Tee vaatekaapillesi kevätsiivous stailaamalla henkarisi

Report this content

Henkareiden koristelu voi tehdä ihmeitä vaatekaapille. Miksi et tekisi sitä siivouksen yhteydessä tai vaihtaessasi talvivaatteista kesävaatteisiin? Materiaalia voit löytää karsittujen vaatteiden ja käyttämättömien asusteiden joukosta ja ompelulippaasta. Casco esittelee yhdessä muotoilija ja blogisti Sofia Brolinin kanssa, miten voit suunnitella itse henkareita.

SMED:n (Svenska MiljöEmissionsData, 2011) mukaan tekstiilien kulutus on kasvanut Ruotsissa 40 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana. Samassa tutkimuksessa osoitetaan, että Ruotsissa kulutetaan yli 15 kiloa tekstiilejä henkilöä kohden vuodessa, mikä tarkoittaa noin 132 000 tonnia vuosittain. Kaikista tekstiileistä noin kahdeksan kiloa menee vuoden aikana poltettavaksi, mikä merkitsee sitä, että yli puolet joka vuosi kulutetuista tekstiileistä menee roskiin ja poltetaan. Tekstiileistä vain kolme kiloa kierrätetään, kun taas loput neljä kiloa varastoidaan esimerkiksi vaatekaapeissa.

– Haluamme inspiroida kuluttajiamme kestävämpään elämäntyyliin, ja teemme sen opettamalla, miten korjata ja kierrättää vanhaa ostamatta uutta. Esimerkiksi henkareiden stailaaminen on tapa elvyttää väsynyt vaatekaappi ilman, että tarvitsee ostaa uusia vaatteita, sanoo Lena Eliasson, Casco-liimojen pohjoismainen tuotepäällikkö

Koristele vaatekaappisi erilaisilla tarvikkeilla

Henkareiden koristeluun tarvitset: puuhenkareita, palloköynnöstä, nauhaa, paljetteja, helmiä, vanhoja asusteita, vetoketjuja ja nappeja.

Casco Express -pikaliima sopii erittäin hyvin erilaisten materiaalien, kuten muovin, metallin, puun, kankaiden, keramiikan, kartongin ja huovan liimaamiseen. Se ei valu ja sopii hyvin pystysuorien pintojen liimaamiseen. Kovettuu muutamassa sekunnissa. Liimaa koristeet henkariin levittämällä ohuelti Casco Express -liimaa yhdelle liimapinnalle. Liima kuivuu nopeasti, joten liimaa yksi koriste kerrallaan.

– Yksi vinkki on tehdä vaatekaapille perusteellinen siivous henkareiden koristelun yhteydessä. Jos haluat luoda täysin uudenlaisen vaikutelman, voit myös maalata henkarit ennen koristelua, muotoilija ja blogisti Sofia Brolin kertoo.

• Aloita pohtimalla, miksi vaatekaapin siivous on tarpeen. Haluatko karsia pois vaatteita, vaihtaa sesonkia vai saada kaappiisi enemmän tilaa? Kaikki syyt ovat yhtä hyviä, mutta on hyvä idea selvittää siivouksen tarve ennen aloittamista.

• Sen jälkeen tee tilaa lajittelulle ja samanlaisten tyylien ripustamiselle vierekkäin. Käytä apuna esimerkiksi sänkyä, vaatekaapin ovia ja lattiaa.

• Karsi pois vaatteet ja asusteet, jotka eivät enää sovi tai ovat rikki. Lahjoita ehjät vaatteet kirpputorille tai vaihda vaatteita kavereidesi kanssa. Rikkinäisiä vaatteita ja asusteita voit käyttää koristemateriaalina henkareihin.

• Jäljelle jääneet vaatteet ja asusteet on helpoin lajitella värin perusteella. Jos kuulut niihin, joilla on paljon mustaa, laita mustien vaatteiden väliin jokin värikäs kappale.

• Muista kokeilla uusia yhdistelmiä ja tyylejä. Tämä on kätevintä, kun sinulla on lähelläsi peili sekä kengät ja asusteita, jotta näet uudet tyylit kokonaisuudessaan. Voit pyytää kaveriltasi apua erilaisten yhdistelmien luomiseen.

• Muista, että mikään vaate ei näytä hyvältä ryppyisenä, joten pidä silitysrauta valmiina käydessäsi vaatekaappia läpi. Käytä silityslautaa apunasi lajitteluun ja laskostamiseen.

• Vaatekaapin tyhjentäminen ja siivous vie jonkin verran aikaa, joten pidä huolta energiavarastojesi täydentämisestä äläkä unohda musiikkia.

Pisteenä i:n päälle voit ripustaa vaatteet uusiin stailattuihin henkareihin, joiden avulla tylsinkin vaate voi tuoda väriä vaatekaappiin.

Askarteluohjeita on PDF-liitetiedostona ja osoitteessa www.casco.fi/askartelu

Askarteluohjeiden julkaistavia kuvia on Flickr-palvelussa: www.flickr.com/cascocraft

Lisätietoja antaa:
Leena Kiuru, myyntiassitentti, Casco Schönox Finland Oy
Puhelin: 050 412 2864, sähköposti: leena.kiuru@casco.fi

Casco-tuotemerkin omistaa Pohjoismaiden suurin liimavalmistaja ja -toimittaja Casco Schönox Finland Oy, jolla on vahva asema saumausmassojen, tasoitteiden ja kaakelointituotteiden markkinoilla. Casco on kehittänyt vuodesta 1928 lähtien tuotteita tavoitteenaan helpottaa sellaisten ammattilaisten ja kuluttajien työtä, jotka haluavat tehdä työn itse. Casco on rakennustarvikkeiden kokonaistoimittaja, ja sen kaikki tuotteet täyttävät tiukimmat ympäristö- ja laatuvaatimukset.

Avainsanat: