Canatu Oy:lle historiallisen suuri 22 miljoonan euron lisäinvestointi

Report this content

Canatu, yksi Suomen lupaavimmista nanoteknologiayrityksistä, on saanut 22 miljoonan euron lisärahoituksen liiketoimintansa kehittämiseen. Summa on Suomen mittakaavassa merkittävä ja yksi startup-kentän suurimmista loppuvaiheen investoinneista. Summasta 12 miljoonaa euroa on Euroopan investointipankin lainaa, joka on tarkoitettu tuotantokapasiteetin ja tuotekehityksen kasvattamiseen. Loput 10 miljoonaa euroa tulee yksityisestä pääomasijoituksesta. Canatun teknologia mullistaa kosketusnäyttöjen tulevaisuuden markkinat, sillä lisäinvestointi mahdollistaa liiketoiminnan laajenemisen entisestään.

Suuri osa investoinnista tulee pysymään Suomessa. Yritys aikoo panostaa entistä vahvemmin tutkimukseen ja tuotekehitykseen Helsingissä.  Globaalisti toimivan yrityksen päätoimisto ja tehdas sijaitsevat Helsingin Konalassa ja se työllistää tällä hetkellä lähes 40 henkilöä. Uuden rahoituksen myötä yritys aikoo lisätä työntekijänsä määrää huomattavasti. Yrityksellä on myös suunnitelma laajentaa tuotantoa rakentamalla uusi, suurempi tehdas, jotta yritys pystyy vastaamaan siihen kohdistuvaan kovaan kysyntään.

Canatun tuotteet ovat 3D-muovattavia ja taipuisia, läpinäkyviä ja sähköäjohtavia hiilinanokalvoja, joilla voidaan toteuttaa kosketusnäyttöjä. Muotoiltavuus sekä taitettavuus ovat elektroniikkavalmistajien erityisen kiinostuksen kohteena tällä hetkellä. ”Canatun tuotteilla on suurta kysyntää etenkin autoteollisuuden sekä mobiili- ja tablettilaitteiden valmistajien keskuudessa”, kommentoi pääomasijoitusyhtiö Inventuren toimitusjohtaja Sami Lampinen. Inventure on rahoittanut Canatua vuodesta 2010 ja on tällä hetkellä Canatun suurin osakkeenomistaja.

Canatun tuotteet ovat integroituna tällä hetkellä älylaitteissa sekä autoteollisuuden käyttöliittymissä.  Taivuteltavien laitteiden markkinapotentiaali on valtava ja alan uskotaan kasvavan eksponentiaalisesti lähivuosina. Canatu on kategoriajohtaja omalla alallansa, sillä mikään muu ohutkalvojen valmistaja ei pysty vielä tarjoamaan samaa taipuisuutta ja muovattavuutta ilman että sähkönjohtavuus romahtaisi.

Yhtenä suomalaisen startup-kentän menestystarinana pidetyn Canatun tarina alkoi Aalto yliopistolta.  Canatu syntyi spinoffina Aalto yliopistosta vuonna 2008, missä Professori Esko Kauppinen tutki nanonuppujen valmistusta kaupallista käyttöä silmällä pitäen. Kauppisen ryhmä kehitti prosessin missä nanonuput valmistetaan aerosolin muotoon, jonka jälkeen nuput painetaan suoraan ohuen muovikalvon päälle joustavaksi pinnaksi.

Lisätietoja

Erkki Soininen, Myynti-ja markkointijohtaja, Canatu Oy, puh. +358-40-574-1504, erkki.soininen@canatu.com

Canatu Oy

Canatu Oy on maailman johtava muovattavien ja taipuisien ohutkalvojen ja kosketussensorien valmistaja. Canatun läpinäkyvät ja sähköäjohtavat hiilinanokalvot ja kosketussensorit perustuvat uudentyyppiseen, Canatun patentoimaan hiilinanomateriaalin Carbon NanoBud®. Hiilinanokalvojen valmistuksessa yhdistetään aerosolisynteesi ja Canatun kehittämä rullapainoprosessi Direct Dry Printing®. Canatu tarjoaa kulutuselektroniikan ja autoteollisuuden yrityksille ainutlaatuisia mahdollisuuksia uudentyyppiseen muotoiluun