• Caprice Consulting Oy/

Suomen luontomatkailutietoutta viedään maailmalle matkabloggaajien avulla Outdoors Finland -blogikampanjalla yli miljoona kansainvälistä seuraajaa

Elokuun aikana 23 kansainvälistä matkabloggaajaa ja -kuvaajaa kiertää Eteläisen Suomen luontokohteita Outdoors Finland -hankkeen vieraina. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta Suomen upeista luontomatkailukohteista ja saada Suomelle monipuolista näkyvyyttä sosiaalisen median eri kanavissa maailmanlaajuisesti. Mukaan kutsutuilla blogeilla on yli miljoona kuukausittaista lukijaa. Kampanjan koordinoinnista vastaa Kohtaamistoimisto Innastus Oy yhdessä Pienen Ideapuodin kanssa.

Kansainväliset bloggaajat kiertävät Suomea neljässä eri ryhmässä, joita jokaista isännöi suomalainen matkabloggaaja. Matkat suuntautuvat Lounaisrannikolle, Saimaalle, Länsirannikolle ja Hämeeseen. Mukana kampanjassa on kymmeniä kotimaisia matkailuyrityksiä ja suomalaista luontoa ja sen mahdollisuuksia esitellään monipuolisesti.

- Bloggaajamatkoissa tärkeintä ovat aidot kokemukset, joten ohjelmat on pyritty rakentamaan siten, että bloggaajat pääsevät tekemään asioita itse: viemme heidät poimimaan mustikoita, tekemään ruokaa paikallisista raaka-aineista ja kalastamaan. Suurimmalle osalle ulkomaisista bloggaajista nämä meille arkiset asiat ovat ainutlaatuisia elämyksiä, kertoo kampanjan koordinaattori Inna-Pirjetta Lahti Innastus Oy:stä.

Kiinnostus Suomea kohtaan on merkittävä, sillä Outdoors Finland -bloggaajamatkoille saatiin lähes 200 hakemusta. Mukaan valitut bloggaajat ovat alansa ammattilaisia, joista osa on kiertänyt maailmaa jo useita vuosia. Kampanjan tärkeimmät markkina-alueet ovat saksankielinen Eurooppa, Hollanti ja englanninkieliset alueet, mutta mukana on bloggaajia myös Ranskasta.

- Hankkeen tavoitteena on tuoda luontomatkailu kaikkien saavutettavaksi. Bloggaajien kautta haluamme tavoittaa ihan tavallisia matkailijoita ympäri Eurooppaa ja herättää heidän kiinnostuksensa Suomea ja upeita luontokohteitamme kohtaan, kertoo Outdoors Finland projektipäällikkö Heli Saari Visit Finlandista.

- Jo nyt saatujen tulosten perusteella voidaan sanoa, että Suomen luonto kiinnostaa ja kampanja on levinnyt kohderyhmillemme eri kanavissa hyvin. Tärkeää on tietysti myös omiin kanaviimme syntyvä materiaali ja sen pitkäkestoinen hyödyntäminen, Heli Saari sanoo.

Elokuun alussa käynnistynyt kampanja on jo nyt saanut erittäin hyviä tuloksia sosiaalisessa mediassa. Ensimmäisen ryhmän vierailun aikana Twitteriin oli kertynyt yli 700 twiittiä ja Instagramiin 250 kuvaa hashtagilla #OutdoorsFinland.

Matkabloggaajat tekevät työtään ammattimaisesti

Osallistujien kanssa on sovittu etukäteen matkalta kirjoitettavien artikkelien määrästä ja heille maksetaan korvaus tehdystä työstä. Useat osallistujat kuvaavat matkoiltaan myös videoita, joita julkaistaan jo matkan aikana.

- Ilmaisilla matkoilla ei kukaan lyhennä asuntolainaa, joten pidän tärkeänä, että ammattimainen yhteistyö on molemminpuolista ja tarjoaa sisällöntuottajille myös asianmukaisen korvauksen tehdystä työstä. Näin myös tilaajalla on varmuus siitä, että toivotut sisällöt syntyvät sovituissa aikatauluissa, kertoo Inna-Pirjetta Lahti.

Myös Suomessa matkabloggaajien käyttö sisältömarkkinoinnissa on lisääntynyt ja bloggaajien joukosta alkaa löytyä asiaan ammattimaisesti suhtautuvia sisällön tuottajia.

