Musiikkitalon puulattioille luonnonöljypohjainen Osmo Color

Syyskuussa yleisölle avautuneen Helsingin Musiikkitalon puupintojen pintakäsittely toteutettiin Osmo Colorin luonnonöljypohjaisella öljyvahalla.

Musiikkitalon lattiapintojen kova kulutus ja tilojen sisäilmaa koskevat määräykset asettivat tuotteille tiukat kriteerit. Käytettävien materiaalien valinnassa tärkeä oli laatu ja rakennusmateriaalien vähäpäästöisyyttä koskevat vaatimukset.

- ”Musiikkitalon pintakäsittelyyn valitulla värittömällä öljyvahalla on tätä projektia varten erikseen hankittu M1-luokitus eli rakennusmateriaalin vähäpäästöisyydestä kertovan luokituksen paras taso, vahvistaa toimitusjohtaja Jorma Sarparanta Osmo Colorilta.

Osmo Colorilla käsiteltyä puulattiapintaa oli runsaat 4 500 neliömetriä. Projekti oli sekä kokonsa että monimuotoisuutensa puolesta haastavimpia yrityksen historiassa. Hanke oli tarkasti aikataulutettu, ja aikataulussa myös pysyttiin.

Öljyvahat kestäviä ja kauniita

Värittömällä matta öljyvahalla käsiteltiin Musiikkitalon pähkinäpuiset sisätilojen lattiat kuten suuri 1700-paikkainen konserttisali, urku- ja kamarimusiikkisali, pienemmät harjoitussalit, aula, lämpiöiden puulattiat ja kahvila- ja ravintolatilat. Yleisötilojen lattiapinnoille öljyvahaan lisättiin karhennusainetta, joka estää liukkautta. Esiintymislavan ja näyttämörakenteiden materiaali on suomalaista mäntyä, ja ne käsiteltiin Musiikkitaloa varten sekoitetulla valkoisella öljyvahalla. Öljyvahattu pinta tukee puun akustisia ominaisuuksia.

-  “Musiikkitalon lattiat ovat suurimmalta osalta pähkinäpuuta, jonka tummuutta ja ilmeikästä pintaa öljyvaha korostaa luonnollisella tavalla. Musiikkitalossa lattiapinnat joutuvat kovalle kulutukselle. Yksi merkittävä syy öljyvahan valintaan oli myös helppo huollettavuus. Öljypinnan voi korjata lattiaa hiomatta, kuvaa valinnan taustoja arkkitehti Pauno Narjus LPR-arkkitehdit Oy:stä.

Lisätiedot:

Sarbon Woodwise Oy, toimitusjohtaja Jorma Sarparanta, 040 4511 089, jorma.sarparanta@osmocolor.com

www.osmocolor.com

Viestintätoimisto Caprice Consulting Oy, Sari Selkälä, 040 775 8804, sari@capriceconsulting.fi

Kuvia toimitukselliseen käyttöön: www.osmocolor.com/media

Osmo Color –tuotteita valmistaa saksalainen Osmo Holz und Color GmbH & Co. KG, jolla on yli sadan vuoden kokemus puusta ja vuosikymmenten kokemus sen pintakäsittelystä. Osmo Color on tuotesarja, joka perustuu perinteiseen tietoon ja hyviksi koettuihin menetelmiin sekä Osmon oman laboratorion tuotekehitykseen. Kehitystyön perusperiaatteena on kestävyyden, luonnollisuuden ja raaka-aineiden puhtauden asettaminen etusijalle puun luonnollisista ominaisuuksista tinkimättä. Suomessa Osmo Color –tuotteita maahantuo ja markkinoi lahtelainen Sarbon Woodwise Oy.