Vuosi aikaa Dubain maailmannäyttelyyn - Suomesta osallistuu 110 yritystä

Suomi osallistuu Arabiemiraattien isännöimään, Dubaissa 20.10.2020 – 10.4.2021 järjestettävään maailmannäyttelyyn.  Suomen Expo2020 – hankkeeseen on ilmoittautunut suuri joukko suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä. Kumppanuuksia on 44 ja yrityksiä jo 110.

Expon hyöty suomalaisille yrityksille tulee olemaan merkittävä. Maailmannäyttelyyn on ilmoittautunut jo 192 maata ja käyntejä odotetaan puolen vuoden aikana noin 25 miljoonaa, joista 70% Arabiemiraattien ulkopuolelta.

Monille toimialoille, erityisesti teknologiateollisuuden yrityksille, Persianlahden maat ovat kasvava markkina-alue. Suomen osallistuminen Expoon vahvistaa suomalaisten yritysten asemaa alueella, edistää yritysten kansainvälistymistä ja kaupankäyntiä sekä lisää Suomen näkyvyyttä.

Maailmannäyttelyyn osallistuminen vahvistaa Suomen näkyvyyttä ja positiivista maakuvaa, edistää suomalaisten yritysten vientiä, kansainvälistymistä ja kilpailukykyä alueella sekä lisää Suomen houkuttelevuutta matkailulle ja investoinneille.

Mukana Suomen eturivin yritykset ja organisaatiot

Maailmannäyttelyn hyöty yrityksille on merkittävä. Suomen osallistumisen kokonaisbudjetti on 10 miljoonaa euroa, josta yritykset maksavat puolet. Tähän mennessä yli 44 yritystä ja yritysryhmää on jo vahvistanut osallistuvansa yhteensä 5 miljoonan euron panoksella.

Business Finland vastaa Suomen näyttelyosallistumisen käytännön järjestelyistä pääkomissaari Severi Keinälän johdolla.

- Dubain Expo tarjoaa loistavan tilaisuuden olemassa olevien suhteiden vahvistamiseen ja uusien suhteiden luomiseen Arabiemiraateissa, muissa arabimaissa sekä kaikkialla maailmassa olevien yhteistyökumppanien kanssa, kertoo Severi Keinälä.

- Suomi on maailman vihrein maa: meillä on raikasta ilmaa ja vettä, vihreitä metsiä, puhdasta energiaa ja teknologiaa. Pohjoinen luontomme innostaa meitä löytämään luovia ja kestäviä ratkaisuja. Suomen paviljonki Expossa tarjoaa raikkaan hengähdyspaikan yhteyksien luomiseen.

Mukaan on ilmoittautunut sekä suuria että pk-yrityksiä:

National Partnereiksi KONE Oyj, Konecranes Oyj ja Outotec Oyj

Key Partnereiksi Wärtsilä Oyj, Fiskars Oyj, Nokia Oyj, Fortum Oyj, Isku Oy, Collaprime Oy, Metso Oyj, Valmet Oyj, Finnair Oyj, iLOQ Oy, Granlund Oy, Genelec Oy, Black Donuts Engineering Oy, Haaga-Helia, Education Finland 20 yrityksen voimin ja Smart Nuclear Energy Solutions ryhmä, johon kuuluvat Fortum, VTT Oy, Geologian tutkimuskeskus (GTK), STUK International Oy, Posiva Solutions Oy ja FinNuclear

Exhibition Partnereiksi Halton Group Oy, Liana Technologies Oy, Evergreen Farm Oy, Marinetek Oy, Naava Oy, Finnish Water Forum, Business Oulu, Stone from Finland, matkailuyrityksiä Visit Finlandin johdolla sekä terveysalan yrityksiä Health comes from Finland - ohjelman puitteissa.

Suomen paviljonki LUMI yhdistää talvimaiseman ja arabiteltan

Suomi osallistuu maailmannäyttelyyn LUMI-nimisellä paviljongilla. Ainutlaatuinen paviljonki saa innoituksensa suomalaisesta luonnosta ja muotoilusta ja syntyy kansainvälisenä yhteistyönä.  Paviljongin sisätilat tarjoavat vierailijoille runsaasti yllätyksiä. Paviljongin keskelle tulee luonnonmateriaaleista, puusta ja graniitista rakennettu Kuru-niminen tila, joka tarjoaa rauhallisen levähdyspaikan maailmannäyttelyn hälinästä.

Paviljongin rakentaminen aloitettiin elokuussa 2019 Business Finlandin tarjouskilpailun voittaneen kansainvälisen konsortion toimesta. Paviljongin rakentamisesta vastaa Expomobilia (Sveitsi) ja suunnittelusta JKMM Arkkitehdit (Suomi).

Suomen teemana ”Future Happiness”

Suomen näyttelykonseptin tarjouskilpailun voitti suunnitteluryhmä ”Symbiosis ”, joka koostuu neljästä arvostetusta suunnitteluyrityksestä: Futudesign, Sun Effects, Flatlight Creative ja JKMM Arkkitehdit.

Suomen paviljongin teemana on ”Future Happiness”, alateemoina kiertotalous, kestävä kehitys ja innovaatiot. Suomen keskeisiä onnellisuuden tukipilareita ovat toimivuus ja hyvinvointi, luonto ja kestävä kehitys sekä koulutus ja osaaminen.  Suomi esitellään Expossa rakentamalla ”Future Happiness” näyttely näiden vahvuuksien ja osallistujayritysten osaamisen pohjalle.

Paviljongissa esitellään innovatiivisella tavalla Suomen osaamista ja asiantuntemusta eri aloilta kuten energiantuotannossa, ICT & digitalisaatiossa, teknologiaosaamisessa, koulutuksessa ja terveysteknologiassa, designissa ja matkailussa. Paviljonkiin rakennettava näyttely muodostaa syvällisen tarinan Suomesta, kävijä saa kokemuksia ja tietoa mihin Suomen onnellisuus perustuu, jatkuvasta kehityksestä ja innovaatioista, kestävistä ja ympäristöystävällisistä ratkaisuista sekä laajasta kansainvälisestä yhteistyöstä.

Pääkomissaari Severi Keinälä, severi.keinala@businessfinland.fi, puh.+ 358 40 594 9944

Viestintäpäällikkö Pirkko Autio, pirkko.autio@businessfinland.fi, puh. + 358 50 396 7519

Näyttelypäällikkö Petri Ryöppy, petri.ryoppy@businessfinland.fi, puh. +358 50 436 2166

Business Finland

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Dubai EXPO 2020

Maailmannäyttely järjestetään Dubaissa 20. lokakuuta 2020–10. huhtikuuta 2021. Näyttelyyn osallistuu yli 190 maata teemalla ”Connecting Minds, Creating the Future”. Maailmannäyttely järjestetään nyt ensimmäistä kertaa arabiankielisessä maassa. Järjestäjät odottavat yli 25 miljoonaa käyntiä.

www.finland-dubaiexpo2020.com

www.expo2020.fi