuoda värit myös mobiilimaailmaan.

Mobiilituotteet ovat globaaleja, joten Golla on alusta alkaen tähdännyt alan kansainväliseksi toimijaksi. Vuonna 2010 Gollan 29 miljoonan euron liikevaihdosta 98% tuli viennistä. Myyntipisteitä on kaikkiaan noin 50 000 yli 120 eri maassa. Tuotteita myydään sekä elektroniikkamyymälöissä että -osastoilla; jatkossa lisääntyvät myös Gollan shop-in-shopit. Gollalla on toimisto Helsingin lisäksi viidessä kaupungissa: Shanghaissa, Tokiossa, Chicagossa, Lillessä ja Essenissä. Henkilöstön määrä on noin 75.

Edistyksellinen teknologia siivitti The Switchin kasvuun

Kasvuyrityksenä palkittu The Switch valmistaa kestomagneettigeneraattoreita ja tehonmuokkaimia, joiden avulla tuuli- ja aurinkovoimaloiden tuottama energia muunnetaan verkkoon sopivaksi sähköenergiaksi. Edistyksellisen teknologian ansiosta voimaloiden hyötysuhdetta on pystytty parantamaan.

The Switch perustettiin vuonna 2006 visiolle teknologian murroksesta. Yrityksessä oltiin varmoja, että kestomagneettigeneraattorit ja tehonmuokkaimet ovat uusiutuvan energian tulevaisuutta.
”Se oli rohkea väittämä, sillä markkinoilla ei ollut yhtään merkittävää toimijaa, joka olisi hyödyntänyt käyttämäämme teknologiaa. Nyt, neljä vuotta myöhemmin, sitä käytetään suurimmassa osassa uusia tuuliturbiinimalleja”, The Switchin toimitusjohtaja Jukka-Pekka Mäkinen kertoo.

Toiminta suuntautui alusta asti kansainvälisille markkinoille. Yrityksellä on mallitehtaat Lappeenrannassa ja Vaasassa, pääkonttori Vantaalla, sekä tytäryhtiöt tuulivoiman suurilla markkinoilla USA:ssa ja Kiinassa. Kansainvälinen verkosto yltää lisäksi Saksaan, Tanskaan, Espanjaan, Intiaan ja Koreaan.

The Switch on kasvanut yli 100 prosentin vuosivauhtia. Huimassa kyydissä organisaation on ollut pakko oppia ja luoda uusia toimintamalleja nopeasti. Ratkaisut räätälöidään asiakaskohtaisesti, jolloin tuotekehitys on avainasemassa. Yritys työllistää 270 henkilöä ja vuoden 2010 arvioitu liikevaihto on yli 130  miljoonaa euroa.

Music Export Finland ja viisikymmentä vientihanketta 2011

Yhteisöpalkinnon saaneen Music Export Finlandin tehtävänä on auttaa suomalaista musiikkialaa kasvattamaan vientitulojaan. Music Export Finland tuo yhteen kansainväliset musiikkipäättäjät ja -ostajat sekä suomalaiset levy- ja kustannusyhtiöt, artistiyhtiöt, agentuurit ja managementit, lanseeraa yhteistyössä heidän kanssaan musiikkituotteita kansainvälisille ammattilaisille sekä kasvattaa suomalaisten musiikinviejien osaamista sekä vientiresursseja. Tuloksena syntyy mm. jakelu-, julkaisu-, kustannus-, ja kiertueyhteistyösopimuksia. Vuosina 1999 – 2007 suomalaisen musiikkiviennin markkina-arvo on kasvanut noin 35 prosentin vuosivauhdilla. Vuonna 2008 musiikkiviennin markkina-arvo oli noin 25 miljoonaa euroa.

”Suomella on menestyjiä monessa musiikkigenressä. Maailmalla on tuhansia suomalaisartisteja, jotka tuottavat ja työllistävät merkittävästi. Esimerkiksi raskaampi rock, elektroninen musiikki, pop ja jazz kiinnostavat kautta maailman, ja suomalaisella metallimusiikilla on vahva ja uskottava maine erityisesti Keski-Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Japanissa ja Kiinassa. Uusia tulonlähteitä ovat teosmyynti sekä innovatiiviset sovellukset ja palvelut: Suomalaisten tekstinkirjoittajien kappaleita puolestaan on noussut listaykkösiksi mm. Etelä-Koreassa, Saksassa ja Norjassa, ja uudet palveluyritykset saavat jalansijaa eri markkinoilla, esittelee musiikkiviennin skaalaa Music Export Finlandin johtaja Paulina Ahokas.

Vuonna 2010 Music Export Finland teki yhteensä 43 vientihanketta 14 eri maassa. Ammattilaisia varten toteutettuja artistien showcase-esiintymisiä järjestettiin kaikkiaan 88. Hankkeissa tavattiin tuhansia ulkomaisia päättäjiä ja tuotiin Suomeen lähes 200 kansainvälistä musiikin ostajaa. Tänä vuonna työ lisääntyy jälleen ja mm. hankkeiden määrä nousee 50:een.

”Alueellisesti painotus vuosina 2010–2011 on Pohjoismaissa ja Aasian markkinoissa, Japanissa ja Kiinassa. Pohjoismaiden MOI! Sounds from Suomi -hanketta tukee myös juuri avattu Music Export Finlandin projektitoimisto Tukholmassa. Hanke pureutuu yrityskohtaisiin vientistrategioihin, kuten pr-työhön ja kiertuetuotantoihin sekä pohjoismaisen sisämarkkinan kehittämiseen”, kertoo Ahokas.

Kuvia palkintojenjakotilaisuudesta: http://finpro.materials.fi/index.php?pg=15&op=625&mat=691

Lisätietoja, palkitut yritykset:

Golla Oy, toimitusjohtaja Petri Kähkönen, petri.kahkonen(a)golla.com, puh. 050 583 5310
The Switch, toimitusjohtaja Jukka-Pekka Mäkinen, jukka-pekka.makinen(a)theswitch.com puh. 040 8080 580
Music Export Finland, toiminnanjohtaja Paulina Ahokas, paulina(a)musex.fi, puh. 040 5511 551

Lisätietoja, Finpro:

Kari Häyrinen, toimitusjohtaja, kari.hayrinen(a)finpro.fi, puh. 040 343 3464
Outi Torniainen, viestintä- ja markkinointijohtaja, outi.torniainen(a)finpro.fi, puh. 040 512 1375

Finpro on globaalisti toimiva suomalaisten yritysten kansainvälistä menestystä edistävä asiantuntijaverkosto. Finpron 350 työntekijää työskentelevät 62 toimipisteessä 45 eri maassa.
Finpro tarjoaa asiantuntemustaan ja palveluita yritysten kansainvälistymisen kaikissa eri vaiheissa. Toimialaosaaminen, markkinatuntemus, hyvät kansainväliset ja paikalliset verkostot sekä kyky nähdä ja ymmärtää tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia ovat se lisäarvo, jota Finpro tarjoaa kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi suomalaiselle teollisuudelle ja liiketoiminnalle. www.finpro.fi