Rustholli haluaa kasvaa Suomen tunnetuimmaksi remonttibrändiksi

- franchising-yrittäjien haku käynnistyy maaliskuussa

Kodin remontteihin erikoistunut Rustholli laajentaa toimintaansa valtakunnalliseksi ja aloittaa maaliskuussa uusien yrittäjien rekrytoinnin. Tavoitteena on 30 yrittäjän verkosto vuoteen 2020 mennessä.

Rustholli-brändin valtakunnallinen laajentumisstrategia otti vauhtia jo 2011, kun Länsi-Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla menestynyt remonttiyritys Pastelli Oy osti tunnetun Rustholli-brändin. Kaupan myötä Pastellilla oli hallussaan toimiva konsepti sekä laadukas brändi. Tämä loi pohjan laajenemissuunnitelmalle ja kasvumalliksi valittiin franchising.

Kokemus opetti, että paras tulos saavutetaan kun toimipisteet ovat paikallisia, alle 10 työntekijän yksiköitä ja vetäjä omistaa sen osallistuen itse toimintaan. Yrittäjät toimivat omalla alueellaan joustavasti ja lähellä asiakasta. Ketjun yhteiset mallinnetut toimintatavat tuovat toimintaan tehokkuutta ja luotettavuutta”, valottaa päätöksen taustoja Rustholli Remontit Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Sassali.

Rusthollin tavoitteena on avata neljästä kuuteen uutta toimipistettä vuoden 2014 aikana. Laajentuminen aloitetaan Etelä-Suomesta ja siirrytään vaiheittain muualle Suomeen.

Remonttialan kokonaismarkkinat Suomessa ovat noin 1 Mrd€. Rusthollia vastaavia toimijoita ei alalla ole. Suuri osa remonteista tehdään 1-2 hengen yritysten voimin. Viimeisen viiden vuoden aikana markkinoilta on poistunut enemmän toimijoita kuin uusia on tullut. Sassalin mukaan syykin on selvä:

”Remonttialalle ei ole kovasti kiinnostusta, koska yksittäisten pienyritysten on vaikea pärjätä yhä haastavimmilla markkinoilla. Yrityksellä täytyy olla paitsi myynti- ja markkinointiresursseja, myös viimeisin tietotaito ja toimiva sidosryhmäverkosto. Suomessa ei ole ollut tarjolla kokonaisvaltaista remonttikonseptia.”

Haastavista ajoista huolimatta Rusthollin myynti on kasvanut 18 prosentin vuosivauhdilla viimeiset kaksi vuotta, ja kasvun odotetaan jopa kiihtyvän.

”On vaikea nimetä yksittäistä syytä kasvuumme. Osa johtuu kilpailijoiden vähenemisestä ja osa kiinteistökannan vanhenemisesta. Ehkä suurin syy on kuitenkin suositusten kautta tullut markkinaosuutemme kasvu. Vastaavaa palvelua ei markkinoilla ole tarjolla. Kuluttajat haluavat nykyisin täysin riskittömän ja mahdollisimman helpon vaihtoehdon kotinsa remontille”, kertoo Sassali.

Sassalin näkemys on, että remonttialalla on tilaus ns. megabrändille. Markkinat ovat hyvin pirstaloituneet tuhansien pienyritysten kesken. Seuraavan 10 vuoden kuluessa yksittäisellä toimijalla on mahdollisuus nousta merkittäväksi brändiksi remonttialalla ja saada 10-20 prosenttia kokonaismarkkinoista itselleen. Tällä hetkellä kukaan muu kuin Rustholli ei tavoittele megabrändin asemaa.

Lisätietoa:

Rustholli Remontit Oy

Jarmo Sassali, toimitusjohtaja, puh. 040 595 6425, jarmo.sassali@rustholli.fi

Harri Vuorinen, kehitysjohtaja, puh. 044 550 0678, harri.vuorinen@rustholli.fi

Kuvia toimitukselliseen käyttöön http://www.rustholli.fi/yritys/media

Rustholli-ketju on erikoistunut kodin sisäpuolisiin remontteihin. Ketjun liikevaihto 2013 oli 3,3 M€, ja se työllistää 30 rakennusalan ammattilaista. Remontit toteutetaan avaimet käteen -periaatteella, jolloin asiakas saa yhdellä sopimuksella kaikki remonttiin liittyvät palvelut sekä materiaalit. Rustholli-brändi on syntynyt vuonna 1997, ja sen nimissä on tehty jo yli 16.000 kodin remonttia.