Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnot Ponsselle, iLOQille, Framerylle ja FiBANille

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt vuoden 2017 kansainvälistymispalkinnot. Suomi 100 -juhlavuoden erikoispalkinnon sai metsäkonevalmistaja Ponsse Oyj. Kasvuyrityksenä palkittiin oululainen, digitaalisia lukitusjärjestelmiä kehittävä iLOQ Oy. Tulokasyrityksen palkinnon sai äänieristettyjä puhelu- ja neuvottelutiloja valmistava tamperelainen Framery Oy. Yhteisöistä palkinto myönnettiin kansalliselle yksityissijoittajayhdistykselle FiBAN ry:lle.

- Kaikkia palkittuja yhdistää luja tahto kehittää ja kehittyä ja viedä näin suomalaista yritystoimintaa eteenpäin niin vaikeina kuin parempina aikoina. Se vaatii rohkeutta ja kovaa työtä, mutta kuten huomaamme, riskinotto kantaa hedelmää, sanoo Finpron toimitusjohtaja ja Team Finland -johtoryhmän jäsen Markus Suomi.

- Suomi 100 -juhlavuoden ja samalla Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinnon 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi myönnetty erikoispalkinto haluttiin antaa yritykselle, joka on vuosikymmenten ajan osoittanut pitkäkestoista kansainvälistä, kannattavaa ja kestävää kasvua sekä kykyä uudistua. Ponsse on omalla toiminnallaan antanut merkittään panoksen kokonaisen toimialan sekä alan muiden yritysten menestykselle sekä osoittanut huomattavaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta, Suomi jatkaa.

Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto on tunnustus suomalaisille, kansainvälisesti menestyneille yrityksille ja yhteisöille. Presidentti myöntää palkinnon vuosittain Team Finland -johtoryhmän esityksestä.

Ponsse ponnisti Vieremältä maailmanluokan yritykseksi

Ponsse on toiminut yrityksen syntysijoilla Vieremällä vuodesta 1970 lähtien ja on tänä päivänä maailman johtavia tavaralajimenetelmään perustuvien metsäkoneiden valmistajia. Ponssen kasvutarina heijastelee Suomen kasvua maa- ja metsätalousmaasta digitalisaatiota ja biotaloutta pelottomasti hyödyntäväksi tietoyhteiskunnaksi unohtamatta syvälle metsään ulottuvia juuria sekä yhteisöstä huolen pitämistä. Yhtiön perustaja Einari Vidgrén oli alun perin metsäkoneyrittäjä, ja urakoitsijoiden tarpeet ovat edelleen korostetusti yrityksen toiminnan keskiössä.

- Olemme äärimmäisen ylpeitä ja nöyriä saamastamme tunnustuksesta. Tämä on erittäin suuri asia meille ponsselaisille ja samalla koko toimialalle, Ponsse Oyj:n hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgrén kiittää.

- On hienoa, että voimme edustaa tämän palkinnon osalta myös asiakkaitamme, metsäkoneyrittäjiä sekä kaikkia sidosryhmiämme niin koneenrakennuksen, puunkorjuun, koulutuksen kuin metsäteollisuuden saralta. Tämä tukee sitä ajatusta, jonka Ponssen perustaja, supistetun kansakoulun käynyt ja metsäsavotoilta 14-vuotiaana työnsä aloittanut, Einari Vidgren puki aikoinaan sanoiksi: Yksin ei ole kukkaan mittään, hyvällä porukalla tulloo paras tulos, Juha Vidgrén jatkaa.

Framery tekee onnellisempia työntekijöitä

Vuonna 2010 perustetun Framery Oy:n avainajatus on, että ihmiset pääsevät parhaimpiin työtuloksiin ainoastaan olemalla onnellisia. Melu on yksi turhauttavista, ärsyttävistä ja suurimmista onnellisuuden vähentäjistä työpaikoilla.  Yrityksen perustajat Samu Hällfors ja Vesa-Matti Marjamäki keksivät, miten ratkaista jatkuvat meluongelmat avo- ja monitoimitilatoimistoissa. Framery oli ensimmäinen yritys maailmassa, joka keskittyi alun perin pelkästään henkilökohtaisia puheluita ja työskentelyä varten tehtyjen akustisten koppien kehittämiseen ja valmistamiseen ja loi uudenlaisen työtilamarkkinan. Nykyään Framery auttaakin poistamaan onnellisuuden esteitä monissa maailman menestyksekkäimmistä yrityksistä, kuten Microsoftissa, SAPissa, Deloittella ja PWC:llä, jotka kaikki näkevät itsensä huipputyön mahdollistajina.

