VILLIT VERKKOKAUPAT VIHDOIN VASTUUSEEN

Luontaistuotteiden Tukkukaupan Liitto ry:n jäsenyritys Mezina Oy on tyytyväinen kuluttaja- asiamiehen lokakuiseen päätökseen jättää poliisille tutkintapyyntö Offlion International Ltd:n ja Xellim Oü:n mahdollisesta rikoslain mukaisen markkinointirikoksen tunnusmerkit täyttävästä toiminnasta.

Mezina toi jo runsas vuosi sitten julkisuuteen huolensa kyseisten yritysten ylläpitämien verkkosivustojen toiminnasta, jonne nämä ohjasivat, linkittivät ja liittivät Mezinan markkinointimateriaalia. Kuluttajat uskoivat tilanneensa Mezina AS:n kehittämää Konjak- ravintolisää, jonka kaikilla ainesosilla (glucomannankuitu ja kromi) on EU:n vahvistamat terveysväitteet.

Mezina toi Konjak-ravintolisän markkinoille keväällä 2012 näkyvällä viestinnällä ja tehokkaalla markkinoinnilla. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA vahvisti tuolloin 25.5.2012 konjac-mukulakasvin juuresta peräisin olevan glucomannankuidun laihduttavan vaikutuksen painonpudotuksessa yhdessä vähäenergisen ruokavalion kanssa. Asian saama julkisuus herätti nämä verkkokaupat harhaanjohtamaan kuluttajia luulemaan tuotteita Mezinan laihdutusvalmisteiksi. Mezina haki ja sai Konjak valmisteelleen tavaramerkkirekisteröinnin, erottaakseen tuotteensa mm. näistä kopioista.

”Näiden kyseenalaisesti toimivien verkkokauppojen kanssa vastuullisesti toimivat ravintolisien valmistajat ovat yhtä avuttomia kuin kuluttajat. Olemme toistuvasti joutuneet vastaamaan pettyneiden ja hätääntyneiden kuluttajien puheluihin, kun kuluttaja saakin ihan eri tuotteen minkä on luullut tilanneensa tai huomaamattaan sitoutunut pitkään kestotilaukseen, jota ei pysty perumaan. Olemme ohjanneet kaikki nämä yhteydenotot kuluttajaviranomaisen puoleen”, kertoo Mezina Oy:n toimitusjohtaja Lissu Suursalmi.

Suursalmi on tyytyväinen siihen, että harhaanjohtavaan toimintaan on vihdoin kuluttaja- asiamiehen toimesta reagoitu. Ikävää on, että toiminta on ehtinyt jo vahingoittaa paitsi Mezinan Konjak glucomannankuitu-kromivalmisteen laihtumista tehostavan vaikutuksen mainetta, myös koko toimialan uskottavuutta. Suursalmi muistuttaa, että kuluttajien on oltava valveutuneita tilaamansa tuotteen aitoudesta sekä tuotteiden sisältämien ainesosien laadusta ja määrästä ja verkosta ostettavien tuotteiden toimitusehdoista.

Mezina Oy, toimitusjohtaja Lissu Suursalmi, puh. 010 422 1580 ls@mezina..com, finland@mezina.com, www.mezina.fi

Mezina A/S on tanskalainen perheyritys, joka on kehittänyt ja tuottanut korkealaatuisia ravintolisiä jo yli 30 vuotta Pohjois-Euroopan markkinoille. Konsernin Suomen tytäryhtiö Mezina Oy on Luontaistuotteiden Tukkukaupan liiton jäsenyritys. Mezina Oy:n tuotteita myy Suomessa yli 800 jälleenmyyjää: apteekit, luontaistuotekaupat ja –osastot, terveystuotekaupat sekä vastuulliset terveystuotteiden verkkokaupat.