- Esimerkiksi Sokos Hotellien 40 v -juhlavuoteen liittyvässä kampanjassa oli kesän aikana mukana 40 suomalaista matkabloggaajaa. Kampanjan kautta syntyneet kiinnostavat sisällöt pystytään hyödyntämään hotelliketjun omissa kanavissa monipuolisesti, kuvailee kampanjan yritysyhteyksistä vastaava Tanja Holmberg Pienestä Ideapuodista.

Yhteistyöllä parempia tuloksia ja aitoja kokemuksia

Outdoors Finland kampanjan rahoitus tulee pääasiallisesti hankerahoituksena. Taustalla ovat Matkailun edistämiskeskuksen hallinnoima Outdoors Finland- hanke ja Lahden ammattikorkeakoulun hallinnoima Outdoors Finland etelä-hanke. Matkojen järjestelyssä mukana olevat alueorganisaatiot ja yritykset saavat siis merkittävän markkinointinäkyvyyden hyvin kohtuullisella panostuksella.

- Hyvää tällaisessa hankkeessa on se, että yhteistyössä saavutamme kaikki enemmän. Yritykset tuottavat palvelut omakustannushinnoilla ja laittavat oman persoonansa peliin varmistaakseen bloggaajien elämykset. Alueorganisaatioille tällainen kampanja tarjoaa mahdollisuuden laajempaan näkyvyyteen, kuin mihin omat resurssimme riittäisivät, iloitsee Jukka Kumpusalo Mikkelin Seudun matkailusta.

Syksyn aikana lanseerataan myös luontomatkailutietoutta ja -reittejä esittelevä OutdoorsFinland.com sivusto englannin-, saksan- ja hollanninkielisenä.

Lisätietoja:
Heli Saari, Outdoors Finland projektipäällikkö, Visit Finland, 040 5642780, heli.saari@visitfinland.com

Inna-Pirjetta Lahti, toimitusjohtaja, Innastus Oy, 050 3760824, inna-pirjetta.lahti@innastus.fi

Tanja Holmberg, toimitusjohtaja, Pieni Ideapuoti Oy, 050 3278923, tanja@pieni-ideapuoti.fi

Outdoors Finland

Outdoors Finland on valtakunnallinen Euroopan maaseuturahaston rahoittama hanke, jota hallinnoi ja toteuttaa Matkailun Edistämiskeskus/Visit Finland. Yhteistyössä on Lahden ammattikorkeakoulun Outdoors Finland(OF) Etelä -hanke, joka toimii Uudenmaan, Hämeen, Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueella samalla maaseudun kehittämisrahoituksella. OF etelän toteuttama Outdoorsfinland.fi -retkeilyportaaliin on koottu pyöräily-, retkeily- ja melontareitit sekä erilaiset matkailupalvelut. Outdoors Finland -retkeilyportaali on tarkoitettu kaikille, jotka hakevat uutta tapaa viettää virkistävä retkeily- ja ulkoilupäivä tai kokonainen retkeilyloma Suomessa. Reitit kattavat tällä hetkellä Etelä-Suomen viisi maakuntaa. Portaali laajenee jatkossa koko Suomeen.

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Outdoors Finland for bloggers -kampanjan koordinoinnista vastaa Innastus Oy yhteistyössä Pieni Ideapuoti Oy:n kanssa.

Innastus Oy

Innastus Oy tarjoaa asiakkailleen ideointia, suunnittelua, projektinjohtoa sekä valmennusta yhdistettynä monipuolisiin markkinointiviestinnän keinoihin. Inna-Pirjetta Lahti toimii konsulttina, valmentajana ja matkakirjoittajana ja hänen oma matkabloginsa löytyy osoitteesta lapsiperheenmatkat.fi. Kohtaamistoimisto Innastus järjestää myös Nordic Bloggers’ Experience bloggaajakampanjan Matkamessujen toimeksiannosta tammikuussa 2015.

Pieni Ideapuoti Oy

Pieni Ideapuoti Oy tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu-, hyvinvointi- ja elämysalan yrityksille.

Palveluihin kuuluvat viestinnän monipuoliset työt palveludesignista viestintästrategioihin ja asiakkuusviestinnästä mediaviestinnän toteutukseen.

Outdoors Finland bloggaajamatkojen osallistujat:

#TRIP 1 7.-11.8.2014

Chasing The Unexpected

Blog voyage Bien Voyager

Nomad is Beautiful

Jungle and the City (FIN)