Team Finland -päivä 22.8.2019

Miten yritykset voivat kehittää kansainvälistä myyntiosaamista globaaleilla markkinoilla? Miten niiden tulisi huomioida tämän hetken trendit ja muuttuva maailma?

Tänään torstaina järjestettävään Team Finland -päivään on ilmoittautunut yli 400 suomalaisyritysten johto- ja kansainvälisen myyntiportaan edustajaa. Yritysten edustajilla on mahdollisuus yhden päivän aikana tavata 200 Team Finland –verkoston asiantuntijaa, jotka ovat saapuneet Helsinkiin yli 70 maasta. Samalla he kuulevat yli 30 vertaisyrityksen kansainvälistymispoluista.

Nyt seitsemättä kertaa järjestettävässä tilaisuudessa puhuvat elinkeinoministeri Katri Kulmuni sekä kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari. Yrityspuheenvuorosta vastaa Verso Foodin hallituksen jäsen Leena Saarinen. Hän kertoo, miten erityisruokavaliosta on tullut uusi normaali ja millaisin keinoin härkäpapuvalmiste valloittaa nyt maailmanmarkkinoita. Tapahtuman teemoja myyntiosaamisen lisäksi ovat hiilineutraali yhteiskunta ja digitalisaatio.

— Ydintavoitteena on Suomessa toimivien yritysten viennin ja kansainvälisen kasvun vauhdittaminen, mitä tuetaan kasvattamalla pk-yritysten kansainvälistymisosaamista, sanoo elinkeinoministeri Katri Kulmuni päivän teemasta.

Päivän aikana kuullaan kymmenien eri suomalaisyritysten kansainvälistymistarina. Omista kokemuksistaan kertovat mm. Vaisala, Planmeca, Naava, HEI Schools, Europress, Wirepas, Noccela, Kyyti Group ja monta muuta. Moderaattoreina toimivat Finnveran, Business Finlandin, ulkoministeriön, Keskuskauppakamarin, Opetushallituksen sekä Suomalais-Venäläisen kauppakamarin asiantuntijat.

— Suomessa tarvitaan vastaisuudessakin julkisen vallan tukemaa viennin edistämistä. Panokset tulee kohdistaa sellaisiin yrityksiin, joilla on halu ja kyky kasvaa ja uudistua. Hallitusohjelmassa on vahva yritysten vientiä ja kansainvälistymistä koskeva painotus, sanoo kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari.

Tapahtumassa käsitellään myös ajankohtaisia teemoja, kuten Brexitiä ja mitä mahdollisuuksia Ison-Britannian markkinat tarjoavat suomalaisyrityksille sen jälkeen. Suomi on panostanut viime vuosina myös koulutusvientiin ja se näkyy myös tämän vuoden Team Finland -päivässä.

— Suomalaiset yritykset ovat valmiita tarttumaan tilaisuuteen ja tapaamaan verkostomme asiantuntijoita. Team Finland -päivä tarjoaa yrityksille mahdollisuuden keskustella vientiasiantuntijoiden, suurlähettiläiden ja muiden yritysten kanssa. Tänään järjestettävään tapahtumaan on sovittu jo uskomattomat 750 speed dating -keskustelua. Team Finland -verkosto vahvistuu jatkuvasti eri puolilla maailmaa, toteaa johtava asiantuntija Juha Markkanen ulkoministeriöstä.

Tilaisuuden ohjelma

Medialla on mahdollisuus seurata Team Finland –päivää Messukeskuksen siivessä. Ohjelma alkaa klo 8.30 ja päättyy klo 16. Ilmoittautumiset ja mahdolliset haastattelutoiveet sekä ministereille, Team Finland -verkoston vientiasiantuntijoille että yrityksille ottaa vastaan Marketing Communications Manager Maija Hakkarainen, p. 050 55 77 739, maija.hakkarainen@businessfinland.fi.

johtava asiantuntija Juha Markkanen, p. 050 327 1314, ulkoministeriö
Marketing Communications Manager Maija Hakkarainen, p. 050 55 77 739, Business Finland

Team Finland -verkosto edistää Suomen ja suomalaisten yritysten menestymistä maailmalla. Verkosto tukee palveluillaan yrityksiä kansainvälistymisessä, houkuttelee Suomeen investointeja ja rakentaa Suomi-kuvaa maailmalla. Tutustu Team Finland -verkostoon ja sen palveluihin: www.team-finland.fi.