Pohjoismaiden suurin rinnakkaistuoja Carefarm Saksan markkinoille

Report this content

Pohjoismaiden suurin lääkkeiden rinnakkaistuontiyritys Carefarm laajentaa toimintaansa Euroopassa ostamalla Saksan neljänneksi suurimman lääkkeiden rinnakkaistuontiyrityksen, Pharma Westenin toiminnot. Yrityskauppa vahvistaa Carefarm-konsernin asemaa rinnakkaistuontimarkkinoilla. Yhtiön tavoitteena onkin kasvaa tällä saralla yhdeksi Euroopan merkittävimmistä toimijoista.

Alkujaan tanskalainen Carefarm on kasvanut viimeisten kymmenen vuoden aikana ensin pohjoismaiseksi ja sittemmin eurooppalaiseksi yhtiöksi. Konsernilla on myös Suomessa kaksi tytäryhtiötä: lääkkeiden rinnakkaistuontiyritys Orifarm Oy sekä geneerisiä lääkkeitä toimittava Copyfarm Oy. Carefarm-konsernin nyt ostama saksalaisyhtiö Pharma Westen sijaitsee Saksassa Leverkusenin kaupungissa, ja yhtiö on maan neljänneksi suurin rinnakkaistuontiyritys. Pharma Westenin vuotuinen liikevaihto on noin 100 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on kaikkiaan noin 360 työntekijää. Yrityskaupan jälkeen Carefarmilla on uudelleenpakkaustoimintaa Tanskassa, Saksassa sekä Tsekeissä ja rinnakkaistuontivalmisteita myydään Skandinaviassa, Suomessa ja Saksassa. Yhtiön konsernijohtaja ja omistaja Hans Bøgh-Sørensen uskoo vahvasti rinnakkaistuonnin tulevaisuuteen ja pitää Saksan markkinoille laajenemista yhtiön kannalta merkittävänä askeleena. - Olemme jo pidempään olleet kiinnostuneita Saksan markkinoista, sillä kasvunäkymät ovat niillä erittäin hyvät. Kaupan myötä Carefarm-konsernista tulee eurooppalainen toimija. Olemme myös iloisia siitä, että voimme toteuttaa visiomme ostamalla nimenomaan Pharma Westenin, joka on sekä hyvin hoidettu että arvostettu yritys, Bøgh-Sørensen iloitsee. Bøgh-Sørensen muistuttaa, että hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät kulut kasvavat Euroopassa jatkuvasti. - Edullisemmat rinnakkaistuontilääkkeet ovat yksi tapa vaikuttaa kustannuksiin. Tämän vuoksi uskomme vahvasti kasvumahdollisuuksiin lääkkeiden rinnakkaistuonnin kautta. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Matti Pulkkinen, Orifarm Oy, p. 050 5755 623 Tietoa Carefarm-konsernista: Carefarm on Pohjoismaiden johtava lääkkeiden rinnakkaistuontiyritys. Lisäksi se on muun muassa Tanskan toiseksi suurin ja Ruotsin neljänneksi suurin lääketoimittaja. Carefarm -konserniin kuuluvat suomalaiset yritykset Orifarm Oy ja Copyfarm Oy. Konsernin Pohjoismaiden-toimintojen yhteenlaskettu liikevaihto on yli 250 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 330 ihmistä. Konsernin päätoimiala on lääkkeiden rinnakkaistuonti EU/ETA alueelta ja niiden myynti Pohjoismaissa. Lisäksi konserni myy geneerisiä lääkevalmisteita Copyfarm–yritysten kautta.