Tee omaa kuvataidetta lehdistä

Report this content

Taiteen tekeminen sanoma- ja aikakauslehdistä on helppoa ja hauskaa. Se sopii niin lapsille kuin aikuisillekin ja kollaasitekniikka antaa rajattomat ilmaisumahdollisuudet. Casco esittelee yhdessä muotoilija ja blogisti Sofia Brolinin kanssa, kuinka pääset onnistuneesti alkuun askartelussasi ja kuinka voit luoda jotain uutta kotiisi kevään alla.

Pohjoismaisen media- ja viestintätutkimuksen tietokeskus Nordicomin mukaan 9–79-vuotiaista henkilöistä 49 prosenttia lukee sanoma- ja aikakauslehtiä. Lehtiä luetaan mieluiten kotona ja uusimman TS Orvesto Konsument 2013:3 in suorittaman tutkimuksen mukaan ruotsalainen lukee kolmen kuukauden aikana keskimäärin 4,5 aikakauslehteä.

– Casco haluaa innostaa ihmisiä käyttämään kodista jo löytyviä materiaaleja. Lehden jokaisen numeron tekemiseen on usein käytetty monta työtuntia, joten sisällön käyttäminen uudelleen ja uusien kuvien tekeminen edistää kierrätystä ja luovuutta, toteaa Casco-liimojen pohjoismainen tuotepäällikkö Lena Eliasson.

Casco-liimapuikko sopii paperille, kartongille ja valokuville. Puikon liima on vesipohjaista ja läpinäkyvää, sitä on helppo levittää ja se kuivuu nopeasti. Se on myös vesiliukoista ja helppo pestä pois.

– Askartelu sujuu kaikenikäisiltä ja erityisesti perheen pienimmiltä, sillä Casco-liimapuikkoa on helppo käyttää. Käytä kotoa löytyvää paperia, kuten esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehtiä, tapetinpalasia tai vaikkapa vanhaa lahjapaperia. Jos olet jo kokenut askartelija ja haet inspiraation aiheita, suosittelen tutustumaan kubistisiin taideteoksiin. Sieltä voi löytää runsaasti inspiraation lähteitä, kuten Picasso ja Matisse, sanoo muotoilija ja blogisti Sofia Brolin.

Näin teet oman taulun

• Aloita leikkaamalla paperinpalasia ja lajittelemalla ne värin mukaan. Voit myös leikata suikaleita tai repiä paperia haluamasi tyylin mukaan.

• Luonnostele ensin malli, sillä niin saat helpommin juuri haluamasi taideteoksen, tai sommittele ensin kaikki palaset ja ota niistä valokuva, jota voit käyttää mallina.

• Jos haluat tietyt osat valkoisina, kuten esimerkiksi taustan, peitä se valkoisella paperilla, jolloin saat tyylikkäämmän lopputuloksen.

• Eloisuutta saat yhdistelemällä matta- ja kiiltäväpintaista paperia.

• Levitä Casco-liimapuikkoa painamalla puikkoa paperia vasten ja vetämällä sitä hitaasti paperin pinnalla. Teleskooppipakkauksen ansiosta liimaa levittyy automaattisesti ohut ja tasainen kerros. Purista liimattavat osat yhteen heti liiman levityksen jälkeen.

Askarteluvinkki löytyy liitteenä olevasta PDF-tiedostosta ja osoitteessa www.casco.fi

Julkaistavia kuvia askarteluvinkeistä on Flickr-sivustossa osoitteessa www.flickr.com/cascocraft

Lisätietoja antaa:
Leena Kiuru, myyntiassitentti, Casco Schönox Finland Oy
Puhelin: 050 412 2864, sähköposti: leena.kiuru@casco.fi

Casco-tuotemerkin omistaa Pohjoismaiden suurin liimavalmistaja ja -toimittaja Casco Schönox Finland Oy, jolla on vahva asema saumausmassojen, tasoitteiden ja kaakelointituotteiden markkinoilla. Casco on kehittänyt vuodesta 1928 lähtien tuotteita tavoitteenaan helpottaa sellaisten ammattilaisten ja kuluttajien työtä, jotka haluavat tehdä työn itse. Casco on rakennustarvikkeiden kokonaistoimittaja, ja sen kaikki tuotteet täyttävät tiukimmat ympäristö- ja laatuvaatimukset.

Avainsanat: