Caverion vahvistaa osaamistaan teollisuuden suunnittelupalveluissa ja ostaa Merius Oy:n älykkään suunnittelun liiketoiminnot

Caverion Oyj Sijoittajauutinen 15.12.2021 klo 11.00

Caverion on tänään allekirjoittanut sopimuksen suomalaisen Merius Oy:n teollisuuden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden liiketoimintojen ostamisesta. Merius Oy tuottaa teollisuuden investointeihin kartoitus-, suunnittelu- ja konsultointipalveluita 3D-digitalisointi, -virtuaali- ja -visualisointitekniikoiden avulla.

Merius logo

Liiketoimintakauppaan kuuluvat Merius Oy:n palveluista todellisuuden kaappaus, tekninen suunnittelu ja konsultointi, projektien hallinta sekä visuaalinen viestintä. Kaupan ulkopuolelle jää yrityksen ohjelmistoliiketoiminta, jonka toiminta jatkuu Merius Oy:n nimellä.

Liiketoimintojen osto täydentää Caverion Teollisuuden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden kykyä tarjota lisäarvoa teollisuuslaitosten investointeihin sekä digitaalisten teknologioiden hyödyntämistä suunnitteluun. Digitaalisten kaksosten mallintamisella ja visualisointipalveluilla Caverion vahvistaa osaamistaan laitossuunnittelussa sekä ohjelmistoratkaisuissa, tarjoamalla asiakkaille selkeää mallinnusta toteutettavista laitosinvestoinnista ja elinkaarihankkeista.

Liiketoimintakaupan myötä Caverionin palvelukseen siirtyy yhteensä 20 asiantuntijaa Kokkolasta, Jyväskylästä, Oulusta ja Kuusamosta. Kokkolaan perustetaan lisäksi täysin uusi suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden yksikkö Caverionin nykyisen Kokkolan suunnitteluyksikön kanssa. Liiketoimintakaupan jälkeen Caverionilla on noin 180 teollisuuden suunnittelun asiantuntijaa 12 toimipisteessä Suomessa.

”Olemme keskittyneet virtaviivaistamaan teollisuuden suunnittelun ja toteutuksen vaiheita, tuottamalla sidosryhmille vaikeaselkoisista asioista helposti ymmärrettävää tietoa. Palvelumme ovat parantaneet sidosryhmien välistä yhteistyötä ja tuoneet hankkeisiin huomattavia kustannushyötyjä. Olemme hyödyntäneet palveluratkaisuissamme ennakkoluulottomasti uusimpia toimintamalleja ja kuvantamisteknologioita. Näillä keinoilla olemme vaikuttaneet toimialamme kehittymiseen entistä paremmaksi. Liiketoimintakauppa avaa kustannushyötyjä tuoden asiantuntijapalveluille erinomaisen jakelutien sekä Caverionin resurssit mahdollistavat palvelujen kehittämisen ja skaalautuvuuden entistä paremmin”, sanoo Hannu Sarja, CEO, Merius Oy.

”Yrityskauppa tuo palvelutarjontaamme selkeästi erottuvan kokonaisuuden teollisuuden vaativiin suunnitteluhankkeisiin, sillä voimme jatkossa havainnollistaa suunnitelmiamme visuaalisia palveluita ja mallintamisjärjestelmiä hyödyntäen. Uudet asiantuntijat yhdessä ennestään vahvan tiimimme kanssa nostavat teollisuuden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden liiketoimintamme kokonaan uudelle tasolle”, toteaa Elina Engman, Caverion Teollisuuden divisioonajohtaja.

Lue lisää suunnittelu- ja asiantuntijapalveluistamme teollisuudelle.

Lisätiedot:

Elina Engman, divisioonajohtaja, Caverion Teollisuus, puh. 050 351 4673, elina.engman@caverion.com

Pekka Vattulainen, Head of Design & Advisory Services, Caverion Teollisuus, puh. 050 597 0205, pekka.vattulainen@caverion.com

Martti Ala-Härkönen, talousjohtaja, Caverion Oyj, puh. 040 737 6633, martti.ala-harkonen@caverion.com

Milena Hæggström, sijoittajasuhteiden ja ulkoisen viestinnän johtaja, Caverion Oyj, puh. 040 5581 328, milena.haeggstrom@caverion.com

Luomamme ympäristö muokkaa tapaamme elää. Caverion mahdollistaa suorituskykyä ja ihmisten hyvinvointia tekemällä rakennetusta ympäristöstä älykästä ja vastuullista. Asiakkaat voivat luottaa osaamiseemme rakennusten, infrastruktuurin, teollisuuslaitosten ja teollisten prosessien koko elinkaaren ajan: hankekehityksestä projekteihin, tekniseen huoltoon ja kunnossapitoon, kiinteistöjohtamiseen sekä asiantuntijapalveluihin. Palvelemme asiakkaitamme 11 maassa, Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa, yli 15 000 ammattilaisen voimin. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli noin 2,2 miljardia euroa. Caverionin osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Caverion - Building Performance