CapMan Infra myy osuutensa johtavassa norjalaisessa lauttaliikennöitsijä Norledissa CBRE Investment Managementille

CapMan Infra lehdistötiedote
9.8.2022 klo 10.00

CBRE Investment Management ja CapMan Infra ovat sopineet CBRE IM:n hankkivan CapManin hallinnoiman osuuden lauttayhtiö Norledista. Transaktio on ensimmäinen irtautuminen CapMan Nordic Infrastructure I -rahastosta. CapMan Infra ja CBRE IM hankkivat kukin 50 prosentin osuuden yhtiöstä vuonna 2019.

Norled on yksi Norjan neljästä johtavasta vesiliikenteen toimijasta, joka liikennöi 41 auto- ja 30 matkustajalauttaa kapasiteettipohjaisilla sopimuksilla. Norled on innovatiivisten ja ympäristöystävällisten liikenneratkaisujen edelläkävijä, ja yhtiö on tehnyt merkittäviä investointeja uudentyyppisiin aluksiin ja ympäristöystävällisiin teknologioihin, mukaan lukien hybridi- ja akkuratkaisuilla kulkeviin aluksiin sekä maailman ensimmäiseen vetyteknologiaa hyödyntävään autolauttaan. Vuodesta 2019 lähtien Norled on investoinut n. 2,5 miljardia Norjan kruunua laivastonsa uudistamiseen, mikä on alentanut hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2021. Yhtiön matalapäästöisten ja päästöttömien alusten lukumäärä on samalla kasvanut kahdesta kahdeksaantoista.*

Norjassa vesiliikenne on keskeinen osa julkisen liikenteen infrastruktuuria, ja Norjan valtio on asettanut liikennesektorin yrityksille kunnianhimoiset tavoitteet ja tukiohjelmat muuntaakseen dieselkäyttöiset lautat uusiutuvalla sähköllä kulkeviin sekä vetyä polttoaineena käyttäviin ratkaisuihin. Norledin tavoitteena on, että suurin osa sen laivastosta toimii ilman hiilidioksidipäästöjä seuraavan vuosikymmenen aikana.

”Yhtiön hankinnan jälkeen olemme rakentaneet Norledista menestyksekkään yrityksen vahvistamalla johtoryhmää, organisaatiota sekä kilpailutusprosessien osaamista, ja olemme samalla investoineet merkittävästi hiilijalanjäljen pienentämiseen. Norledin liiketoiminnan ja norjalaisen lauttasektorin vakaus tuli entistäkin vahvemmin todistettua koronaviruspandemian aikana, ja olemme ylpeitä, että olemme voittaneet kilpailutuksissa merkittävän määrän uusia liikennöintisopimuksia. Tämä luo edellytykset Norledin menestykselle tulevaisuudessakin, sekä uusille vihreän teknologian investoinneille. Yhtiöllä on nyt hyvät edellytykset luoda pitkäaikaista arvoa CBRE IM:n omistuksessa. On ollut suuri kunnia tehdä yhteistyötä Norledin omistautuneiden työntekijöiden ja johdon kanssa”, sanoo CapMan Infran managing partner Ville Poukka.

”Uskomme, että pitkäaikaiset kapasiteettipohjaiset sopimukset yhdistettynä Norjan valtion tukemaan vihreään siirtymään tekevät Norledista houkuttelevan sijoituskohteen eurooppalaisella liikennesektorilla,” sanoo Dr. Andreas Köttering, Head of Europe Private Infrastructure, CBRE Investment Management. ”Olemme iloisia yhteistyöstä CapManin kanssa Norledin kasvattamiseksi, ja tästä on hyvä jatkaa tämän edelläkävijäyhtiön edelleen kehittämistä”.

Norledin johtoryhmä jatkaa liiketoiminnan vetämistä toimitusjohtaja Heidi Woldenin luotsaamana.

Transaktio edellyttää viranomaisten hyväksyntää ja sen odotetaan toteutuvan myöhemmin tämän vuoden aikana.

Ville Poukka, managing partner, CapMan Infra, puh. 050 572 9120, ville.poukka@capman.com

CapMan on johtava pohjoismainen aktiivista arvonluontityötä tekevä pääomasijoittaja. Olemme kehittäneet satoja yhtiöitä ja kiinteistöjä ja luoneet merkittävää arvoa yli kolme vuosikymmentä yhtenä pääomasijoitusalan edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Hallinnoimme yhteensä yli 4,8 miljardin euron pääomia ja tavoitteenamme on tarjota houkuttelevia tuottoja ja innovatiivisia ratkaisuja sijoittajille. Olemme sitoutuneita asettamaan tavoitteita hiilidioksidipäästöjemme vähentämiselle Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti. Toimimme laajasti listaamattomalla markkinalla paikallisesti erikoistuneiden tiimien kautta. Sijoitusalueemme kattavat vähemmistö- ja enemmistösijoitukset kohdeyhtiöihin, kiinteistösijoittamisen ja infrastruktuurisijoittamisen. Tarjoamme lisäksi varainhoitoa. Palveluliiketoimintaamme kuuluvat hankinta- ja ostotoiminnan sekä analyysi-, raportointi- ja back office -palvelut. CapManin palveluksessa on noin 180 ammattilaista Helsingissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Oslossa, Lontoossa ja Luxemburgissa. Osakkeemme on listattu Helsingin pörssissä vuodesta 2001 lähtien. Lisätietoja osoitteessa www.capman.com/fi

*) Sisältää sähkö-, vety- ja hybridilautat. Ei sisällä biopolttoainetta käyttäviä lauttoja. Lauttojen lukumäärä ja investointien määrä on arvioitu vuoden 2022 toisella neljänneksellä.