Visit Finland rakentaa kansallisen matkailun tietovarannon

Visit Finland aloittaa työn kansallisen matkailun tietovarannon rakentamiseksi. Valtakunnallisesti keskitetty tietovaranto hyödyntää avointa tietoa ja säästää resursseja, kun matkailualan tietoja päivitetään vain yhteen paikkaan, hallinnoidaan yhteistyössä ja jaetaan moniin kanaviin.

Tulevaisuudessa matkailualan toimijat syöttävät matkailuun liittyviä, matkailijoita palvelevia tietoja keskitettyyn Suomen matkailun tietovarantoon, josta tietoja jaetaan rajapintojen kautta eri jakelukanaviin kuten verkkosivustoille, matkanjärjestäjien kanaviin, matkailumedioille ja erilaisiin sovelluksiin. Business Finlandiin kuuluva Visit Finland aloittaa tietovarannon kehittämisen mahdollisimman ketterästi hyödyntäen muiden maiden vertailuanalyysin tuloksia sekä kokoamalla tarpeita eri matkailun toimijoilta Suomessa.

- Lokakuussa lähdemme kehittämään protoversiota, jonka pohjalta saatujen oppien perusteella työstetään ensimmäinen vähimmäisvaatimukset täyttävä versio. Protoversio valmistuu vuoden 2020 alkuun mennessä ja ensimmäinen käyttövalmis MVP eli Minimun Viable Product -ratkaisu on tarkoitus saada julkaistua toimialan käyttöön kesällä 2020. Siitä eteenpäin kehitystyö jatkuu askel askeleelta, digitaalisen kehittämisen päällikkö Kaisa Kosonen Visit Finlandilta kertoo.

Ensivaiheessa matkailun tietovaranto sisältää elämys- ja aktiviteettituotteet, majoituspalvelut, ravintolat ja nähtävyydet. Jatkossa mahdollisesti myös tapahtumat, reitit kuten vaellusreitit ja pyöräreitit, liikkumisen palvelut sekä muut matkailuun linkittyvät palvelut kuten kaupat. Sisältöä kehitetään sitä mukaa kun tarpeita ilmenee ja olemassa olevia avoimen datan lähteitä hyödynnetään mahdollisimman paljon.

- Alkuun tiedot ovat niin sanottua tuotekorttitietoa, eli ostettavuus ei ole mukana tietovarannon ensivaiheen kehityksessä. Mahdollisuus lisätä myös ostettavuus ja sähköinen varastokirjanpito kokonaisuuteen huomioidaan kuitenkin alusta alkaen. Täytyy kuitenkin muistaa, että tietovaranto ei itsessään ole kuluttajille suunnattu palvelu, vaan se mahdollistaa erilaisten kuluttajille suunnattujen digitaalisten ratkaisujen kehittämisen, Kosonen tarkentaa.

Yhteinen tietovaranto tulee tehostamaan matkailualan toimintaa, mahdollistaen erilaisten digitaalisten palvelujen kehittämisen ja auttaen matkailijoita löytämään kiinnostavaa sekä informatiivista Suomi-sisältöä.

Kaisa Kososen blogi Visit Finland aloittaa työn kansallisen matkailun tietovarannon rakentamiseksi” >

Kaisa Kosonen, Digital Development Manager, Visit Finland | Business Finland
kaisa.kosonen@businessfinland.fi 040 749 4904

Kristiina Hietasaari, Director, Head of Product and Content, Visit Finland | Business Finland