Apua rekrytointiin - GO!-rekrypalvelut saattaa yhteen työt ja tekijät

Länsi-Uudellamaalla pitkäaikaistyöttömien määrä lähes kaksinkertaistui vuodesta 2008 vuoteen 2011. Edelleen alueella työttömien määrä on liian suuri ja riski työttömyysjakson pitkittymiseen kasvaa myös ammattilaisten osalta. Työttömyyden pitkittymisen estämiseen pureudutaan nyt tositoimin.

Alueelta kuusi kuntaa, Hanko, Inkoo, Karjalohja, Lohja, Nummi-Pusula ja Siuntio, ovat mukana elokuussa käynnistyneessä kaksivuotisessa Go!-rekrypalvelut projektissa. Projektin kustannuksista kunnat maksavat 30 prosenttia, Euroopan sosiaalirahasto rahoittaa 70 prosenttia ja projektin toteuttaa Novago Yrityskehitys Oy.

Go!-rekrypalvelut projektilla pyritään tuomaan töitä tarvitsevat ja yritykset yhteen. Polku työllistymiseen voi koostua erilaisista toimenpiteistä kuten työelämänvalmennuksesta, työharjoittelusta, työkokeilusta ja tukityöllistymisestä. Projektin tavoitteena on rakentaa työttömälle silta työelämään.

” Vastuu pitkäaikaistyöttömyyden torjumisesta ja tukitoimista siirtyy yhä enemmän kunnille. Go!-rekrypalvelut projektilla etsitään paitsi töitä ja tekijöitä, myös tulevaisuuden toimintakonseptia pitkäaikaistyöttömyyden hoitamiseen yhteistyössä kuntien ja yritysten kanssa”, kuvaa hankkeen taustoja Novago Yrityskehitys Oy:n toimitusjohtaja Carl-Johan Sandström.

Pienet ja keskisuuret yritykset avainasemassa työllistäjänä

Projektin tavoitteena on etsiä yksityisistä yrityksistä työpaikkoja ja motivoida ja rohkaista yrittäjiä työllistämään pitkään työttöminä olleita. Pienten ja keskisuurten yritysten osuus työllistäjänä kasvaa koko ajan, suurin osa uusista työpaikoista syntyy alle 50 henkilön yrityksiin.

Go!-rekrypalvelut projektin tuesta hyötyvät eniten pienet ja keskisuuret yritykset, joilla ei ole itsellään henkilöstöhallintoa. Toisaalta isotkaan yritykset eivät aina ole tietoisia erilaisista tukimahdollisuuksista, jotka liittyvät työllistämiseen”, kertoo projektin työntekijä Tiina Lindholm, Novago Yrityskehitys Oy:stä.

Erityisesti pienemmissä yrityksissä uuden työntekijän rekrytointiprosessi koetaan usein raskaana ja aikaa vievänä. Työvoiman tarvetta ei useinkaan julkisteta työnvälitykseen, vaikka ammattitaitoiset hakijat löytyvät usein sitä kautta.

Go!-rekrypalvelut on maksuton palvelu sekä työnhakijoille että yrityksille. Yritys saa apua esimerkiksi avoimeen tehtävään haettavan sopivan työntekijän etsimisessä ja neuvontaa erilaisten palkkatukien hyödyntämisessä. Projektin puitteissa on myös mahdollista täydentää työntekijän osaamista työhön liittyvällä lyhytkoulutuksella.

Projekti on lähtenyt hyvin käyntiin, työttömiä on jo työllistynyt muun muassa rakennus- ja kuljetusalalle ja teollisuuteen. Kaikissa projektin kunnissa on töitä esimerkiksi hoiva- ja kuljetusaloilla. Toivomme paljon yhteydenottoja yrityksiltä, jotka tarvitsevat apua rekrytointiin ja neuvoja tukiviidakkoon,” sanoo Lindholm.

Go!-rekrypalvelut projekti jatkuu 30.6.2014 asti.

Tiina Lindholm, 044 479 7009, tiina.lindholm@novago.fi

Juha-Matti Savolainen, 044 776 9540, juha-matti.savolainen@novago.fi

www.novago.fi

Novago Yrityskehitys Oy on Länsi-Uudellemaalle perustettu kuntien omistama yrityskehitysyhtiö, jonka tehtävänä on tukea alueen yrityksiä niiden koko elinkaaren ajan. Yhtiön toiminta-alue on Hanko, Inkoo, Karjalohja, Lohja, Nummi-Pusula, Raasepori ja Siuntio. Yhtiön palvelukielet ovat suomi, ruotsi ja englanti. Yhtiöllä on toimipaikat Lohjalla ja Raaseporissa, lisäksi palvelupisteet kaikissa muissa alueen kunnissa. Go!-rekrypalvelut on Länsi-Uudenmaan yritysten työvoiman rekrytoinnin tukihanke, jonka toteuttajana on Novago Yrityskehityskeskus Oy ja rahoittajina hankkeessa mukana olevat kunnat sekä ESR.