CapMan Real Estaten kolmannen pohjoismaisen aktiiviseen arvonluontiin keskittyvän rahaston lopulliseksi kooksi 564 milj. euroa

CapMan Real Estate lehdistötiedote 10.3.2021 klo 08.00

CapMan Real Estate on sulkenut CapMan Nordic Real Estate III -rahaston (“CMNRE III”, “Rahasto”) 564 milj. euron sitoumuksilla. Rahasto ylitti 500 milj. euron tavoitekokonsa ja saavutti maksimikokonsa, ja se on CapManin toimintahistorian suurin. CMNRE III:n sijoituskapasiteetti lainarahoitus mukaan luettuna ylittää 1,4 mrd. euroa.

Rahasto perustettiin syyskuussa 2020 ja tehokkaasti toteutetussa varainhankinnassa siihen kerättiin pääomia pohjoismaisilta, eurooppalaisilta, pohjoisamerikkalaisilta ja aasialaisilta institutionaalisilta sijoittajilta. Rahaston sijoitussitoumuksista yli 80 prosenttia saatiin Pohjoismaiden ulkopuolelta. Valtaosa pääomista saatiin CapMan Real Estaten aikaisempiin rahastoihin sijoittaneilta instituutioilta, mutta myös monet uudet kansainväliset sijoittajat sijoittivat Rahastoon.

CMNRE III sijoittaa edeltäjärahastojensa strategian mukaisesti pääasiassa muuntamiskelpoisiin toimistoihin, useamman käyttötarkoituksen kohteisiin sekä asuinkiinteistöihin Pohjoismaiden likvideimmillä kiinteistömarkkinoilla. Siten Rahasto keskittyy sijoituksissaan lähinnä pääkaupunkiseuduille sekä muutamiin muihin suurimpiin kasvukeskuksiin Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. CMNRE III voi sijoittaa valikoidusti myös muihin kiinteistösektoreihin, joita vallitsevat makroteemat tukevat.

”Olemme todella tyytyväisiä kertoessamme tästä menestyksekkäästä varainkeruusta, jonka pystyimme toteuttamaan sujuvasti vallitsevasta maailmanlaajuisesta pandemista huolimatta.  Kiitämme sijoittajiamme luottamuksesta CapMan Real Estaten tiimiin sekä arvonluontistrategiaamme, jota olemme kehittäneet kolmen rahastosukupolven yli vuodesta 2013. Noin neljäsosa rahaston pääomista on jo sitoutettu transaktioihin Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa ja Norjassa”, sanoo CapMan Real Estaten partneri Nigel Pedroz.

Pohjoismaisen arvonluontirahaston lisäksi CapMan Real Estatella on useita tuottorahastoja.

CapMan Real Estaten pohjoismaiseen tiimiin kuuluu yli 40 kiinteistöalan ammattilaista Helsingissä, Tukholmassa ja Kööpenhaminassa. CapMan Real Estate hallinnoi tällä hetkellä yhteensä 3 miljardin euron kiinteistövarallisuutta.

Mika Matikainen, managing partner, CapMan Real Estate, puh. 040 519 0707

CapMan on johtava pohjoismainen aktiivista arvonluontityötä tekevä pääomasijoittaja. Tarjoamme laajan kirjon sijoitustuotteita ja palveluita. Olemme kehittäneet satoja yhtiöitä ja kiinteistöjä ja luoneet merkittävää arvoa viimeiset 30 vuotta yhtenä pääomasijoitusalan edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Tavoitteenamme on tarjota houkuttelevia tuottoja ja innovatiivisia ratkaisuja sijoittajille. Toimimme laajasti listaamattomalla markkinalla paikallisesti erikoistuneiden tiimien kautta. Nykyiset sijoitusalueemme kattavat vähemmistö- ja enemmistösijoitukset kohdeyhtiöihin, kiinteistösijoittamisen ja infrastruktuurisijoittamisen. Palveluliiketoimintaamme kuuluvat hankinta- ja ostotoiminnan, varallisuuden hallinnoinnin, sekä analyysi-, raportointi- ja back office -palvelut. CapManin palveluksessa on noin 150 ammattilaista Helsingissä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Lontoossa ja Luxemburgissa. Osakkeemme on listattu Helsingin pörssissä vuodesta 2001 lähtien. Allekirjoitimme YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteet (PRI) vuonna 2012. Lisätietoja osoitteessa www.capman.com/fi.