Sisäpiiritieto: CapMan Oyj ja vähemmistöosakkaat myyvät palveluliiketoiminta CaPSin 75 miljoonalla eurolla

CapMan Oyj Pörssitiedote / Sisäpiiritieto

4.10.2024 klo 01.35

CapMan Oyj on tänään allekirjoittanut sopimuksen palveluliiketoiminta CapMan Procurement Services (CaPS) Oy:n (”CaPS”) myynnistä Proxer Bidco Oy:lle. CapMan Oyj omistaa tällä hetkellä 92,7 % CaPSista. Kauppa toteutuu arviolta 31.10.2024, eikä sille ole asetettu ennakkoehtoja.

Kauppa on linjassa CapManin strategian kanssa, ja se mahdollistaa resurssien kohdentamisen sen ydinliiketoiminnan, pääomarahastojen hallinnoinnin, kasvun kiihdyttämiseksi. Lisäksi kaupalla on merkittävä positiivinen vaikutus CapManin tulokseen, likviditeettiin ja vakavaraisuuteen vuonna 2024.

Kaupan keskeiset kohdat:

• Velaton käteishinta 75 miljoonaa euroa, sisältäen 5 miljoonan euron lisäkauppahinnan CaPSin saavuttaessa tietyt operatiiviset tavoitteet vuonna 2025
  • Noin 33 sentin positiivinen EPS-vaikutus vuonna 2024
  • Vahva noin 60 miljoonan euron välitön kassavirtavaikutus, mikä merkittävästi vahvistaa CapManin tasetta
  • Kaupasta saadut tuotot tullaan käyttämään pääomarahastojen hallinnointiliiketoiminnan kasvattamiseen, korollisen velan vähentämiseen, sekä mahdollistamaan vahvaa osingonmaksua tulevina vuosina
  • CapManin hallitus odottaa tällä hetkellä ehdottavansa vuoden 2025 varsinaiselle yhtiökokoukselle kokonaisosinkoa 0.14 euroa osakkeelta

CaPS on ainutlaatuinen palvelukonsepti, joka keskittyy jäsenyritystensä epäsuorien hankintojen kustannusten alentamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa. CaPS perustettiin 15 vuotta sitten palveluna CapManin omille kohdeyhtiöille, mutta vuosien aikana sitä on aktiivisesti kehitetty omaksi, nopeasti kasvavaksi alustakseen, jolla on 280 jäsentä ja 290 toimittajaa. CaPSin liikevaihto oli 10,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto 5,9 miljoonaa euroa vuonna 2023. Kaupan yhteydessä CaPSin avainhenkilöt tulevat sijoittamaan merkittävän osuuden tuotoista takaisin liiketoimintaan ja jatkamaan CaPSin määrätietoista kehittämistä myös jatkossa.

"CaPS on kehittynyt vahvasti osana CapMania, ja olen ylpeä siitä johdonmukaisesta työstä, jota olemme tehneet CaPS-tiimin kanssa näiden 15 vuoden aikana. Nyt on aika siirtyä kasvumatkamme seuraavaan vaiheeseen. Uuden omistusrakenteen myötä olemme entistä parempi kumppani jäsenillemme ja toimittajillemme sekä kiihdytämme ainutlaatuisen tarjontamme kansainvälistä kasvua,” sanoo Maximilian Marschan, CaPSin Managing Partner.

“Haluan kiittää Maximiliania hänen erinomaisesta työstään sen ainutlaatuisen alustan luomisessa, joka CaPS on tänä päivänä, ja toivotan hänelle ja tiimille parhainta jatkoa. Jo jonkin aikaa CaPS on toiminut suurilta osin omana liiketoimintanaan, jolla on ollut rajoitetusti operatiivisia yhteyksiä konsernin muuhun toimintaan. CapManin strategian ollessa pääomarahastojen hallinnointiliiketoiminnan kasvattaminen, on nyt luonnollinen hetki myydä CaPS ja keskittää kaikki resurssit ydinliiketoiminnan kehittämiseen,” sanoo Pia Kåll, CapManin toimitusjohtaja.

CapMan aikoo seuraavien vuosien aikana merkittävästi kasvattaa pääomarahastojen hallinnointiliiketoimintansa tulosta jatkuvan johdonmukaisen kasvun ja suhteellisen kannattavuuden parantamisen kautta liiketoiminnan skaalautuessa.  Kuten kuluvan vuoden aikana on osoitettu, tämä saavutetaan kasvattamalla lippulaivarahastojen kokoa, tuomalla uusia tuotteita markkinoille, sekä valikoitujen yritysostojen kautta. Kasvua voidaan ennestään kiihdyttää tämän kaupan myötä vapautuvien resurssien avulla.

Kaupan seurauksena CapMan täsmentää, että palkkiotuottojen kasvua vuonna 2024 koskeva ohjeistus liittyy jatkuviin toimintoihin. CapMan järjestää pääomamarkkinapäivän 11.3.2025 kertoakseen tarkemmin sen tulevaisuuden keskeisistä strategisista fokusalueista ja kasvuhankkeista.

CAPMAN OYJ

Yhteystiedot:

Tuija Ottoila, Sijoittajasuhteet, +358 50 458 4549

www.capman.com/fi

CapMan on johtava pohjoismainen aktiivista arvonluontityötä tekevä pääomasijoittaja. Olemme kehittäneet satoja yhtiöitä ja kiinteistöjä ja luoneet merkittävää arvoa yli kolme vuosikymmentä yhtenä pääomasijoitusalan edelläkävijöistä Pohjoismaissa. Hallinnoimme yhteensä 5,8 miljardin euron pääomia ja tavoitteenamme on tarjota houkuttelevia tuottoja ja innovatiivisia ratkaisuja sijoittajille mahdollistamalla muutoksia rahastojemme sijoituskohteissa. Esimerkkinä tästä olemme asettaneet tavoitteita hiilidioksidipäästöjemme vähentämiselle Pariisin ilmastosopimuksen 1,5°C skenaarion mukaisesti ja sitoutuneet nettonollapäästöihin vuoteen 2040 mennessä. Toimimme laajasti listaamattomalla markkinalla paikallisesti erikoistuneiden tiimien kautta. Sijoitusalueemme kattavat kiinteistö-, infrastruktuuri- ja luonnonvarasijoittamisen, sekä vähemmistö- ja enemmistösijoitukset kohdeyhtiöihin. Tarjoamme lisäksi varainhoitoa. Palveluliiketoimintaamme kuuluu hankinta- ja ostotoiminnan palvelut. CapManin palveluksessa on noin 200 ammattilaista Helsingissä, Jyväskylässä, Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Oslossa, Lontoossa ja Luxemburgissa. Osakkeemme on listattu Helsingin pörssissä vuodesta 2001 lähtien. Lisätietoja osoitteessa www.capman.com/fi