• Business Finland/

Visit Finland ja Apocalyptica muuttivat suomalaisen DNA:n musiikiksi – Suomen matkailuvalttina aitous ja ääripäät

Visit Finland julkisti maanantaina 13.11. Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa Apocalyptica-yhtyeen Eicca Toppisen säveltämän The Symphony of Extremes -teoksen, joka on syntynyt suomalaisten DNA:sta. Sävellys ja siitä tehty musiikkivideo yhdistävät taiteen, tieteen ja matkailun uudenlaisella tavalla nostaen esiin suomalaista sielunmaisemaa ja korostaen maan väkeviä kontrasteja.

Suomen juhlavuosi ja useat viimeaikaiset matkailutunnustukset ovat nostaneet Suomen näkyvyyttä merkittävästi. Suomi kiehtoo nyt matkailumaana ja matkailu kasvaa tällä hetkellä Pohjoismaista nopeimmin. Ulkomaiset yöpymiset ovat nousseet alkuvuonna peräti 15 %*.

”Suomi on kiinnostava matkailukohde erityisesti aitouden ja matkailijoita kiehtovien ääripäiden ansiosta. Ääripäät näyttäytyvät ihmisissä, vuodenajoissa ja luonnossa valona ja pimeytenä, kylmänä ja kuumana sekä veden eri elementteinä”, Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen Finprolta kuvailee.

Hänen mukaansa Suomella on hyvä mahdollisuus erottautua muista naapurimaista juuri omaleimaisella markkinoinnilla.

”Halusimme kertoa suomalaisuuden tarinaa elämyksellisellä tavalla, jossa yhdistämme taiteen, tieteen ja matkailun. Äärimmäisyyksien sinfonia on loistava esimerkki suomalaisten innovatiivisuudesta. Musiikki on yhdistävä tekijä ja haluamme tämän kampanjan avulla erottautua ja löytää myös aivan uusia yleisöjä”, painottaa Virkkunen.

Tarina kiehtovista äärimmäisyyksistä

The Symphony of Extremes -teoksen sävelsi Apocalyptica-yhtyeen keulahahmo Eicca Toppinen.  Sinfoniassa yhdistyvät sello ja metallimusiikki.

“Oli todella mielenkiintoista säveltää biisi, jonka lähtökohtana on suomalaisten perimä. Vei aikaa löytää oikea lähestymistapa, sillä DNA-ketjuthan eivät itsessään kuulosta miltään. Lopulliseen sävellykseen päätyi DNA:ta monenlaisissa muodoissa, jopa riffeinä. Halusimme luoda teokseen suomalaisen tunnelman, jonka toivon erottuvan kuulijoidenkin korvaan. Tämä on ollut antoisa projekti ja kunnianosoituksemme 100-vuotiaalle Suomelle”, Toppinen toteaa ja kertoo ottavansa sinfonian myös Apocalyptican ohjelmistoon esitettäväksi.

Sinfonialle luodun musiikkivideon ajatuksena on esitellä Suomen matkailullisia vetovoimatekijöitä. Video on sekoitus maalauksellista elokuvaa ja monipuolista luontokuvaa eri puolilta Suomea. Musiikkivideo inspiroi, herättää mielikuvituksen eloon, luo uusia assosiaatioita ja rakentaa yhteistä tarinaa suomalaisen luonnon ja sielunmaiseman välille.

Tieteen ja taiteen liitto

Sinfoniaa varten on kerätty näytteitä Suomen ääripäistä; Nuorgamista, Hattuvaarasta ja Hiittisten saaristossa asuvilta ihmisiltä. Näytteiden DNA:n emäkset on käännetty ääniksi. Konsulttina toimi Tampereen yliopiston vieraileva professori Jonathan Middleton, joka on kehittänyt tätä varten oman laskentaohjelman.

Asiantuntijoina projektissa ovat olleet Helsingin yliopiston genetiikan pro­fessori Päivi Onkamo, jonka tutkimusaiheena on muinaisen Suomen ja lähiseutujen ihmisten DNA sekä Suomen molekyylilääketieteen instituu­tin tutkimusjohtaja Janna Saarela. Hän on vastannut DNA-näytteiden keräyksestä ja tulosten analysoinnista.

”Valmis sinfonia on kerrassaan upea ja mahtavaa, että olemme päässeet toteuttamaan tieteen ja taiteen liittoa”, Saarela kuvailee.

The Symphony of Extremes -musiikkivideo katsottavissa www.symphonyofextremes.com
Kaikki mediamateriaali http://www.visitfinland.com/symphonyofextremes/press/

LISÄTIETOJA
Mervi Holmén, Senior Advisor, Visit Finland, Finpro, mervi.holmen@finpro.fi p. 029 469 5655

LIITTEET
Työ- ja elinkeinoministeriö: Matkailun infograafi 2016
Symphony of Extremes -kampanjaesite

*) Lähde: Tilastokeskus, Majoitustilasto

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2016. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä.

www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimistossa 31 maassa Suomen ulkopuolella ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen