Aulanko tuotteisti historiansa - ympärivuotinen matkailukeskus elää modernisti nykyajassa

Aulanko, kotimaan johtava matkailukohde, on julkaissut teemansa ja tarjontansa vuodelle 2013. Aulangon matkailuvuoden innoittajana on Aulangon perustaja Hugo Standertskjöld, jonka ajan tunnelmiin eläydytään toiminnallisten opastusten, puutarhajuhlien ja puistokierrosten kautta. Alueen rikas historia, liikunta- ja harrastusmahdollisuudet sekä jatkuvasti kehittyvä majoitustarjonta tekevät Aulangosta erinomaisen lomakohteen kaikenikäisille matkustajille ympärivuoden.

Etelä-Suomen ensimmäinen matkailukeskus Aulanko on saanut alkunsa vuonna 1883. Aulangon perustaja eversti Hugo Standertskjöld rakennutti 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa englantilaistyyppisen puiston, jonka hengessä Aulanko kehittyy tänäkin päivänä. Aulangolla vierailivat tsaarinajan kotimainen ja kansainvälinen eliitti. Nykyään Hugon perintöä ylläpidetään historiasta ja ympäröivästä luonnosta ammentavan palvelu- ja tuotetarjonnan kautta.

Teemavuoden tunnelmiin pääsee osallistumaan jo talvikaudella. Hiihtolomien ohjelmatarjonta sisältää monipuolisten sisä- ja ulkoliikuntamahdollisuuksien lisäksi kiehtovia opastuksia alueen tarunhohtoiseen kulttuuriin ja Hugo Standertskjöldin ajan tapahtumiin.

Historia virtuaalisesti käden ulottuvilla

Aulangon rikas historia tuotteistettiin myös mobiiliverkossa toimivaksi matkailukartaksi.

Hugon jalanjäljillä” tuo Aulangon puistometsän historian suoraan matkailijan taskuun. Virtuaalinen ja dynaaminen tehtäväkartta on voimassa ympäri vuoden, 365 päivää ja 24 tuntia vuorokaudessa. Rastit on merkitty karttaan ja niistä löytyy paitsi tarinoita, myös Aulangon ja eversti Hugo Standertskjöldin henkeen laadittuja tehtäviä, jotka sopivat kaikenikäisille.

” Virtuaalisen tehtäväkartan avulla halusimme tehdä alueen historiaan tutustumisen helpoksi kaikille, erityisesti yksittäismatkailijoille. Usein historiallisten kohteiden taustat ja tarinat tulevat tutuksi ryhmämatkailijoille oppaan johdolla, mutta yksittäinen matkailija jää helposti ilman syvempää tietoa alueesta. Uskomme, että virtuaalikartta löytää kohderyhmänsä erityisesti nuorten ja lapsiperheiden keskuudessa. Tuote sopii mainiosti myös koululaisryhmille”, vinkkaa Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry:n toiminnanjohtaja Marjo Salo.

Mobiilipalvelun toteutuksesta vastaavat Hämeenlinnan Lyseon Luovan Yrittäjyyden linjan oppilaat. Mobiilipalvelu toimii osoitteessa http://www.aulanko.fi kaikissa internetselaimilla varustetuissa matkapuhelimissa ja on maksuton. Matkapuhelinoperaattorit perivät palvelusta datasiirtomaksun.

Nyt julkaistu virtuaalikartta on lähtölaukaus koko Aulangon historian mobilisoinnille. Uskon, että suuntaus jatkuu, ja yhä useampi matkailuelämys yhdistää tulevaisuudessa itse koettua ja sähköistä viestintää rinnakkain. Aulangolla tämä tarkoittaa, että Aulangon ainutlaatuinen historia on kaikille yhtä lähellä kuin lähin puhelin, eli useimmiten käden ulottuvilla”, iloitsee Salo.

Kasvava kysyntä rohkaisee investoimaan

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry:n pitkäjänteinen työ alueen palvelutuotteiston kehittäjänä on viime vuosien aikana tuottanut tulosta. Aulangon mielenkiintoinen ja yhä uudistuva matkailutarjonta on houkutellut asiakkaita vierailemaan alueella. Alueen yrittäjien asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana. Kävijöitä on nyt yli 600 000.

Alueen uusimmat investoinnit ovat Rantasipi Aulangon uudet huoneistot sekä NCC:n rakennuttamat Aulangonrannan vapaa-ajanasunnot. Hotelli Rantasipi Aulangon historialliseen päärakennukseen valmistui vuoden 2013 alussa viisi tilavaa mini suite tasoista perhehuonetta. Sisustussuunnittelusta vastasi Vallila Interior Oy:n Anne Berner, jolla on pitkä kokemus korkeatasoisten hotelli- ja vapaa-ajan asuntojen sisustajana.

Aulangonrannan vapaa-ajan asunnot valmistuivat joulukuussa puistomaiseen puutarhaympäristöön kylpylän ja golfkenttien läheisyyteen. Arkkitehti Asko Kaipaisen suunnittelemat 14 loma-asuntoa sijoittuvat neljään yksikerroksiseen rivitaloon, jotka ovat saaneet vaikutteita Aulangon hotellin vanhan osan funkkistyylistä. Asuntojen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota käytännöllisyyteen, kauneuteen ja energiatehokkuuteen.

”Aulanko on yksi Suomen upeimmista matkailukohteista. Hyvinvoinnin ja virkistäytymisen tyyssija, jota luonnonkaunis ympäristö koristaa. Talvisessa puistometsässä, kesäisellä järviristeilyllä tai tammien ympäröimän golfkentän äärellä unohtaa olevansa vain tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Aulanko on perustamisensa ajoista asti ollut Suomen matkailun edelläkävijä, jossa riittää kokemista ja näkemistä yhä, 130-vuoden jälkeenkin”, vahvistaa Salo.

Lisätiedot ja haastattelutiedustelut:

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry, Marjo Salo, puh, 040 82 79 564 marjo.salo@hameenmatkailu.fi  www.aulanko.fi

Toimittaja, haluatko tulla tutustumaan Aulankoon ja vuoden 2013 teemoihin?

Ota yhteyttä Marjo Salo, 040 82 79 564, marjo.salo@hameenmatkailu.fi

Kuvia toimitukselliseen käyttöön http://kehkekuvat.com/

Kuvatiedustelut myös Viestintätoimisto Caprice Consulting Oy, Sari Selkälä, puh. 040 775 8804, sari@capriceconsulting.fi

Esimerkkejä vuoden 2013 teemaohjelmien tarjonnasta:

Hyvinvointia ja talven riemuja Aulangolla, Karlberg - Aulanko 130-vuotta 21.2. - 3.3.2013

Juhlavuoden ohjelma tarjoaa Karlberg Aulanko 130-vuoden teeman mukaisesti muun muassa vesipeuhuja uimataitoisille lapsille, jousiammuntaa Areenalla, ratsastuskoulussa ratsastusta keppihevosilla tai talutusratsastusta, oppaiden johdolla kiehtovia opastuksia tarunhohtoiseen kulttuuriin, ohjattuja lumikenkäretkiä sekä koko perheen talviriehoja. Talvikauden ohjelmatarjotin hintoineen http://www.aulanko.fi/fi/ajankohtaista/

Eversti Hugo Standertskjöldin puutarhajuhlat

Karlbergin historiasta ja 1800-luvun seuraelämästä ammentava, toiminnallisia tehtävärasteja sisältävä teemaohjelmapaketti. Tehtävärasteja ohjaavat Hugon ystävät, 1800-luvun jälkipuoliskon roolivaatteisiin pukeutuneet historian elävöittäjät mm. musikantti, silmänkääntäjä, seremoniamestari. Kesto 2 - 2,5 h, toteutettavissa 1 - 500 henkilölle.

Eversti Hugo Standertskjöldin historia

Eversti Hugo Standertskjöldin elämää Aulangon suuruuden luojana. Hämäläissyntyisen kartanonpojan vaiheista Etelä-Puolan kautta Venäjälle asetehtailijaksi ja kuinka hän Suomeen palattuaan perusti Aulangolle, Karlbergin kartanon maille englantilaistyyppisen puiston. Kesto 1 - 2 h, toteutettavissa 1 - 500 henkilölle.

Retki Aulangon puutarhaan

Aulangon puutarhan ja puiston istutuksista alueen perustajan Hugo Standertskjöldin kiehtovan elämäntarinan maustamana. Kesto 1 - 2 h, toteuttavissa 1 - 500 henkilölle. Toukokuusta syyskuun loppuun.

Kesäteatteri Risto Räppääjä ja Hilpuri Tilli

29.6. - 4.8.20013 Aulangon Graniittilinnassa. Sinikka ja Tiina Nopolan kirjoittaman tarinan on dramatisoinut Marja Myllyniemi. Hämeenlinnan Miniteatteri, esityksen kesto 1,5 h.

Yksityiskohtaiset tuote- ja hintatiedot koko Aulangon tarjonnasta 2013

Aulanko-Hämeenlinna Matkailu ry on Aulangon palveluntuottajien etujärjestö. Yhdistykseen ovat organisoituneet Aulangon 22 palveluntarjoajaa sekä lukuisia yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä. Matkailuverkoston jäsenet tarjoavat monipuolisia palveluita kokouksiin, kongresseihin, vapaa- ja loma-aikojen kokoontumisiin tai oman ajan viettämiseen ympäri vuoden.