Rautaa ja superhedelmiä ilman vatsan ärsytystä

Mezina Oy tuo markkinoille merkittävän uuden rautavalmisteen; superhedelmillä vahvistetun rautalisän, joka imeytyy myös maitovalmisteiden kanssa. Super+ Rauta sisältää vatsaystävälliseen aminohappokelaatti-muotoon pakattua rautaa, joka imeytyy ruuansulatuksesta suoraan verenkiertoon. Punajuuren, camu-camun ja acerolan tärkeät vitamiinit, kivennäisaineet, antioksidantit ja flavonoidit varmistavat, että elimistö pystyy hyödyntämään raudan tehokkaasti – vatsaa ärsyttämättä ja suolistoa jumittamatta.

Rauta on välttämätön ravintoaine, jolla on tärkeä tehtävä veren punasolujen muodostuksessa ja hapen kuljettamisessa. Rauta vaikuttaa kognitiiviseen toimintakykyyn kuten oppimiseen, energian tuotantoon elimistössä helpottaen väsymystä ja uupumusta, sekä immuunijärjestelmään ja uusien solujen muodostumiseen.

Kuka tahansa voi kärsiä ajoittain raudanpuutteesta, mutta riskiryhmään kuuluvat erityisesti kasvuiässä olevat, paljon urheilua harrastavat pojat, runsaista kuukautisvuodoista kärsivät tai raskaana olevat naiset, vanhukset sekä kestävyysliikuntalajien aktiiviset harrastajat.

Hyvin imeytyvä ja vatsaystävällinen Super+ Rauta

Raudan tarve elimistössä kasvaa kun veren tilavuus lisääntyy. Raudanpuutetta aiheuttavat muun muassa epäsäännöllinen ja ravintoaineköyhä ruokavalio tai raudan heikko imeytyminen elimistöön esimerkiksi nautittaessa paljon maitotaloustuotteita. Rautavalmisteiden yleisesti aiheuttama vatsan ärsytys tai ummetus johtuu useimmiten raudan imeytymisestä suolistossa, jolloin elimistö ei pysty hyödyntämään saamaansa lisärautaa.

Super+ Rauta on hyvin imeytyvä ja vatsaystävällinen ravintolisä. Sen rautaglysinaatti- eli aminohappokelaatti-muodossa oleva rauta imeytyy jo vatsalaukussa elimistön epiteelisoluihin ja siirtyy sieltä verenkiertoon. Rauta ei sitoudu vatsassa tai suolistossa muihin ravintoaineisiin, siksi Super+ Rauta sopii nautittavaksi aterian yhteydessä, jopa maitovalmisteiden kanssa.

Super+ Rauta sisältää tärkeät vitamiinit ja ravintoaineet

Rauta tarvitsee imeytymiseen C-vitamiinia. C-vitamiinin lisäys ruokavaliossa parantaa erityisesti kasvikunnan tuotteista peräisin olevan raudan imeytymistä 2–5 prosentista jopa kymmenkertaiseksi. Super+ Rautaan on lisätty tehokkaita C-vitamiinin lähteitä eli punajuurta, camu-camua ja acerolaa.

Punajuuri on suomalaista superruokaa parhaimmillaan. Runsaan C-vitamiinipitoisuuden lisäksi se sisältää monipuolisesti kivennäisaineita kuten kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, natriumia, kuparia, rautaa ja sinkkiä. Punajuuressa on myös runsaasti A-, E-, C- ja B-ryhmän vitamiineja, erityisesti folaattia, jonka saanti suomalaisessa ruokavaliossa on usein vähäistä. Ruokavaliossa folaatin lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät, marjat, pavut, täysjyvävilja ja maksa. Folaatti vaikuttaa punasolujen uusiutumiseen, aineenvaihduntaan sekä verisuonten ahtautumiseen.

Camu-camu erittäin C-vitamiinipitoinen marja. Yksi teelusikallinen (5 mg) camu-camua vastaa noin 610 grammaa luonnollisessa muodossa olevaa C-vitamiinia. Camu-camu sisältää myös runsaasti antioksidantteja, aminohappoja sekä kivennäisaineita kuten beetakaroteenia, siksi se on myös erinomainen immuniteetin vahvistaja.

Acerola on kirsikan tyyppinen marja, joka sisältää runsaasti C-vitamiinia, A-, B1-, B2-, ja B3-vitamiinia, karotenoideja, bioflavonoideja sekä antioksidantteja. Acerola tukee Super+ Raudan monipuolista ravintoainetarjontaa.

Kasvaminen vaatii rautaa

Murrosikäisten, nopeasti kasvavien ja aktiivisesti urheilevien nuorten raudantarve moninkertaistuu muutamaksi vuodeksi. Erityisesti poikien elimistö kuluttaa rautaa lihasmassan kasvattamiseen ja kehittymiseen. Aktiivisesti liikuntaa harrastavien poikien veren määrän suhteellinen osuus lisääntyy, jolloin hemoglobiinipitoisuus kasvaa jopa noin 10 %. Murrosikäisten tyttöjen kasvu on usein poikia tasaisempaa, mutta kuukautisten alkaminen lisää tyttöjen raudantarvetta.

Vatsaystävällinen ja hyvin imeytyvä Super+ Rauta sopii hyvin nuorten, yli 11-vuotiaiden rautavalmisteeksi.

