Captol Invest ja Saimaan Juomatehdas Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäseniksi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto sai kaksi uutta jäsentä, kun Captol Invest Oy ja Saimaan Juomatehdas Oy liittyivät liittoon 21.8.2013. Edellisen kerran liitto sai uuden jäsenen vuonna 1991, kun Pirkanmaan Uusi Panimo – PUP Oy (nyk. Nokian Panimo) liittyi jäseneksi. Captol Investin ja Saimaan Juomatehtaan lisäksi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäseniä ovat Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj ja Oy Sinebrychoff Ab.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Liiton jäsenten olutmyynti on reilut 90 prosenttia Suomen olutmarkkinoista.

”Uusien jäsenien myötä Panimoliitto edustaa yhä suurempaa osaa suomalaisista olutmarkkinoista. Nämä vahvistukset ovat merkittävä asia panimoteollisuuden edunvalvonnalle. Pienpanimoiden lisääntyminen ja kasvaminen viime vuosina on ollut ilahduttavaa suomalaisen olutkulttuurin monipuolistumisen kannalta”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto perustettiin 1.11.1902 Helsingissä. Vuosikymmenten kuluessa liitto on ehtinyt osallistua moneen oluesta käytyyn keskusteluun. Oluen ympärillä on käyty kiihkeää väittelyä esimerkiksi oluen verotuksesta ja kieltolaista, keskioluen myynnistä elintarvikeliikkeissä, oluen alkoholipitoisuudesta sekä mainonnan pelisäännöistä. Värikkäiden vaiheiden jälkeen panimo- ja virvoitusjuomateollisuus on kehittynyt yhdeksi merkittävimmistä elintarviketeollisuuden aloista ja suomalaisesta oluesta on tullut arvostettu ja yleisesti hyväksytty seurustelujuoma arkeen ja juhlaan.

Edunvalvonnalliset haasteet yhteisiä kaikenkokoisille panimoille

Captol Invest Oy on suomalaisomisteinen konserni, jonka toimialaan kuuluvat muun muassa panimo- ja ravintolatoiminta sekä juomien maahantuonti ja tukkukauppa Suomessa. Konserniin kuuluu Mallaskosken Panimo Seinäjoella sekä yksi Suomen suurimmista yksityisistä alkoholijuomien maahantuojista, yli 10 miljoonaa litraa vuosittain panimotuotteita maahantuova Servaali Oy. Vuonna 1998 perustettu Mallaskoski tuottaa olutta yli 500 000 litraa vuosittain ja kuuluu näin Suomen suurimpien pienpanimoiden joukkoon.

”Edunvalvonnalliset haasteet ovat yhteisiä panimon koosta riippumatta. Suomalaisen alkoholipolitiikan suurin ongelma on kulutuksen ohjaaminen pois ravintoloista koteihin. Yksityinen maahantuonti on riistäytynyt käsistä ja on uhka niin panimoille kuin ravintola-alallekin”, sanoo Captol Investin toimitusjohtaja Teemu Lehto.

Saimaan Juomatehdas Oy on osa perheyritystä, jonka juuret ovat syvällä Saimaan rannalla. Juomatehtaalla on panimo Mikkelissä ja olutta valmistetaan myös Panimoravintola Bruuverissa Helsingissä, jossa voi maistella panimomestarin innovatiivisia kokeiluja. Panimoyrityksen kasvu on ollut vauhdikasta vuoden 2011 jälkeen, jolloin Marsalkka-tuoteperhe tuli valtakunnallisille markkinoille. Tuotanto on kaksinkertaistunut vuosittain, ja nykyään puhutaan jo lähes miljoonan litran vuosituotannosta.

”Viime vuosina erityisesti panimoalaa on laitettu ahtaalle. Jatkuva rajoitusten tehtaileminen lisää yhteisen edunvalvonnan tarvetta. Myös elinkeinon näkemykset pitää ottaa päätöksenteossa huomioon”, sanoo Saimaan Juomatehtaan toimitusjohtaja Pertti Oksa.

Lisätiedot:
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
Toimitusjohtaja Elina Ussa, p. 045 269 7711
www.panimoliitto.fi, www.kohtuullisesti.fi

Seuraa meitä Twitterissä @panimoliitto

Saimaan Juomatehdas
Toimitusjohtaja Pertti Oksa, p. 050 055 5366
www.saimaanjuomatehdas.fi

Captol Invest Oy
Toimitusjohtaja Teemu Lehto, p. 0400 851 546

www.captolinvest.fi

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen teollisuuden edunvalvoja. Sen jäsenyritykset ovat Captol Invest Oy, Oy Hartwall Ab, Nokian Panimo Oy, Olvi Oyj, Saimaan Juomatehdas ja Oy Sinebrychoff Ab. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto toimii Elintarviketeollisuusliitto ry:n yhteydessä, ja se edustaa maamme jalostusarvoltaan kolmanneksi suurinta elintarviketeollisuuden alaa.

Edunvalvonnalliset haasteet ovat yhteisiä panimon koosta riippumatta. Suomalaisen alkoholipolitiikan suurin ongelma on kulutuksen ohjaaminen pois ravintoloista koteihin. Yksityinen maahantuonti on riistäytynyt käsistä ja on uhka niin panimoille kuin ravintola-alallekin.
Teemu Lehto, CEO, Captol Invest