Viisi vinkkiä vastuulliseen pohjoisen ruskamatkaan

Pohjoisen ainutlaatuinen ruska houkuttelee vuosittain runsaasti vierailijoita. Eikä syyttä, ovathan vuodenaikojemme tarjoamat mahdollisuudet ainutlaatuiset!

Moni suuntaa ruskan aikaan pohjoisen luontoon, ja viime aikoina osa alueen luontokohteista on jopa ruuhkautunut suurista kävijämääristä. Maisemista voi mainiosti nauttia myös vastuullisesti tuotettujen matkailupalveluiden parissa, vähemmän tunnetuilla reiteillä

- Matkailuyritykset tarjoavat retkiä suosituimpien kohteiden lisäksi myös vähemmän vierailtuihin kohteisiin, joiden joukossa on todellisia helmiä. Palveluvalikoima on kattava ja kasvaa entisestään yrityksille ja matkailualueille suunnatun Sustainable Travel Finland -kehitysohjelman kautta, vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Mäkelä Business Finlandin Visit Finland -yksiköstä kertoo.

Pohjois-Suomeen suuntautuvan ruskamatkan aktiviteetteja voi nykyään helposti valita esimerkiksi Sustainable Travel Finland -merkin saaneiden joukosta. Merkin saaneet yritykset täyttävät matkailua edistävän Visit Finlandin luoman kriteeristön, joka huomioi niin taloudellisen, ekologisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden.

Tutustu viiteen erilaiseen Sustainable Travel Finland -merkin saaneeseen pohjoisen matkailuyritykseen:

Kalaonnen koetus Saariselän erämaassa

Kokeile kalaonneasi Saariselän erämaan keskellä sijaitsevalla yksityisessä omistuksessa olevalla Taimenjärvellä. Kalastuksen ohella Lapin Luontolomien retkellä nautitaan Taimenjärven ympäröimästä luonnon rauhasta ja syksyn näyttävistä väreistä. Järvestä voi onnekas kalastaja pyytää taimenta sekä rautua. Luontolomien oppaat ovat koulutettuja ja pitkän kokemuksen omaavia, jotka tuntevat paikalliset olot ja maastot. Turvallisuus on etusijalla kaikessa yrityksen toiminnassa, ja yrityksen johto onkin ollut pitkään mukana kehittämässä alueen vapaaehtoista pelastustoimintaa.

Vaellus huskyjen kanssa Riisitunturin kansallispuistossa

Koirille valjaat päälle, remmit kiinni vyötäisille ja reissu Posiolla sijaitsevan Riisitunturin ainutlaatuisiin maisemiin voi alkaa. Kota-Huskyn retkellä pääsee kokemaan Riisitunturin kansallispuiston vähemmän tunnetun, mutta sitäkin näyttävämmän puolen sekä näkemään, millaista on elää, olla ja vaeltaa ainutlaatuisten rekikoirien kanssa. Retkieväät nautiskellaan laavulla kansallispuiston hiljaisuudessa. Kota-Huskylla rekikoiria ei nähdä välinearvona, vaan kaiken toiminnan lähtökohtana on hyvinvoiva rekikoira, jonka elämää ja tarpeita kunnioitetaan. Jokainen koira saa myös yksilöllistä huomiota.

Valokuvausretkelle Lapin maisemiin

Beyond Arcticin opastetulla valokuvausretkellä tutustutaan Rovaniemen lähellä sijaitseviin luontokohteisiin, joissa pääsee kuvaamaan monipuolisesti erilaisia Lapin luonnon elementtejä kuten virtaavaa jokea, metsää, sekä vaaran huipulta aukeavia maisemia. Matkan varrella nähdään kuohuvia könkäitä, erämaista tunnelmaa ja paljon valokuvaukseen innostavia yksityiskohtia Lapin värikkäästä syysluonnosta. Beyond Arcticin henkilökunta valitsee retkeilykohteet huolellisesti varmistaakseen paikkojen kulutuskestävyyden ja samalla myös kokemusten asiakastyytyväisyyden. Kaikki retkillä syntyneet roskat poistetaan ja kierrätetään. Polttopuut tuotetaan itse, jolloin pystytään minimoimaan puunkaadon luontovaikutukset.

Maastoratsastamaan Kuusamon vaaramaisemiin

Lapin ruskaan voi tutustua myös suomenhevosen selässä. Ruska Laukan rento maastoratsastus varmajalkaisilla ja vahvoilla suomenhevosilla sopii kaikille,myös ensikertalaisille. Vaellus etenee vaihtelevassa maastossa yksityisillä poluilla ja metsäreiteillä. Kuusamolainen vaaramaisema tarjoaa lumoavia näkymiä kaikkina vuodenaikoina ja kulkeminen vaihtelevassa maastossa läpi metsien kansallisaarteemme suomenhevosen kanssa on koskettava kokemus ja elämys kaikille aisteille.Hyvinvoivat eläimet ovat Ruska Laukan toiminnan ydin. Jokaisella eläimellä on mahdollisuus lajityypilliseen käyttäytymiseen, puhtaaseen ja turvalliseen asuinpaikkaan, sekä tauotettuun ja kohtuulliseen työskentelymäärään.

Erätaitoja opettelemaan taigan maisemissa

Rovaniemeläisen Wild About Laplandinerätaitoretkillä tunnetaan arktisen luonnon rauha, vaelletaan metsien läpi ja opitaan tuntemaan ympäristöä sekä luonnossa selviytymisen taitoja. Tutuksi tulevat niin paikalliset puut, kasvit, eläimet, marjat kuin sienet. Eräoppaan avulla sytytetään mm. nuotio ilman tulitikkuja. Wild About Laplandille on tärkeää lisätä Lapin ympäristön ja kulttuurin tuntemusta opastamalla matkailijoita arktisen alueen ympäristön ja elämän erityispiirteisiin sekä kannustamalla vastuulliseen luontomatkailuun.

Kaikki Suomen Sustainable Travel Finland -merkin saaneet matkailuyritykset https://www.visitfinland.com/sustainable-finland/sustainable-travel-destinations/

Kohteiden hyvälaatuiset kuvat: https://mediabank.businessfinland.fi/l/tg7MB8T5xSS

Kohteiden omat verkkosivut:

Lisätietoja medialle:

Liisa Mäkelä, Sustainable Travel Development Manager. Visit Finland | Business Finland
liisa.makela@businessfinland.fi 050 525 7479

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi