Tule mukaan kiihdytyskaistalle kansainvälisille markkinoille

Kun olet kiinnostunut yrityksesi kasvusta ja kansainvälistymisestä, tule mukaan Kasvuväylään.

Kasvuväylä on tarkoitettu kiihdytyskaistaksi nopeaa kasvua ja kansainvälistymistä tavoitteleville pk-yrityksille. Palvelun tavoite on varmistaa, että siihen valitut yritykset voivat hyödyntää tehokkaasti omiin tarpeisiinsa parhaiten soveltuvia julkisia asiantuntija- ja rahoituspalveluja.

Kasvuväylä on työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) alaisten toimijoiden (ELY-keskukset, Finnvera, Finpro, PRH, Suomen Teollisuussijoitus ja Tekes) uusi palvelumalli, jota on pilotoitu Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla vuoden 2011 aikana. Kokeiluvaiheessa oli mukana 21 tietotekniikka-alan yritystä. Nyt toimintamalli laajennetaan kaikille toimialoille ja koko maan kattavaksi.

Kuinka yritys hyötyy Kasvuväylästä?

Kasvuväylä auttaa yritystä saavuttamaan asetetut kasvutavoitteet. Jokainen Kasvuväylään valittu yritys saa asiakasvastaavan eli Kasvuluotsin, joka etsii TEM-toimijoiden (TEM=työ- ja elinkeinoministeriö) tarjoamasta yritykselle sopivimmat palvelut ja koordinoi eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Rahoitushakemusten käsittely nopeutuu ja kasvun vaatima kokonaisrahoitus on helpommin saatavilla. Kasvuväylän avulla yritys pääsee paremmin keskittymään ydinliiketoimintaansa ja samalla  suunnitella ja toteuttaa kasvustrategiaansa pitkäjänteisesti ja entistä vaivattomammin.

Millaiselle yritykselle Kasvuväylä sopii?

Kilpailukykyinen kotimainen liiketoiminta antaa pohjan kansainvälistymiselle. Kasvuväylään valittavilla yrityksiltä edellytetään olemassa olevaa, taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa kotimaassa ja halua vahvan kasvun hakemiseen kansainvälisiltä markkinoilta. Yritysten odotetaan työllistävän pääsääntöisesti yli 10 henkeä ja liikevaihdon oletetaan olevan vähintään 500 000 euroa.

Tule mukaan – aloitus joulu-tammikuun aikana

Kasvuväylään otetaan mukaan loppuvuonna 50 uutta pk-yritystä. Toiminta aloitetaan käymällä uusien yritysten kanssa läpi kansainvälistymisen tilanne ja tarvittavat etenemisaskeleet. Toimintamallia kehitetään edelleen vuoden 2012 aikana, jotta kansainvälistyville kasvuyrityksille voidaan tarjota entistäkin selkeämpi palvelukokonaisuus.

Hakuaika päättyy perjantaina 2.12.2011 klo 16.15.

Lisätietoa ja hakuohjeet kasvuväylän pilottiin: www.kasvuvayla.fi

Kimmo Aura, Finpro, puh. 040 504 8317, kimmo.aura(at)finpro.fi

Risto Setälä, Tekes, puh. 050 557 7858, risto.setala(at)tekes.fi
Janne Peräjoki, Tekes, puh. 050 557 7812 janne.perajoki(at)tekes.fi