Pilsner Urquell Quality League -kilpailun voittaja 2012 – Olutravintola Birger

170-vuotista taivaltaan viime vuonna juhlistanut Pilsner Urquell valitsi Suomen parhaan hanaravintolan ravintoloiden välisessä laatukilpailussa. Pilsner Urquell Quality League –kilpailun voittajaksi nousi tiukassa taistossa, täysillä oluen laatuun, tuoreuteen, asiantuntemukseen sekä oikeaoppiseen tarjoiluun panostava Hämeenlinnalainen Olutravintola Birger.

Pilsner Urquell -oluen ensisijainen tavoite on laadun säilyminen huipussaan aina panimolta asiakkaan huulille saakka. Tämän tavoitteen täyttämiseksi 170-vuotias Pilsner Urquell pyrkii jatkuvasti kouluttamaan hanaravintoloiden henkilökuntaa laatuohjelmilla, sekä jakamaan tietoa oluen laadun takaamiseksi. Quality League -kilpailussa mitataan ja arvioidaan Pilsner Urquell -olutta hanassa myyviä ravintoloita. Oluen laadun ja oikeaoppisen tarjoilun lisäksi pisteitä saa myös myynnistä ja henkilökunnan osallistumisesta Master Bartender -koulutukseen. Arvioinnit suorittaa panimon laatupäällikkö yhdessä Servaali Oy:n edustajan kanssa.

Maailman ensimmäisen lagerin arvolle sopii vain paras ja siksi laadun ylläpitäminen ja valvominen on meille ensiarvoisen tärkeä asia. Pilsner Urquell Quality League –kilpailun tavoite onkin motivoida olutravintoloita jatkuvaan kehitykseen tämän saralla”, kertoo Pilsner Urquell –oluen tuotepäällikkö Sanna Kotomäki.

Jälleen kerran Pilsner Urquell Quality League -kilpailun taso oli kova ympäri Suomen. Kaupungeista erityisesti Helsingin, Tampereen ja Turun alueen ravintolat erottuivat edukseen laatukilpailussa. Voiton kuitenkin vei Hämeenlinnalainen Olutravintola Birger. Ratkaiseviksi tekijöiksi nousi olutravintolan henkilökunnan ehdoton sitoutuminen laadun ylläpitämiseen sekä aito kiinnostus Pilsner Urquell -olutbrandia kohtaan. Ravintolasta otettiin myös aktiivisesti osaa Master Bartender -kilpailuun, jossa mitataan laatua sekä oluen oikeaoppista tarjoilua.

Pilsner Urquell Quality League –kilpailussa arvioitavat osa-alueet:

• Oluen sensorinen laatu (tuoksu, ulkonäkö, maku, lämpötila)
  • Oikeaoppinen tarjoilu eli Perfect Pilsner Pour
  • Oikeaoppinen varastointi ja oluen tuoreus
  • Henkilökunnan asiantuntemus ja tuotetietous
  • Henkilökunnan sitoutuminen laadun ylläpitämiseen ja kehittämiseen

Lisätiedot:

Sanna Kotomäki, tuotepäällikkö
sanna.kotomaki@servaali.fi

Pilsner Urquell – maailman ensimmäinen vaalea lager, pilsnerin alkulähde

Maailman ensimmäinen kristallinkirkas vaalea lager, Pilsner Urquell, on voimakkaasti humaloitu ja muhkean maltainen olut. Pilsner Urquell -oluen historia ulottuu aina vuoteen 1842, jolloin oluttyypille nimensä antaneessa Pilsenin kaupungissa, nykyisessä Tšekin tasavallassa, nuori panimomestari Josef Groll yhdisti uuden pohjahiivamenetelmän paikallisiin raaka-aineisiin ja Pilsenin pehmeään veteen. Ensimmäinen erä pantiin 5. lokakuuta, ja erän valmistuminen 11. marraskuuta muutti olutmaailmaa peruuttamattomasti. Uuden oluen kirkkaus, kultainen väri ja ennennäkemätön raikkaus saavuttivat välittömästi valtaisan suosion. Olihan tuohon aikaan oli totuttu ainoastaan tummiin ja sameisiin oluihin.  Samalla syntyi kokonaan uudenlainen oluttyyppi, pilsner, jota alettiin kopioida ympäri maailmaa. Alkuperäisen pilsnerin suojaksi, nimeen yhdistettiin sana Urquell, joka tarkoittaa suomeksi alkulähdettä. Tšekkiläinen Pilsner Urquell on olut suunnannäyttäjä vaaleille lagereille jo yli 170 vuoden ajan.

Captol Invest konserniin kuuluva Servaali Suomi on markkinoiden johtavia alkoholituotteiden maahantuojia. Servaalin tuotesalkku kattaa kaikki alkoholijuomat, ja se on vahva markkinajohtaja kansainvälisissä miedoissa alkoholeissa. Tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita oluita, siidereitä, viinejä ja vahvoja alkoholituotteita sekä virvoitusjuomia. Yhtiön palveluksessa on 31 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Yrityksen verottoman liikevaihdon odotetaan vuonna 2013 ylittävän 25 miljoonaa euroa ja myynnin 14 miljoonaa litraa. Servaali–konserniin kuuluu Suomen Servaalin lisäksi Baltian toiminnot, vientitoimintaa sekä kalusteita ja laitteita maahantuova Resta Servaali. Lisätiedot www.servaali.fi

Pilsner Urquell Quality League –kilpailussa arvioitavat osa-alueet: • Oluen sensorinen laatu (tuoksu, ulkonäkö, maku, lämpötila) • Oikeaoppinen tarjoilu eli Perfect Pilsner Pour • Oikeaoppinen varastointi ja oluen tuoreus • Henkilökunnan asiantuntemus ja tuotetietous • Henkilökunnan sitoutuminen laadun ylläpitämiseen ja kehittämiseen • Bonuspisteitä voi ansaita Pilsner Urquell -aktivoinneista kuten kampanjoista ja tapahtumista sekä tuotemerkin näkyvyydestä ravintolassa • Lisäpisteitä saa myös henkilökunnan osallistumisesta Pilsner Urquell Master Bartender -ohjelmaan

Sanna Kotomäki, tuotepäällikkö