Järvenpää keskustassa esitellään Aurinkolämpöä pyörillä

Report this content

Siniseen pakettiautoon on koottu toimiva aurinkolämmitysjärjestelmä. Tämä Aurinkoauto pysähtyy Järvenpään keskustaan keskiviikkona 14.6. koko päiväksi. Autoon on koottu aurinkokerääjä ja aurinkolämpökeskus, jotka valmistavat lämmintä käyttövettä paikan päällä. Asiantuntija Timo Knaapi on paikalla vastaamassa yleisön kaikkiin kysymyksiin.

Aurinkoautoon on koottu toimiva aurinkolämmitysjärjestelmä. Aurinkokeräin vastaanottaa auringon säteilyä, joka johdetaan aurinkolämmityskeskuksen käyttövesivaraajan veden lämmitykseen. Varaajan avulla autossa lämpiää lämmin vesi, jota siis voi ”oikeasti” kokeilla ja todeta, kuinka lämpimäksi veden aurinkoenergialla saakaan.

Aurinkopakettiauto on esillä T&V Knaapi Oy:n osastolla Järvenpään keskustassa, osana kävelykatu Jannen outlet –tapahtumaa klo 11–19 ensi torstaina 14.6.2007.
Aurinkoauto on varustettu Oy Callidus Ab:n maahantuomin laittein.

”Mitä enemmän talous käyttää kuumaa vettä, sitä enemmän aurinkolämmitysjärjestelmällä tulee säästöä. Aurinkoenergia ei saastuta luontoa ja sähköäkin kuluu vain 50 W, eli heikon hehkulampun verran”, kertoo tekninen päällikkö Jorma Åhman Callidus Oy:stä.

Suomen aurinkolämmöntuotanto halutaan nousuun

Kauppa- ja teollisuusministeriön uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelman mukaan Suomessa aurinkolämmöntuotannon tulisi vuonna 2010 olla 50 000 MWh vuodessa. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää noin 160 000 m²:n keräinpinta-alaa. Tähän mennessä keräinalaa on asennettu noin 10 000 m² ja se tuottaa energiaa hieman yli 3 000 MWh vuodessa. Suomen suurin aurinkolämpökohde sijaitsee Helsingin Ekoviiksissä.

Aurinkoauton laitteista:

Uusi TRIO aurinkolämmityskeskus on pieneen, neliömetrin tilaan sijoitettava, kaikki tarvittavat laitteet sisältävä helppokäyttöinen kompakti yksikkö kodin käyttöveden lämmittämiseen. Tehdasvalmis paketti käsittää kaiken.

TRIO aurinkolämpökeskus on aurinkoenergialla toimiva käyttöveden lämmittäjä. Aurinkokeräimen välityksellä se lämmittää kylmän veden kuumaksi käyttövedeksi. ”TRIO järjestelmänä sisältää kaikki tähän tarvittavat laitteet, eli säiliön, keräimet, putkiston ja siirtonesteen. Siirtoneste on pakkasen kestävää propyleeniglykolia (elintarvikekoodi E 1520 ). TRIOn voi sijoittaa jopa kodinhoitotilaan pienen tilantarpeen johdosta. Malleja on kahta kokoa TRIO 250 ja TRIO 350, luku ilmoittaa varastoitavan veden määrää litroina”, tekninen päällikkö Jorma Åhman kertoo.

TRIOn vedenlämmityksestä ”ylijääneen” lämmön voi siirtää asunnon lämmitykseen. Asennusaikaa ja kustannuksia säästyy, koska tekniikka on TRIO:on sisäänrakennettu ja valmiiksi asennettu. Laitteen ainoa liikkuva osa on kierrätyspumppu.

Lisätietoja ja kuvat:
Oy Callidus Ab Jorma Åhman puh 09 3747551, 0400 488 388 www.callidus.fi