Visit Finland DataHub edistää matkailualan digitalisaatiota

Visit Finland on tänään lanseerannut matkailualan kansallisen DataHub-tietokannan, joka on ensimmäisiä kansallisia tuotetietokantoja Euroopan mittakaavassa. Visit Finland Datahub -tietokanta ja rajapinta mahdollistavat suomalaisen matkailutuotetiedon hyödyntämisen useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa.

Visit Finland DataHub on tietokanta, johon suomalaiset matkailupalveluja tuottavat yritykset voivat tallentaa tietoa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Rajapinnan kautta eri toimijat voivat hakea ja julkaista matkailualan yritys- ja tuotetietoa omissa kanavissaan. DataHubin sekä rajapinnan hyödyntäminen on käyttäjilleen ilmaista.

- Tavoitteena on kasvattaa mahdollisimman kattava tietokanta Suomen matkailutarjonnasta sekä alueellisesti että tuotekategorioittain. DataHubin rajapinnasta kansainväliset ja kotimaiset toimijat voivat hakea sekä julkaista tuotetietoa esimeriksi markkinapaikoilla ja tuotekatalogeissa, Visit Finlandin digitaalisesta kehityksestä vastaava Annakaisa Ojala tiivistää.

Matkailun digitaalinen ekosysteemi on nykyään monikanavainen. Mitä useammassa kanavassa matkailuyrittäjän tuotteet ovat löydettävissä, sitä todennäköisemmin myynti digikanavissa kasvaa. DataHub mahdollistaa monikanavaista näkyvyyttä ja tukee osaltaan matkailualan digitalisaatiota.

- DataHubin tuotetietoja hyödynnetään jatkossa myös Visit Finlandin omissa digitaalisissa kanavissa. Esimerkiksi vuonna 2022 julkaistava uusi visitfinland.com -verkkosivusto esittelee kattavasti Suomen matkailutarjontaa hyödyntäen DataHubin tuotetietoja, Ojala jatkaa.

DataHubin esittelyvideo.

Visit Finlandin DataHub.

Lisätietoja medialle:

Annakaisa Ojala, Digital Development Manager. Visit Finland | Business Finland
annakaisa.ojala@businessfinland.fi 040 359 3207

Heli Hemgård, Communications Manager. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard@businessfinland.fi 040 901 5219

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi