Yli 100 suomalaisyritystä haluaa ymmärtää Intian markkinoita paremmin

Intian kasvuvauhti ylittää vuosittain 7 %, ja se on yksi maailman nopeimmin kasvavista markkinoista. Maan markkinoiden toiminta on kuitenkin monille suomalaisyrityksille vielä melko vierasta. Huomenna 21.4. järjestettävä ensimmäinen Team Finland India Day tuo valoa aiheeseen ja houkuttelee paikalle yli 100 Intian kasvumarkkinoista kiinnostunutta suomalaisyritystä.

Intiassa kauppaa käydään englanniksi, ja lento Helsingistä Delhiin kestää vain 7 tuntia. Jo nyt Intiassa toimii yli 100 suomalaisyritystä. Intian markkinaa pidetään usein haastavana, mutta oikeiden kumppanien kanssa, lokalisoidulla tarjoamalla sekä oikeaan kohtaan arvoketjua sijoitetulla markkina-avauksella Intia tarjoaa huikeat onnistumisen mahdollisuudet.

-        Intian markkina tarjoaa monipuolisesti mahdollisuuksia suomalaisyrityksille mm. energiasektorilla älyverkkojen, energian varastoinnin ja uusiutuvan energian aloilla, terveys ja hyvinvointisektorilla sekä ICT:ssä. Suomalaisyrityksien tulee sitoutua Intiaan strategisesti pitkällä tähtäyksellä, varata riittävästi resursseja ja olla valmiita mukautumaan erilaiseen hallinto ja viestintäkulttuuriin. On hienoa, että olemme saaneet Team Finlandin Intia-päivään salin täydeltä kiinnostuneita yrityksiä ja sidosryhmiä saamaan tietoa ja konkreettisia työkaluja tämän kiehtovan markkinan saavuttamiseen, sanoo Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi.

Yli 100 suomalaisyritystä jo toimii Intiassa

Intia on tärkeä kauppakumppani ja investointikohde suomalaisyrityksille. Yli 100 suomalaisyrityksellä on jo toimintaa Intiassa ja noin sadalla on agentteja tai jälleenmyyjiä maassa. Useat intialaisyritykset myös toimivat Suomessa. Finnairin suoran Delhin-lennon ansiosta matkailulla maiden välillä on myös kasvumahdollisuuksia.

-        Pitkäjänteiset suhteet Intian ja Suomen välillä on erinomaisia kaikilla tasoilla ja useilla eri aloilla. Tieteen, teknologian ja innovaatioiden osalta Intian ja Suomen yhteistyö perustuu pitkäjänteisiin suoriin suhteisiin asianomaisten ministeriöiden, korkeakoulujen, rahoitus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä suomalaisten ja intialaisten yritysten välillä. Haluamme jatkaa Suomen ja Intian parhaiden toimijoiden verkottamista, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä työ- ja elinkeinoministeriöstä.

-        Stera Engineering on toiminut Chennaissa toukokuusta 2009 lähtien. Pitkäjänteiseen toimintaamme maassa kuuluu mm. hissi-, tietoliikenne- ja antenniosien valmistaminen sekä laajasti erilaisten teollisuustuotteiden kokoaminen. Läsnäolomme Intiassa on johtanut uusiin asiakkuuksiin ja vahvistanut suhteitamme olemassa oleviin, globaaleihin asiakkaisiimme, kertoo Maaria Ajanko, Stera Engineringin Business Development Manager.

Team Finland -talossa 21.4. klo 8.30-13 järjestettävä tilaisuus “Demystifying India, the World’s Fastest Growing Major Economy” on ulkoasianministeriön, Finpron, Tekesin, Intian Suomen suurlähetystön sekä British and Commonwealth Chamber of Commerce in Finlandin yhteistyötä. Tilaisuuden ohjelma sekä tietoa puhujista ja panelisteista löytyy tapahtuman verkkosivuilta.

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

Finpro

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, edistää ulkomaisia investointeja Suomeen ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Invest in Finland ja Visit Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimipisteessä 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. Finpro – kasvua Suomeen www.finpro.fi

Avainsanat: