Tech Mahindra perustaa innovaatiolaboratorion Suomeen edistämään kasvua ja innovaatiota

Johtava intialainen digitaalisen transformaation, konsultoinnin sekä liiketoiminnan uudelleensuunnittelupalveluiden ja -ratkaisujen toimittaja Tech Mahindra on tänään allekirjoittanut aiesopimuksen (Memorandum of Understanding, MoU) Business Finlandin kanssa 5G:n ja 6G:n tutkimus- ja kehitystyöyhteistyöstä. Tech Mahindra perustaa Suomeen innovaatiolaboratorion kasvun ja innovaatioiden edistämiseksi.

Aiesopimus allekirjoitettiin tänään Intiassa Tech Mahindran Noida-kampuksella työministeri Timo Harakan, työ-ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafssonin sekä laajan suomalaisen yritysdelegaation todistamana.  Osana yhteistyötä Tech Mahindra kehittää, pilotoi ja tuottaa digitaalisia huipputuotteita ja palveluita, jotka edistävät kasvua, tuottavuutta ja innovaatioita 5G- ja 6G-sektorilla. Tech Mahindran innovaatiolaboratorio toimii yhteistyöalustana suomalaisille avaintoimijoille, kuten korkeakouluille, tutkimuslaitoksille, valtion organisaatioille ja yrityksille.

- Aiesopimus Tech Mahindran ja Business Finlandin välillä on tärkeä askel Suomen ja Mahdinra-konsernin yhteistyössä. Business Finland selvittää yhdessä Tech Mahindran kanssa mahdollisuutta 5G/6G-innovaatiolaboratorion perustamiseksi Suomeen. Uskon, että yhteistyö on molemmille eduksi ja tuottaa hienoja mahdollisuuksia sekä Suomelle että Tech Mahindralle, sanoo työministeri Timo Harakka.

- Suomen teknologiaekosysteemi on yksi Euroopan edistyneimmistä. Strateginen painopiste ’tulevaisuuden teknologioiden’ luomisessa on toiminut sen kulmakivenä, ja hanke 6G-teknologian kehittämiseksi, sekä 5G-käyttötapausten jatkokehittämiseksi ovat linjassa TechMNxt-strategiamme kanssa. TechMNxt-strategia on globaali hankkeemme, jossa tulevaisuuden teknologioita hyödynnetään aitojen bisneshaasteiden ratkaisemisessa. Yhteistyömme Business Finlandin kanssa sekä perustettava innovaatiolaboratorio luovat meille mahdollisuuden hyödyntää suomalaista osaamista tällä alalla sekä varmistaa paikkamme tunnistettuna globaalina edelläkävijänä 5G ja 6G-teknologioissa, kertoo Tech Mahindran strategia- ja kasvujohtaja Jagdish Mitra.

- Suomessa julkisen ja yksityissektorin yhteistyö on tiivistä ja siihen liittyy myös aktiviinen startup-yhteisö ja innovatiiviset testialustat. Innovaatiot ja investoinnit tutkimus- ja kehitystyöhön kytkeytyvät suoraan Suomen talouden tuottavuuden ja työllisyyden kasvuun. Tech Mahindran päätös perustaa innovaatiolaboratorio Suomeen on hieno uutinen Suomelle ja suomalaisille yrityksille, korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille, toteaa Antti Aumo, Invest in Finlandin johtaja Business Finlandista.

Business Finlandin tehtävä on katalysoida uutta kasvua ja luoda mahdollisuuksia Suomelle innovaation ja kansainvälisen yhteistyön kautta. Organisaation strategia on mahdollistaa kansainvälistä kasvua yrityksille sekä luoda maailmanluokan liiketoimintaekosysteemejä ja kilpailukykyistä liiketoimintaympäristöä Suomelle.

Tech Mahdinran TechMNxt-strategia keskittyy seuraavan sukupolven teknologioiden hyödyntämiseen vastatakseen asiakkaidensa kehittyviin tarpeisiin. Johtavana digitaalisen transformaation yrityksenä Tech Mahdinra tuottaa konkreettista liiketoiminta-arvoa sekä parempaa kokemusta asiakkailleen globaalisti.

Business Finland

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tech Mahindra

Tech Mahindra represents the connected world, offering innovative and customer-centric information technology experiences, enabling Enterprises, Associates and the Society to Rise™. We are a USD 4.9 billion company with 131,500+ professionals across 90 countries, helping 946 global customers including Fortune 500 companies. Our convergent, digital, design experiences, innovation platforms and reusable assets connect across a number of technologies to deliver tangible business value and experiences to our stakeholders. Tech Mahindra is the highest ranked Non-U.S. company in the Forbes Global Digital 100 list (2018) and in the Forbes Fab 50 companies in Asia (2018).

We are part of the USD 21 billion Mahindra Group that employs more than 200,000 people in over 100 countries. The Group operates in the key industries that drive economic growth, enjoying a leadership position in tractors, utility vehicles, after-market, information technology and vacation ownership.

Tech Mahindra
Tuhina Pandey, Global Corporate Communications and Public Affairs
media.relations@techmahindra.com; Tuhina.Pandey@TechMahindra.com

Business Finland