- Frameryn tavoite on auttaa miljoonia ihmisiä ympäri maailman nauttimaan ja olemaan onnellisempia työssään. Tämä palkinto on meille frameryläisille suurin mahdollinen kunnia, joka tekee meistä onnellisia ja osoittaa, kuinka pitkälle olemme jo päässeet, kertoo Frameryn perustaja ja toimitusjohtaja Samu Hällfors.

iLOQ lukitsee digitaalisesti ilman paristoja ja kaapeleita

Oululainen iLOQ on tehnyt mekaanisille lukoille saman mitä digikamerat tekivät valokuvaukselle. Yritys on muuttanut mekaanisen lukituksen digitaaliseksi pääsyoikeuksien hallinnaksi ilman, että lukkoja tarvitsee vaihtaa tai sarjoittaa. Sen kehittämät ratkaisut perustuvat patentoituihin teknologioihin, jotka mahdollistavat elektronisen lukituksen ilman paristoja tai kaapeleita. iLOQin uusin innovaatio on matkapuhelimella toimiva digitaalinen lukitus- ja hallintajärjestelmä, joka saa tarvittavan virran matkapuhelimesta langattomasti.

iLOQ on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana voimakkaasti. Vuonna 2012 yrityksen liikevaihto oli 7,7 miljoonaa euroa ja viime vuonna 33,7 miljoonaa euroa. Yritys on ollut kannattava vuodesta 2013 lähtien, ja viime vuonna se teki 3,8 miljoonan euron tuloksen.

- Toimme 10 vuotta sitten markkinoille maailman ensimmäisen ja edelleenkin ainoan omavoimaisen elektronisen lukitusjärjestelmän, joka saa tarvitsemansa sähköenergian avaimen työntöliikkeestä. Uusien tuotteiden myötä olemme pystyneet vahvistamaan asemaamme omavoimaisen lukituksen edelläkävijänä maailmassa, mikä on ollut yksi kasvumme perusta. Olemme ylpeitä saamastamme tunnustuksesta Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuotena ja se antaa meille lisäenergiaa haastavien kasvutavoitteidemme saavuttamisessa, kertoo iLOQin toimitusjohtaja Heikki Hiltunen.

Bisnesenkelit tuovat kasvuyrityksiin kokemusta ja osaamista

Finnish Business Angels Network (FiBAN) on kansallinen yksityissijoittajayhdistys, jonka tavoitteena on edistää yksityishenkilöiden sijoitusten tekemistä listaamattomiin kasvuyrityksiin. FiBAN toimii linkkinä potentiaalisten sijoituskohteiden ja start up -sijoittajien välillä. Yksityissijoittajilla on entistä tärkeämpi rooli alkuvaiheen yritysten rahoituksessa pankkien luotonannon tiukentuessa. FiBANin verkostoon kuuluu yli 600 hyväksyttyä sijoittajajäsentä ympäri Suomea, ja viime vuonna jäsenet sijoittivat 53 miljoonaa euroa yli 300 suomalaiseen kasvuyritykseen.

- Kansainvälistynyt maailma vaikuttaa entistä enemmän pieniin yrityksiin ja toisaalta pienet yritykset ovat itse asiassa kansainvälistäneet talousmaailmaa. Suomen kaltaiselle pienelle maalle kansainvälinen lähestymistapa on elinehto ja se korostuu disruptiivisella markkinalla toimivissa kasvuyhtiöissä. FIBAN pyrkii edistämään näiden yritysten maailmanvalloituksia ja sitä kautta hyödyttämään niin Suomea kuin myös riskejä ottavia sijoittajia. Kiitämme tästä erinomaisesta tunnustuksesta ja kunnioituksesta, jonka tasavallan presidentti on meille näistä pyrkimyksistämme myöntänyt, kertoo FiBANin toimitusjohtaja Jan D. Oker-Blom.

Lisätiedot:

Juha Vidgrén, hallituksen puheenjohtaja, Ponsse Oyj, puh. 040 518 6286

Samu Hällförs, toimitusjohtaja, Framery Oy, puh. 050 517 5818

Heikki Hiltunen, toimitusjohtaja, iLOQ Oy, puh. 040 317 0260

Jan D. Oker-Blom, toimitusjohtaja, FiBAN ry, puh. 040 551 7551

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, puh. 040 033 9597

Team Finland -verkosto edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto tukee julkisrahoitteisilla palveluillaan yrityksiä kansainvälistymisessä, houkuttelee Suomeen investointeja ja rakentaa Suomi-kuvaa maailmalla. Tutustu Team Finlandiin ja sen palveluihin: team.finland.fi