Raudanpuute vaivaa naisia

Piilevästä raudanpuutoksesta kärsii jopa 30 % aikuisista naisista. Sukukypsässä iässä olevien naisten raudan tarve on 10–15 mg vuorokaudessa, kuukautisten loputtua enää vain 6 mg. Kuukautisvuodot kaksinkertaistavat raudan menetyksen, ja siksi sen tarve runsaiden kuukautisten aikana on jopa 40 mg vuorokaudessa. Näin suurta määrä rautaa ei läheskään aina saada ravinnosta. Erityisesti kasvissyöjien tai vähän lihaa syövien naisten on tarkkailtava raudan riittävää saantia. Myös tiukat laihdutuskuurit voivat aiheuttaa elimistön rautavarastojen ehtymistä ja pidemmällä aikavälillä johtaa raudanpuuteanemian kehittymiseen.

Raskauden aikana naisen raudantarve kasvaa, sillä elimistön verentilavuus lisääntyy, ja sikiön kasvu pienentää äidin veren rautapitoisuutta. Raskaana olevat naiset tarvitsevat rautaa jopa 30–40 mg vuorokaudessa. Tästä syystä odottavien naisten veren rauta-arvoja seurataan ensimmäisestä neuvolakäynnistä lähtien. Useimmille naisille suositellaan rautalisää vähintään raskauden viimeisen kolmanneksen aikana.

Super+ Rauta on turvallinen raudan ja C-vitamiinin lähde naisille ja erityisesti odottaville äideille.

Ikääntyville rautaa

Iän myötä ihminen menettää makuaistiaan, ja ruokahalu heikkenee. Iäkkäiden ruokavalio myös muuttuu usein ravintoaineiltaan köyhäksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL 2009) tutkimuksen mukaan lähes 15 % kotona asuvista vanhuksista kärsii raudan puutteesta. Laitoshoidossa olevilla vanhuksilla luku on tätäkin suurempi.

Vanhemmiten energiantarve pienenee, mutta raudantarve pysyy samana tai jopa kasvaa heikentyneen imeytymisen myötä. Myös suolen toiminta heikkenee aineenvaihdunnan hidastuessa, jolloin vahvat rautavalmisteet ärsyttävät entistä herkemmin vatsaa ja pahentavat ummetusta.

Vatsaystävällinen Super+ Rauta sopii ikäihmisille otettavaksi aterian yhteydessä, eikä se koveta vatsaa.

Liikunta kuluttaa rautavarastoja

Aerobinen liikunta ja lihasharjoittelu lisäävät veren tilavuutta ja edistävät lihaksiston hapen sekä ravinteiden saantia. Raudan tarve kasvaa myös hikoilun myötä. Raudanpuute kehittyy urheilun yhteydessä tavallista helpommin, jos raudan saanti on jo muustakin syystä heikentynyt.

Suositusten mukaan päivittäinen raudan tarve kestävyysurheilua harrastavilla miehillä ja kasvuikäisillä on 10–20 mg sekä naisilla 15–25 mg. Säännöllisesti harjoittelevien urheilijoiden on hyvä tarkistuttaa verenkuvansa 2–3 kertaa vuodessa. Rautalisä on usein tarpeellinen myös pitkäkestoisen suorituksen, esimerkiksi maratonin, jälkeen.

Super+ Rauta tukee aktiiviharrastajien ja urheilijoiden kovaa raudantarvetta.

Mezina Oy, Lissu Suursalmi, puh. 050 5638372, ls@mezina.com, www.mezina.fi

Kansallinen Finriski 2007 -terveystutkimus

Tuotenäytteet ja tiedustelut sekä kuvia toimitukselliseen käyttöön:

Mezina Oy, puh. 010 422 1580, finland@mezina.com

Viestintätoimisto Caprice Consulting Oy, puh. 040 775 8804, sari@capriceconsulting.fi

Tuotetiedot:

Suositushinta 19,90 €, pakkauskoko 90 tabletin lasipurkki. Tuote on myynnissä hyvin varustetuissa terveyskaupoissa, luontaistuoteosastoilla sekä apteekeissa.

Super+ Rauta

Laktoositon ja gluteiiniton. Annostus 1-2 tablettia / vrk. Sopii myös nuorille yli 11-vuotiaille sekä raskaana oleville. Sopii nautittavaksi aterian yhteydessä, myös maitotuotteiden kanssa. Rautaglysinaatti-muodossa oleva rauta ei kerry elimistöön, eikä aiheuta yliannostuksen vaaraa.

Päiväannos 1 tabletti sisältää % RDI*
C-vitamiini 25 mg  31 %, rauta 20 mg 142 %, kasvisuute, joka sisältää punajuurta 350 mg,
Camu-camu 100 mg, acerola 40 mg.

Ainesosat: Täyteaineet (dikalsiumfosfaatti, mikrokristallinen selluloosa, rasvahappojen magnesiumsuolat, piidioksidi), mineraalit (ferrobisglysinaatti), punajuuri (Beta vulgaris L), acerola (Malpighia glabra L), Camu-camu (Myrciaria dubia (Kunth McVaugh), vitamiinit (askorbiinihappo), pintakäsittelyaine (hydroksipropyylimetyyliselluloosa).

Ei estettä muiden ravintolisien kanssa käytettynä.

* % päivittäisestä saantisuosituksesta

Mezina AS on tanskalainen perheyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut korkealaatuisia ravintolisiä jo 30 vuotta Pohjois-Euroopan markkinoille. Konsernin Suomen tytäryhtiö Mezina Oy on Luontaistuotealan Tukkukauppojen liiton jäsenyritys. Mezinan tuotteita on myynnissä Suomessa yli 700 luontaistuote- ja terveyskaupassa, luontaistuoteosastoilla sekä apteekeissa.